|  | 

ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Αντιμετώπισε το κρυολόγημα

 

Το να αρρωστήσεις, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες, είναι φυσιολογικό κι αρκετά πιθανό. Το θέμα είναι τι μπορείς να κάνεις ώστε να μην προχωρήσει το κρύωμα και σε κρατήσει άρρωστο για μέρες ή αν τελικά πέσεις στο κρεβάτι, πώς να σηκωθείς και να αναρρώσεις το συντομότερο. Μπορεί να ακούγεται περίεργο, όμως απλά χρειάζεται άμεση αντίδραση, πλάνο και μερικές έξυπνες κινήσεις ώστε να μην ταλαιπωρηθείς.

 

Πάρε άμεσα άδεια

Πράγματι, δεν είναι εύκολο για πολλούς εργαζόμενους να πάρουν άδεια κυρίως λόγω του φόρτου εργασίας, της πίεσης και των ειδικών εργασιακών συνθηκών. Όμως αν δεν πάρεις άδεια άμεσα (ειδικά την ημέρα όπου νιώθεις να αρρωσταίνεις) τότε όχι μόνο προβλέπεται να επιδεινώσεις την κατάσταση της υγείας σου, αλλά τελικά να λείψεις περισσότερες μέρες απ’ ότι υπολόγιζες και πιθανό να έχεις μειωμένη παραγωγικότητα για καιρό. Οπότε χωρίς τύψεις φρόντισε το σώμα σου, δώσε του λίγο χρόνο, μην κάνεις δουλειές και μην αγχωθείς, ώστε να αυξήσεις τις πιθανότητες για γρήγορη επιστροφή στην εργασία και τις υποχρεώσεις σου.

 

 

Κοιμήσου καλά

Η ενίσχυση του ανοσοποιητικού σημαίνει αρκετό και ποιοτικό ύπνο. Δηλαδή, τουλάχιστον 7 ώρες, σε ένα αναπαυτικό κρεβάτι, με ησυχία και χωρίς περισπασμούς. Μείνε μακριά από τα social media, μην ξοδέψεις άπειρες ώρες στην τηλεόραση ή την αγαπημένη σου σειρά και γενικά χαλάρωσε μυαλό και σώμα. Επίσης, όταν ξαπλώνεις βάλε ένα επιπλέον μαξιλάρι για να σηκωθεί το κεφάλι σου ψηλότερα αν έχεις βουλωμένη μύτη και φρόντισε να νιώθεις ζεστά με σκεπάσματα, ηλεκτρική κουβέρτα κτλ.

 

 

Ρύθμισε το περιβάλλον γύρω σου

 

Είναι πολύ σημαντικό να προσέξουμε τη θερμοκρασία και τις συνθήκες μέσα στο σπίτι. Προσπάθησε με κάποιο θερμαντικό σώμα, air condition ή όποια άλλη λύση έχεις να μην είναι το σπίτι κρύο. Ιδανικά η θερμοκρασία να είναι από 20 μέχρι 24οC και να διατηρούνται χαμηλά τα επίπεδα υγρασίας. Οπότε η καλή μόνωση κι ένας αφυγραντήρας πάντα βοηθούν. Ειδικά ο αφυγραντήρας είναι μία συσκευή στην οποία αξίζει να επενδύσεις αν έχεις αλλεργίες, ή προβλήματα με το αναπνευστικό σου.

 

 

Κάνε ένα ζεστό μπάνιο

Ιδανικά στην αρχή της ημέρας το ζεστό μπάνιο θα σε ανακουφίσει γιατί ανάμεσα σε πολλά άλλα θα ενισχύσει το αναπνευστικό σου με το να καθαρίσει το όποιο μπούκωμα (ειδικά στα ιγμόρεια). Προσοχή όμως να ντυθείς αμέσως καλά για να μην κρυώσεις.

 

 

Καθάρισε καλά τη μύτη και το λαιμό σου

Σ’ ένα κρύωμα ο λαιμός κι η μύτη θέλουν εξτρά φροντίδα ώστε να μην προκληθεί μόλυνση. Οπότε πέρα από την ρύθμιση της υγρασίας και το ζεστό μπάνιο καλό είναι να πίνεις ζεστά ροφήματα. Επιπλέον, να φυσάς και να καθαρίζεις συχνά τη μύτη σου. Μπορείς ακόμη και να χρησιμοποιήσεις κάποιο σπρέι ή ρινικό διάλυμα. Ακόμα και οι γαργάρες με αλατόνερο ή λίγο ζεστό νερό με μέλι και κανέλα βοηθούν. Έχε πάντως το νου σου ώστε να μην φυσάς υπερβολικά δυνατά τη μύτη, ενώ μετά την τρίτη μέρα με έντονο μπούκωμα καλό είναι να δεις γιατρό.

 

Σωστή διατροφή

Το σώμα σου χρειάζεται «ποιοτικό καύσιμο» για να λειτουργήσει καλά και να επανέλθει. Οπότε δεν είναι ευκαιρία για delivery, αλλά για καλό σπιτικό φαγητό. Για παράδειγμα ένα καλό πρωινό μπορεί να είναι με ψωμί ολικής άλεσης, με αυγά και με τσάι (με λεμόνι και μέλι). Καλό κάνουν συνολικά τα φρούτα, τα λαχανικά κι οι χυμοί. Ειδικά η κλασική πορτοκαλάδα ή ακόμη και συμπληρώματα κυρίως με βιταμίνη C βοηθούν.  Ύστερα, όλες οι μελέτες δείχνουν ότι η κοτόσουπα είναι κυριολεκτικά γιατρικό για ιώσεις και γρίπη και μάλιστα καταπολέμα τις φλεγμονές στο σώμα.

 

 

Φρόντισε να ενυδατώνεσαι

Η σωστή ενυδάτωση είναι απαραίτητη. Άλλωστε, με τα πολλά υγρά αποβάλλεις ταχύτερα τη βλέννα, ενώ ειδικά αν κάνεις πυρετό οι ανάγκες σου για νερό αυξάνονται. Τσάι, χυμοί και σούπες είναι εξαιρετικές επιλογές. Προσπάθησε έστω και με το ζόρι να πίνεις τουλάχιστον δυο επιπλέον ποτήρια νερό ημερησίως σε σχέση με αυτό που έκανες τις προηγούμενες μέρες.

 

Καλή ψυχολογία

Μην την υποτιμάς. Όλες οι μελέτες δείχνουν άμεση συσχέτιση της καλής ψυχολογίας με τη γρήγορη ανάρρωση. Ισχύει και το αντίστροφο: άγχος και στρες αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό και σε κάνουν πιο ευάλωτο σε ιώσεις και μολύνσεις. Χαλάρωσε με κάθε τρόπο κι όπως σε βολεύει (π.χ. μουσική και χαμηλός φωτισμός). Το σώμα χρειάζεται διαλείμματα οπότε μην μπεις στον πειρασμό να κάνεις δουλειές του σπιτιού, αλλά ούτε και να λοξοκοιτάξεις emails και έγγραφα της δουλειάς. Ιδανικά, μην ασχοληθείς με smartphone κι άλλες ηλεκτρονικές συσκευές.

 

 

Μείνε μακριά από βλαβερές συνήθειες

Προφανώς δεν μπορείς να κάνεις πράγματα που επιβαρύνουν την υγεία σου όταν πας να αρρωστήσεις ή ήδη έχεις εκδηλώσει αρκετά συμπτώματα. Δεν θα βοηθήσεις το σώμα σου όπως προαναφέρθηκε με την κακή διατροφή, αλλά ούτε και με άλλες συνήθειες όπως είναι για παράδειγμα το κάπνισμα ή το αλκοόλ. Ειδικά για λοιμώξεις του αναπνευστικού, το κάπνισμα είναι ό,τι χειρότερο.

 

 

 

Μην ξεχνάς να πλένεις τα χέρια σου

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραμελήσεις την υγιεινή σου (όχι μόνο για τους άλλους, αλλά και για εσένα). Καλό είναι να αποφεύγεις να ακουμπάς τα μάτια, τη μύτη και το στόμα σου γιατί αφενός υπάρχει η πιθανότητα διασποράς της ίωσης κι αφετέρου υπάρχουν πιθανότητες επιμόλυνσης. Δεν πρέπει να επιβαρύνεις το ανοσοποιητικό σου την περίοδο που προσπαθεί σκληρά για να σε κάνει καλά.

Ακόμα, καλό είναι να γνωρίζεις πως τα αντιβιοτικά δεν έχουν καμία επίδραση απέναντι σε ιούς και στο κοινό κρυολόγημα. Αντιθέτως επιβαρύνουν τον οργανισμό και προκαλούν θέματα στο μικροβίωμα του εντέρου, το οποίο αποδεικνύεται όλο και πιο σημαντικό για την υγεία σου. Για την ακρίβεια, όλα αυτά που αναφέρθηκαν πριν όπως π.χ. η ξεκούραση, η ενυδάτωση και η ισορροπημένη διατροφή είναι πολύ πιο αποτελεσματικά. Ίσως μερικές φορές να χρειαστείς την βοήθεια κάποιων μη συνταγογραφούμενων φάρμακων (όπως αντιπυρετικά, αναλγητικά, αντιβηχικά κι αποσυμφορητικά).

Σε κάθε περίπτωση το κρύωμα θα κάνει τον «κύκλο» του οπότε υπομονή και ψυχραιμία. Αν τα συμπτώματα επιμείνουν για μέρες ή δεν υποχωρούν έστω και ελάχιστα, τότε επισκέψου ένα γιατρό.

 

Δείτε ακόμη