Μια νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον (University of Washington), δημοσιευμένη στο πλαίσιο του συνεδρίου CHI-PLAY 2025 ρίχνει φως σε μια λιγότερο γνωστή πτυχή του gaming. Tον τρόπο με τον οποίο τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να συμβάλουν στην ψυχική ευεξία, την προσωπική ανάπτυξη και την αυτoγνωσία.
Σύμφωνα με τη μελέτη “I Would Not Be This Version of Myself Today: Elaborating on the Effects of Eudaimonic Gaming Experiences”, που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο ετήσιο συνέδριο CHI-PLAY 2025 στο Πίτσμπουργκ, περισσότεροι από 7 στους 10 παίκτες δήλωσαν ότι είχαν ουσιαστικές, ακόμη και μεταμορφωτικές εμπειρίες μέσα από τα παιχνίδια που έπαιζαν.
Από το Stardew Valley στην αυτοβελτίωση
Η επικεφαλής της έρευνας, Nisha Devasia, εξηγεί ότι πολλοί συμμετέχοντες ανέφεραν πως το gaming τους βοήθησε να διαχειριστούν περιόδους στρες, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Παιχνίδια όπως το Stardew Valley λειτουργούσαν για αρκετούς ως μια μορφή χαλάρωσης και ψυχολογικής ισορροπίας, με θετικές επιδράσεις στην ψυχική υγεία.
Άλλοι παίκτες ανέφεραν ότι μέσα από τους χαρακτήρες των παιχνιδιών ανέπτυξαν νέα ενδιαφέροντα ή καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους. «Το να βλέπεις τις επιλογές σου να αλλάζουν την πορεία μιας ιστορίας είναι κάτι μοναδικό στα παιχνίδια. Mια εμπειρία που δεν συναντάται σε άλλα μέσα όπως τα βιβλία ή οι ταινίες», σημειώνει η Devasia.

Τα παιχνίδια ως εργαλείο μάθησης και σύνδεσης
Η ερευνήτρια Jin Ha Lee προσθέτει ότι οι δημιουργοί παιχνιδιών μπορούν να αξιοποιήσουν αυτές τις γνώσεις για να σχεδιάσουν πιο ουσιαστικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες, όπως παιχνίδια που βοηθούν στην κατανόηση της τεχνητής νοημοσύνης.
Παράλληλα, η Julie A. Kientz επισημαίνει πως «συχνά αντιμετωπίζουμε τα video games ως καλά ή κακά, αλλά η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Η σχεδίαση έχει τεράστια σημασία γιατί μέσα από τα παιχνίδια μπορούμε να αναδείξουμε τόσο τις προκλήσεις όσο και τις ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη και κοινωνική σύνδεση».
Το gaming πέρα από τη διασκέδαση
Αν και για δεκαετίες τα παιχνίδια θεωρούνταν «σπατάλη χρόνου», η νέα μελέτη ενισχύει την ιδέα ότι το gaming μπορεί να είναι πολιτισμικό μέσο με ουσία και ένας τρόπος έκφρασης, δημιουργίας και ψυχικής ενδυνάμωσης.
