Ξεκινάει ο «πόλεμος» των streaming υπηρεσιών

Το Netflix είναι αδιαμφισβήτητα η πιο δημοφιλής και ποιοτική υπηρεσία για streaming περιεχομένου (ταινίες, σειρές, ντοκιμαντέρ, παιδικά). Έχει εκατομμύρια συνδρομητές σε όλον τον κόσμο και φυσικά και στην Ελλάδα.

Αποτέλεσε πρωτοπορία στον χώρο και παράδειγμα επιτυχίας για τον καλλιτεχνικό αλλά και τον τεχνολογικό κόσμο. Για τον λόγο αυτό θα διδάσκεται για πολλά χρόνια στα Πανεπιστήμια ως ένα εξαιρετικό business model. Απόδειξη όλων αυτών είναι το γεγονός ότι το 2019 το Netflix θα επενδύσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια σε παραγωγή δικού του original περιεχομένου.

Όπως ήταν αναμενόμενο σταδιακά εμφανίζονται νέοι παίχτες στον χώρο. Παρουσιάζονται φυσικά σαν αντίπαλοι του Netflix και διεκδικούν πλέον δυναμικά μερίδιο της μεγάλης αναπτυσσόμενης αυτής αγοράς. Το θέμα είναι κατά πόσο θα είναι ανταγωνιστικοί, ποιες θα είναι οι νέες ισορροπίες που θα διαμορφωθούν και τι τελικά θα πρέπει να περιμένει ο μέσος χρήστης.

 

Amazon Prime Video

Το Amazon Prime Video είναι ο μόνος άμεσος ανταγωνιστής του Netflix προς το παρόν και με σημαντική εγκατεστημένη βάση συνδρομητών. Όμως υστερεί σε budget και original περιεχόμενο αν και προσπαθεί με κάθε τρόπο να βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες του.

Συνδέεται γενικότερα με άλλες Amazon συνδρομές και υπηρεσίες, αλλά και με το λεγόμενο Amazon Prime Membership. Δηλαδή, η χρέωσή σου εξαρτάται από το πόσο χρησιμοποιείς και επιλέγεις την Amazon ως σύνολο υπηρεσιών. Αν προπληρώσεις το ποσό ενός έτους έχεις βέβαια σημαντικές επιπλέον εκπτώσεις.

Επιπρόσθετα, πέρα από τα διαθέσιμα βίντεο μπορείς να έχεις πρόσβαση σε πάνω από 100 συνεργαζόμενα τηλεοπτικά κανάλια. Φυσικά, το περιεχόμενο σε πολλές περιπτώσεις είναι 4K Ultra HD μαζί με HDR, ενώ επιτρέπεται η λήψη σε smartphone και tablet (offline viewing).

 

 

Apple TV+

Το brand name της Apple είναι αρκετλα μεγάλο ώστε να μείνει έξω από τον ανταγωνισμό και στην κατηγορία «streaming». Έτσι, τον Μάρτιο του 2019 ανακοίνωσε τη δική της TV streaming υπηρεσία με το όνομα Apple TV+.

Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα η ακριβής ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της υπηρεσίας (που υπολογίζεται το φθινόπωρο), ούτε η τιμολογιακή πολιτική. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι θα είναι διαθέσιμη σε πάνω από 100 χώρες, ενώ θα γίνουν επενδύσεις και για τη δημιουργία καθαρά πρωτότυπου και δικού της περιεχομένου. Παράλληλα, θα επιτρέπεται το κατέβασμα ταινιών στις συσκευές των χρηστών και θα συνδυαστεί και με άλλες υπηρεσίες της Apple (π.χ. συνδρομή σε περιοδικά και εφημερίδες ή ακόμα και videogames).

Επίσης, να σημειωθεί ότι θα προσφέρονται κανάλια και παραγωγές τρίτων πάντα δυναμικά (on demand) και χωρίς διαφημίσεις. Μερικά ηχηρά ονόματα τέτοιας συνεργασίας είναι: Spectrum, DirecTV, Optimum, Hulu, PlayStation Vue,  CBS, Starz, Showtime, HBO, Nickelodeon, The History Channel Vault, Comedy Central Now. Ακόμη, μάλλον σε πρώτη φάση θα έχει στην βιβλιοθήκη και επιλεγμένους τίτλους από Netflix ή Amazon.

 

 

 

Disney+

Η Disney Plus κινείται εξίσου δυναμικά το τελευταίο διάστημα. Αποκτά συνεχώς περιεχόμενο και πνευματικά δικαιώματα ακόμη και μέσω μεγάλων εξαγορών (π.χ. 21st Century Fox). Πλέον, πέρα από το υλικό από το Walt Disney Animation Studios και άλλες δικές της ταινίες, έχει στα χέρια της πολύ ισχυρά ονόματα και franchises όπως τα Star Wars, τα animations της Pixar και τους σούπερ ήρωες της δημοφιλέστατης Marvel.

Θα προσφέρεται εικόνα 4Κ/HDR, δυνατότητα offline θέασης και υποστήριξη για διαφορετικά προφίλ. Η υπηρεσία θα κάνει πρεμιέρα στις 12 Νοεμβρίου του 2019 στις ΗΠΑ και θα επεκταθεί σταδιακά σε πολλές χώρες (στην Ελλάδα μάλλον θα είναι διαθέσιμη κάποια στιγμή το 2020).

Αξίζει να σημειωθεί πως δημιουργήθηκε διαμάχη μεταξύ Disney και Netflix, όταν η πρώτη με μάλλον επιθετικό και απότομο τρόπο άρχισε να αποσύρει ταινίες και σειρές που θεωρεί ότι θα πρέπει να είναι διαθέσιμες μόνο στην δική της πλατφόρμα και να μην τις μοιράζεται. Γι’ αυτό και τους τελευταίους μήνες οι ταινίες και οι σειρές κυρίως με σούπερ ήρωες δεν θα συνεχιστούν για επόμενες σεζόν. Ίσως συνεχιστούν, αλλά δεν θα προβάλλονται καθόλου στο Netflix δημιουργώντας σύγχυση στους fans.

 

 

 

 YouTube TV

Η Google έχοντας ήδη την υποδομή για το YouTube εγκαινίασε την δική της υπηρεσία τον Μάρτιο του 2019 στην Αμερική αρχικά και σταδιακά για ολόκληρο τον κόσμο. Το παράδοξο είναι ότι η Google δεν έχει άμεση εμπειρία σε τηλεοπτικές παραγωγές και αντίστοιχο TV περιεχόμενο, αλλά προφανώς προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την τεχνολογική της υποδομή και τις έτοιμες streaming υπηρεσίες της.

Σε πρώτη φάση θέλει να υπερκεράσει πιο μικρές υπηρεσίες όπως το Sling TV, Hulu Plus Live TV και DirecTV Now. Ταυτόχρονα, θα προσπαθήσει να συνεργαστεί με παραδοσιακά κανάλια, ενώ μέχρι στιγμής τα YouTube Original Videos είναι μάλλον λίγα και «τσιμπημένα» σε τιμή. Στα θετικά, η προσφορά HD περιεχομένου, αλλά και η δυνατότητα για DVR με διάρκεια πάνω από 9 μήνες!

 

 

 

 

 

HBO, Hulu, Warner Media και άλλοι

Υπάρχουν πολλοί ακόμη παραγωγοί και διανομείς που είναι όμως μικρότερης εμβέλειας. Κυρίως αφορούν την αμερικάνικη αγορά, ενώ ταυτόχρονα μέρος των παραγωγών τους το διανέμουν κατόπιν συμφωνίας και σε τρίτους (δορυφορικά κανάλια ή και streaming υπηρεσίες όπως το Netflix). Για παράδειγμα, το Syfy διαμοιράζει περιεχόμενό του σε τρίτους, ενώ η συνδρομή στο Hulu προσφέρει πληθώρα τηλεοπτικών προγραμμάτων, αλλά και αθλητικά κανάλια. Στην Ευρώπη πάντως υπάρχουν αποκλειστικά αθλητικές συνδρομητικές streaming υπηρεσίες όπως είναι της Turkish Airlines Euroleague Basketball.

 

 

Που οδηγεί ο ανταγωνισμός

Οι εξελίξεις στον χώρο θα είναι πολύ ενδιαφέρουσες τους επόμενους μήνες, αν και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά το μέλλον.

Από τη μία, θεωρητικά δεν θα έβλαπτε ο επιπλέον ανταγωνισμός, νέοι παίχτες και περισσότερες επενδύσεις, αντίθετα ωφελούν τόσο την αγορά όσο και τον μέσο καταναλωτή. Από την άλλη, υπάρχει και το επιχείρημα ότι η αγορά κατακερματίζεται και δεν μπορεί να υποστηρίξει τόσους πολλούς πάροχους τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω streaming.

Για την ακρίβεια, κάποιοι αναλυτές θεωρούν πώς δύσκολα μπορούν να συνυπάρξουν πάνω από τρεις βασικοί μεγάλοι providers. Επίσης υποστηρίζουν πως αν οι χρήστες δεν βρίσκουν στην αρχική τους πλατφόρμα συνδρομής όχι μόνο original νέο περιεχόμενο, αλλά και πρόσβαση σε all time classics movies, υπάρχει η πιθανότητα νέας άνθισης της πειρατείας κυρίως μέσω torrents (η οποία παρεμπιπτόντως είχε μειωθεί και λόγω των καλών πακέτων προσφορών).

Βέβαια, δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει πιθανές συνεργασίες και ανταλλαγή περιεχομένου στην λογική που εφαρμόζει το Syfy κανάλι εδώ και χρόνια.

Μεγάλο ερωτηματικό αποτελούν και τα αθλητικά τηλεοπτικά δικαιώματα που πιθανότατα να διεκδικηθούν κάποια στιγμή από τις μεγάλες streaming υπηρεσίες συμπληρωματικά ως προς το βασικό τους πακέτο. Πολλά επίσης θα εξαρτηθούν και από το πώς θα λειτουργήσουν τα δύο πρώτα χρόνια τα Disney+ και Apple TV+, την ώρα που το Netflix αυξάνει διαρκώς το δικό του τεράστιο budget και έχει πλεονεκτικότατη θέση στην αγορά.

Τέλος,  ρόλο θα παίξει και η στάση που θα κρατήσουν πολλά από τα μεγάλα στούντιο στο Hollywood, τα οποία δεν καλοβλέπουν την διείσδυση του Netflix στα χωράφια τους και νιώθουν απειλή από την εμπορική του εξάπλωση, αλλά και το μοντέλο λειτουργίας του.

 

 

 

Μπορείς να δεις ακόμη