|  | 

ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Αβοκάντο: μία υπερτροφή που έγινε μόδα!

 

Συχνά-πυκνά, για πολλούς λόγους, κάποιες τροφές και –μάλιστα- θρεπτικές (οι λεγόμενες υπερτροφές/superfoods) γίνονται μόδα, αποτελούν κεντρικό θέμα παρουσιάσεων σε περιοδικά και ιστότοπους, προτείνονται από διατροφολόγους και ειδικούς, αξιοποιούνται από διάσημους σεφ σε τηλεοπτικές εκπομπές και σε νέες συνταγές τους και τελικά καταλήγουν να καταναλώνονται μανιωδώς.

 

Το φαινόμενο -υπό περιπτώσεις- είναι ελαφρώς αστείο, αλλά και κοινωνιολογικά ενδιαφέρον, όμως υπάρχουν φορές που κάτι δεν γίνεται απλά μόδα, αλλά φαίνεται ν’ αντέχει στο χρόνο για τους σωστούς λόγους. Έτσι, το αβοκάντο ήρθε και στην Ελλάδα για να μείνει στη ζωή σου, και είναι όντως μία εξαιρετικά πολύτιμη τροφή, η οποία μπορεί να καταναλωθεί με ασφάλεια και ποικιλοτρόπως. Εν ολίγοις, αξίζει να της δώσεις σημασία και να πειραματιστείς μ’ αυτήν.

 

Γι’ αυτό παρακάτω ακολουθεί μία γενική παρουσίαση, ο τρόπος σωστής συντήρησής του, η διατροφική του αξία και οι τρόποι κατανάλωσης ή μαγειρέματός του:

 

Τι είναι το αβοκάντο

 

Το αβοκάντο (avocado) είναι φρούτο, κι όχι λαχανικό όπως πολλοί λανθασμένα ισχυρίζονται, μάλλον επειδή καταναλώνεται πρωτίστως σε σαλάτες, ή για ορεκτικό! Είναι πλουσιότατο σε θρεπτικές ουσίες, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες, μα πρωτίστως είναι γνωστό για τα καλά του λίπη. Συγκεκριμένα, περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία δρουν προστατευτικά στην υγεία του ανθρώπινου οργανισμού με πολλούς τρόπους. Να σημειωθεί ότι το αβοκάντο δεν είναι παχυντικό, αλλά -όπως κάθε τρόφιμο- πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Τέλος, οι ευεργετικές του ιδιότητες είναι υπερπολύτιμες ειδικά για όσους αθλούνται, τους χορτοφάγους και σε περιόδους νηστείας.

 

Πώς να το επιλέξεις σωστά απ’ το μανάβικο

 

Δεν θα χρησιμοποιήσεις τόσο το μάτι, όσο την αφή για να δεις πότε είναι έτοιμο για κατανάλωση. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να πιέζεται ελαφρώς στην επιφάνειά του και να μην είναι πολύ σκληρό, ή πολύ μαλακό!

 

Εναλλακτικά, μπορείς να δοκιμάσεις και το εξής: να βγάλεις το κοτσάνι του απ’ το πάνω μέρος του φρούτου κι αν το χρώμα της τρύπας μοιάζει μ’ αυτό του ανοιχτού ξύλου, τότε θέλει λίγες μέρες ακόμα για να ωριμάσει, ενώ αν είναι σκουρόχρωμο είναι σίγουρα ώριμο κι έτοιμο προς κατανάλωση.

Πώς να το καθαρίσεις

Το καθάρισμά του είναι δύσκολο σχετικά, θέλει εξάσκηση και πολύ προσοχή! Ο λόγος είναι μάλλον απλός: είναι ένα σχετικά μεγάλο φρούτο, όχι μαλακό κι περιέχει ένα μεγάλο κουκούτσι στο κέντρο του που δεν βολεύει στο καθάρισμα. Οπότε, θα πρέπει να είσαι προσεχτικός και να μην βιάζεσαι, ή μπορείς ν’ αγοράσεις ένα απ’ τα δεκάδες ειδικά εργαλεία καθαρισμού.

 

Πάντως, ο γενικός κανόνας είναι ότι μ’ ένα καλό μαχαίρι πρέπει να κόβεις κυκλικά και κάθετα το αβοκάντο, ακουμπώντας με τη λάμα το κουκούτσι. Ύστερα, αφού το περιστρέψεις και κόψεις αρκετά, μ’ ένα κουτάλι μπορείς να ξεκολλήσεις το κουκούτσι, ή τυχόν κομμάτια που δεν βγήκαν με την πρώτη φορά.

 

 

Σωστή συντήρηση

 

Γενικά το αβοκάντο ωριμάζει γρήγορα. Μάλιστα, αν επιθυμείς να ωριμάσει άμεσα, δεν έχεις παρά να το τοποθετήσεις σε μια χάρτινη σακούλα μαζί με 2-3 εσπεριδοειδή για μία ημέρα. Διαφορετικά, αν θες να το συντηρήσεις λίγο παραπάνω το βάζεις στη συντήρηση του ψυγείου.

 

Όμως, το θέμα είναι αν το έχεις ήδη κόψει και σου έχει περισσέψει. Σ’ αυτήν την περίπτωση θα διαπιστώσεις ότι χαλάει πολύ γρήγορα και υπάρχουν τρεις τρόποι για να το αποτρέψεις.

 

Συγκεκριμένα, μπορείς να ρίξεις χυμό από φυσικό λεμόνι πάνω στο αβοκάντο που περίσσεψε και να το τυλίξεις καλά με μία μεμβράνη. Είναι μια καλή προσωρινή λύση, εφόσον δεν σ’ ενοχλεί το λεμόνι, ή δεν θα σου δημιουργήσει πρόβλημα με την επόμενη χρήση του αβοκάντο π.χ. σε μία συνταγή. Εναλλακτικά, μία άλλη λύση είναι να το τοποθετήσεις σ’ ένα αεροστεγές μπολ μαζί με μισό κρεμμύδι. Επιπλέον, μπορείς ν’ απλώσεις λίγο ελαιόλαδο πάνω του και πάλι να το βάλεις σ’ ένα αεροστεγές μπολ. Αυτή είναι ίσως η καλύτερη λύση, αφού το ελαιόλαδο είναι ένα φυσικό συστατικό που δεν μεταβάλλει τη γεύση, ή το άρωμα του αβοκάντο πέρα απ’ το να το διατηρεί φρέσκο για παραπάνω μέρες.

 

Τα οφέλη για την υγεία απ’ τα πλούσια θρεπτικά συστατικά του

 

Πράγματι, με τόσα θρεπτικά συστατικά πώς γίνεται να μην είναι σύμμαχος της υγείας σου και να μην έχει –γενικότερα- αντικαρκινικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες;

Συγκεκριμένα:

  • Όπως το ελαιόλαδο, έτσι και το αβοκάντο, είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και ειδικά σε Ωμέγα λιπαρά οξέα, που προστατεύουν τον εγκέφαλο, τις αρτηρίες και δυναμώνουν την καρδιά.
  • Συνολικά περιέχει πάνω από 20 βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
  • Ειδικότερα, περιέχει βιταμίνες Α, C, Ε, και Κ που δρουν αντιοξειδωτικά και αντικαρκινικά. Επιπρόσθετα, είναι πλουσιότατο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες ενισχύουν και προστατεύουν το νευρικό σύστημα.
  • Παρέχει τα απαραίτητα μεταλλικά στοιχεία, δηλαδή σίδηρο, χαλκό, μαγνήσιο και μαγγάνιο.
  • Είναι πλούσιο σε φολικό οξύ, το οποίο είναι άκρως απαραίτητο για την υγεία, το αναπαραγωγικό σύστημα, και ειδικά για τις εγκυμονούσες.
  • Επειδή είναι φυσική πηγή καλίου βοηθά στη ρύθμιση της πίεσης περισσότερο απ’ ότι η μπανάνα (επίσης μία εξαιρετική τροφή πλούσια σε κάλιο και βιταμίνη Β).
  • Λόγω μιας ουσίας, της λουτεΐνης, βοηθά στην καλή υγεία των ματιών σου.
  • Οι φυτικές ίνες που περιέχει συμβάλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου, ενώ ενισχύουν και το αίσθημα κορεσμού.
  • Τέλος, βοηθά –γενικά- στη σωστή λειτουργία και την αποτοξίνωση του συκωτιού, ενώ αυξάνει και την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών απ’ άλλες τροφές. Για παράδειγμα, αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου, του λυκοπενίου και της βήτα καροτίνης.

 

Πώς θα το εντάξεις στη διατροφή σου

 

Το αβοκάντο μπορείς να το καταναλώσεις, ή να το μαγειρέψεις με μία πληθώρα τρόπων. Θα διαπιστώσεις ότι ψάχνοντας στο internet θα βρεις άπειρες συνταγές και βίντεο απ’ τις πιο απλές, μέχρις τις πιο ευφάνταστες και γκουρμέ.

 

Αρχικά, μπορεί να καταναλωθεί ωμό ως φρούτο, ή σε συνδυασμό μ’ άλλα φρούτα, ακόμη και σε φρουτοσαλάτες. Απλώς έχει λίγο περίεργη γεύση και είναι συνετό να το συνδυάσεις με γευστικά φρούτα, όπως οι φράουλες, ή μ’ άλλα που έχουν πιο σκληρή υφή, όπως τα μήλα. Εναλλακτικά, μπορείς να το συνδυάσεις με χυμό λεμόνι, ή με μία φέτα λεμονιού, ή γκρέιπφρουτ.

 

Ακόμη, είναι ιδανικό για smoothies με light γάλα, ή και για πιο ιδιαίτερες επιλογές όπως είναι το γάλα καρύδας. Να σημειωθεί ότι το κουκούτσι του είναι κι αυτό πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κι έτσι μπορείς να το προσθέσεις αλεσμένο σε smoothies, ή και σ’ άλλες συνταγές.

 

Συνδυάζεται άψογα μ’ άλλα λαχανικά (ειδικά τα φυλλώδη πράσινα) και με ξηρούς καρπούς, οπότε είναι καλή επιλογή για πολλών ειδών σαλάτες. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και για να φτιάξεις το πολύ γνωστό γουακαμόλε, ή και γενικά σε σάλτσες για μακαρόνια κι όχι μόνο ως εξτρά συστατικό. Μάλιστα, μπορεί ν’ ανακατευτεί ακόμη και με μαγιονέζα.

 

Επίσης, συνήθως με τη βοήθεια κρέμας γάλακτος, ή μαγιονέζας και με άλλα υλικά της επιλογής σου (π.χ. καρότο και λαχανικά) μπορεί να δημιουργήσει πολύ ιδιαίτερα ντιπ που θα ενθουσιάσουν τους καλεσμένους σου.

 

Τέλος, μπορεί ν’ αξιοποιηθεί και ως υποκατάστατο του βουτύρου σε κάθε συνταγή. Παρομοίως, μπορεί με την ίδια λογική να το βάλεις ακόμα και σε συνταγές για υγιεινά και ελαφριά γλυκά.

 

 

Δείτε ακόμη Άρθρα