|  | 

ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

10 tips προστασίας από τη γρίπη

 

Η γρίπη είναι μια εξαιρετικά μεταδοτική ασθένεια που πλήττει τα πτηνά και τα θηλαστικά. Προκαλείται από τους ιούς RNA των oρθοβλεννοϊών και μόνο από αυτούς. Οπότε δεν πρέπει να συγχέεται με το απλό κρυολόγημα. Για να δηλώσεις λοιπόν ότι έχεις γρίπη, θα πρέπει να έχεις κάνει το σχετικό τεστ στο νοσοκομείο και να έχει βγει θετικό. Για να μάθεις κι από ποιο ακριβώς στέλεχος έχεις προσβληθεί, πρέπει να κάνεις και μια δεύτερη, πιο ειδική εξέταση αίματος. 

Όταν πάσχεις από γρίπη, νιώθεις πονοκέφαλο, πόνο στον λαιμό, έχεις βήχα, πυρετό, μυϊκούς πόνους και γενική αδυναμία. Τα παιδιά μπορεί να κάνουν κι εμετούς. Η πιο σοβαρή επιπλοκή Της γρίπης είναι η πνευμονία.

Η γρίπη μεταδίδεται μέσω του σάλιου, του αίματος και των περιττωμάτων. Πράγμα που σημαίνει πως μεταδίδεται πολύ εύκολα μέσω του αέρα από τα αιωρούμενα σταγονίδια σάλιου. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει κάθε χρόνο προς τις φαρμακοβιομηχανίες να προσαρμόζουν τη σύνθεση των εμβολίων στις αλλαγές που παρατηρούνται στον ιό.

Η πλειοψηφία των κρουσμάτων παρατηρείται μεταξύ 5ης και 10ης εβδομάδας κάθε χρόνου, δηλαδή τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο. Αυτή είναι κι η περίοδος που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή για να μην νοσήσεις, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως δεν πρέπει να προσέχεις και την υπόλοιπη χρονιά.

 

 

Τρόποι προστασίας

Το πρώτο και πιο αποτελεσματικό που πρέπει να κάνεις είναι να εμβολιαστείς. Κάθε χρόνο, συνήθως τον Οκτώβριο, ξεκινάει ο εμβολιασμός κατά της εποχικής γρίπης. Μπορείς να τον πραγματοποιήσεις στο φαρμακείο, σε κέντρα υγείας και σε νοσοκομεία. Αν ανήκεις σε ευπαθή ομάδα, πιθανότατα να σου συστηθεί να κάνεις συνδυαστικά και το εμβόλιο κατά του πνευμονιόκοκκου.

Το εμβόλιο επίσης, συστήνεται σε άτομα που εργάζονται με ασθενείς, όπως νοσηλευτές και γιατρούς αλλά και σε άτομα που συναθροίζονται με κόσμο σε κλειστούς χώρους, όπως αεροσυνοδούς και δασκάλους. Ακόμη και τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο, είναι καλό να εμβολιάζονται λόγω της ευκολίας μετάδοσης της ασθένειας μέσα στους σχολικούς χώρους.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να προσέχεις και να τηρείς κάποιους βασικούς κανόνες στην καθημερινότητά σου για να μειώσεις τις πιθανότητες να μολυνθείς.

 

1. Συχνές πλύσεις χεριών

Το πιο απλό αλλά και το πιο σημαντικό. Μόλις επιστρέφεις στο σπίτι, όπου κι αν ήσουν πριν, πλύνε καλά τα χέρια σου με σαπούνι (αντισηπτικό σαπούνι κατά την περίοδο έντονης νοσηρότητας) και χλιαρό νερό. Αφιέρωσε 2-3 λεπτά για να τα τρίψεις καλά. Μην ξεχάσεις και τις εξωτερικές επιφάνειες από τις παλάμες, κάθε πτυχή και τα νύχια.

 

2. Αντισηπτικά μαντηλάκια

Όταν βρίσκεσαι σε εξωτερικούς χώρους καλό είναι να έχεις πάντα μαζί σου αντισηπτικά μαντηλάκια. Μπορεί να χρειαστεί να σκουπίσεις τα χέρια σου κάποια στιγμή που δεν θα έχεις πρόσβαση σε νερό και σαπούνι (π.χ. στο μετρό).

 

 

3. Απόφυγε την επαφή με βλεννογόνους

Τα χέρια σου έχουν τα περισσότερα μικρόβια αφού έρχονται σε άμεση επαφή με αντικείμενα, κοινόχρηστα σημεία κλπ. Απόφυγε να τρίβεις τις βλεννογόνους όπως μύτη, στόμα και μάτια γιατί υπάρχει η πιθανότητα να τα μολύνεις.

 

4. Απόφυγε χώρους συνάθροισης

Αν μπορείς κατά την περίοδο μεγάλης νοσηρότητας απόφυγε χώρους που συναθροίζονται πολλοί άνθρωποι, όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν δεν μπορείς να το κάνεις, τουλάχιστον καθάρισε τα χέρια σου αμέσως μόλις αποβιβαστείς.

 

5. Αέριζε τακτικά τον χώρο σου

Ακόμα κι αν κάνει κρύο, πρέπει να αερίζεις το σπίτι σου μία με δύο φορές την ημέρα, ενώ απαιτείται να το κάνεις περισσότερες φορές σε χώρους με πολύ κόσμο, όπως για παράδειγμα το γραφείο.

 

6. Πρόσεξε τη διατροφή σου

Προσπάθησε να κάνεις ισορροπημένη διατροφή που να περιέχει συνδυασμούς από όλες τις ομάδες τροφών.

 

7. Πιες άφθονα υγρά

Όταν ο οργανισμός σου είναι ενυδατωμένος αντιστέκεται καλύτερα. Πιες λοιπόν πολύ νερό, φυσικούς χυμούς (ιδιαίτερα από εσπεριδοειδή) και τσάι.

 

 

8. Απόφυγε τις καταχρήσεις

Πιες αλκοόλ με μέτρο, φάε με μέτρο κι αν καπνίζεις ελάττωσέ το. Οι καταχρήσεις εξασθενούν το ανοσοποιητικό σου και κολλάς πιο εύκολα ιούς.

 

9. Ξεκουράσου

Προσπάθησε να κοιμάσαι νωρίτερα και να μην καταπονείς τον εαυτό σου χωρίς λόγο.

 

10. Άλλαξε ρούχα μόλις γυρίσεις

Μόλις γυρίζεις στο σπίτι, βγάζε τα παπούτσια και τα ρούχα σου. Ο ιός της γρίπης είναι ανθεκτικός και μπορεί να μείνει ζωντανός σε επιφάνειες όπως τα ρούχα και τα παπούτσια για αρκετές ώρες.

 

 

Αντιμετώπιση των πρώτων συμπτωμάτων

Αν τα πρώτα συμπτώματα αρχίσουν να εκδηλώνονται, καλό είναι να επισκεφτείς τον γιατρό σου, ή ένα νοσοκομείο. Εκεί θα διαγνωστεί αν πάσχεις από γρίπη ή αν εκδήλωσες ένα απλό κρύωμα.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να φροντίσεις:

  1. Να πάρεις άδεια από την εργασία σου για λίγες ημέρες, προκειμένου να ξεκουραστείς και να μην μεταδόσεις τον ιό και τους συναδέλφους σου.
  2. Να ξεκουραστείς. Να είσαι στο κρεβάτι τις περισσότερες ώρες και να κοιμηθείς αρκετά.
  3. Να ενυδατώνεσαι. Πίνε πολλά υγρά όπως νερό, τσάι και φρέσκους χυμούς. Απόφυγε τα παγωμένα.
  4. Φάε ελαφρά γεύματα. Βοηθάνε πολύ οι αραιές κοτόσουπες.
  5. Ζήτα βοήθεια. Αν η ίωση σε έχει καταβάλει αρκετά μην διστάσεις να ζητήσεις βοήθεια από τους δικούς σου ανθρώπους.
  6. Ακολούθησε κατά γράμμα τη φαρμακευτική αγωγή που πήρες από τον γιατρό.

Όπως και να έχει μην πανικοβάλλεσαι. Η γρίπη είναι μια κοινή κι αντιμετωπίσιμη ίωση. Ενεργοποιήσου εγκαίρως και όλα θα πάνε καλά.

 

 

Δείτε ακόμη