|  | 

ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την κυτταρίτιδα!

 

Το άκουσμα της λέξης κυτταρίτιδα προκαλεί άγχος σε πολλές γυναίκες, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου η εμφάνιση με μαγιό στην παραλία ενισχύει τις όποιες ανασφάλειες.

 

Αν και το θέμα της κυτταρίτιδας είναι πολυπαραγοντικό, μία βασική παράμετρος σχετίζεται με τη διατροφή. Γι’ αυτό παρακάτω, πέρα από χρήσιμες πληροφορίες και tips, θα δεις και ποιες τροφές έχουν ιδιότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην εξάλειψη της κυτταρίτιδας.

 

Δες εδώ ζυγαριές μπάνιου.

 

Tι είναι η κυτταρίτιδα

 

Η κυτταρίτιδα είναι το αποτέλεσμα της ανομοιόμορφης κατανομής λίπους ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του δέρματος. Αυτό οδηγεί σε αύξηση του όγκου των συγκεκριμένων λιποκυττάρων, τα οποία πιέζουν με τη σειρά τους τα αγγεία της περιοχής. Δημιουργείται έτσι ένα πρόβλημα μικροκυκλοφορίας. Το αποτέλεσμα είναι να φαίνεται η συγκεκριμένη περιοχή με λακκάκια κι όψη φλοιού πορτοκαλιού.

 

Πάντως, η κυτταρίτιδα δεν προκαλείται μόνο απ’ αυτήν τη συσσώρευση λίπους, και απόδειξη αυτού είναι το γεγονός ότι ακόμη και κάποιες πολύ αδύνατες και γυμνασμένες γυναίκες  συχνά εμφανίζουν το ίδιο πρόβλημα. Άρα, είναι μία κατάσταση που σχετίζεται με τον τρόπο αλληλεπίδρασης του λίπους και των μυών. Γι’ αυτό και δεν συνδέεται αποκλειστικά με το πάχος και τη διατροφή. Όμως, το υπερβολικό λίπος και τα παραπανίσια κιλά επιδεινώνουν πολύ την όποια κατάσταση.

 

Δες εδώ συσκευές μασάζ.

 

Πού μπορεί να εμφανιστεί και πόσα είδη υπάρχουν

 

Η κυτταρίτιδα μπορεί να εμφανιστεί σε αρκετά σημεία του σώματος κι όχι μόνο σε μηρούς και γλουτούς όπως πιστεύουν οι περισσότεροι. Σημεία στα οποία εμφανίζεται συχνά είναι το εσωτερικό των μπράτσων, οι γάμπες και η κοιλιά.

 

Να σημειωθεί επίσης ότι υπάρχουν 3 τύποι κυτταρίτιδας: η συμπαγής, η οιδηματική και η χαλαρή. Η συμπαγής είναι σκληρή και συνήθως δημιουργεί πόνο κατά τη ψηλάφησή της. Η οιδηματική δημιουργεί οιδήματα, αφού πιέζει φλεβικά και άλλα σημεία. Τέλος, η χαλαρή γίνεται αντιληπτή μόνο μέσω ψηλάφησης και ουσιαστικά αποτελεί την πιο απλή μορφή, ίσως και το πρώτο στάδιο εμφάνισής της.

 

Το ερώτημα που απασχολεί πολλούς είναι γιατί η κυτταρίτιδα εμφανίζεται κυρίως στις γυναίκες. Αυτό έχει να κάνει με «κατασκευαστικές» διαφορές ανάμεσα στο γυναικείο και στο αντρικό σώμα. Δηλαδή, κάτω από το δέρμα υπάρχει ένα στρώμα ιστού, το οποίο χρησιμοποιείται για την προσάρτηση του δέρματος στους μύες. Στους άνδρες ο ιστός αυτός έχει διαγώνια, ή σταυρωτή διάταξη ενώ στις γυναίκες είναι κάθετος. Έτσι, όταν συνδέεται με το δέρμα δημιουργεί θαλάμους μέσα στους οποίους εγκλωβίζεται λίπος κι αυτό με τη σειρά του δημιουργεί τα γνωστά λακκάκια της κυτταρίτιδας.

 

Δες εδώ όργανα γυμναστικής.

 

Πώς σχετίζεται με τη διατροφή

 

Όπως προαναφέρθηκε, το θέμα είναι πολυπαραγοντικό ακόμη και κατασκευαστικό, ή   γενετικό (για παράδειγμα οι μεσογειακές γυναίκες το εμφανίζουν εντονότερα σε σχέση με τους βόρειους λαούς). Άλλοι λόγοι μπορεί αν είναι η καθιστική ζωή και η έλλειψη άσκησης, η κακή κυκλοφορία του αίματος, πιθανές ορμονικές διαταραχές, το κάπνισμα, η συχνή και υψηλή κατανάλωση αλκοόλ κι άλλα θέματα υγείας.

 

 

Ποια τρόφιμα να προτιμάς και γιατί

 

Πράσινο τσάι

 

Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και κατιχίνες, έχει την ιδιότητα να ενισχύει το μεταβολισμό, αλλά και ν’ αναστέλλει την αποθήκευση λίπους βοηθώντας έτσι στην καταπολέμηση της κυτταρίτιδας. Είναι ένα εξαιρετικό ρόφημα που συνδυάζεται με αρωματικά, ή λεμόνι και πίνεται ευχάριστα κρύο, ή ζεστό όλο το χρόνο.

 

Νερό


Απαραίτητο, διότι η σωστή ενυδάτωση βοηθάει ν’ αποβάλλεις τις τοξίνες από τον οργανισμό σου. Αυτό έχει ως συνέπεια, το δέρμα να είναι πιο ελαστικό. Συνδυάζεται με λεμόνι και κάνει πολύ καλό ειδικά αν το πιείς πριν το πρωινό σου.

 

Εσπεριδοειδή


Τα λεμόνια, τα πορτοκάλια και τα γκρέιπφρουτ βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος κι ενισχύουν τον οργανισμό. Ειδικά το γκρέιπφρουτ ενισχύει την καύση του λίπους. Οπότε, προσπάθησε ν’ αυξήσεις τις μερίδες φρούτων που καταναλώνεις, ή δημιούργησε ωραίους χυμούς και smoothies (χωρίς ζάχαρη) με συνδυασμούς φρούτων με βάση τα εσπεριδοειδή.

 

Δημητριακά ολικής αλέσεως


Είναι γνωστό ότι η υψηλή περιεκτικότητά τους σε αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες διώχνει τις τοξίνες που προκαλούν την κυτταρίτιδα και ρυθμίζει το σάκχαρο, το μεταβολισμό και την πέψη. Συνεπώς, το να τα καταναλώνεις ως πρωινό είναι μια καλή ιδέα.

 

Κινόα


Πρόκειται για ένα δημητριακό πλουσιότατο σε πρωτεΐνες, βιταμίνες κι αντιοξειδωτικά που δρουν κατά των ελεύθερων ριζών. Μάλιστα, μπορεί σχεδόν ν’ αντικαταστήσει το κόκκινο κρέας από πλευράς διατροφικής αξίας. Μπορείς να το αξιοποιήσεις ως συνοδευτικό για ψητά και κοκκινιστά (αντί για ρύζι, ή μακαρόνια), σε σαλάτες, μαζί με ψητά λαχανικά και φρούτα, ή κι ως πρωινό.

 

Μούρα, μύρτιλα και φράουλες


Είναι τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, που προστατεύουν τα κύτταρα απ’ τη φθορά κι αποβάλλουν τις τοξίνες από τον οργανισμό. Ταυτόχρονα, είναι πλούσια σε βιταμίνες C και Ε, κι άρα βοηθούν στη διατήρηση του κολλαγόνου και στην υγεία του δέρματος. Να σημειωθεί ότι, μπορείς να τα καταναλώσεις μαζί με γιαούρτι, ή δημητριακά. Εναλλακτικά, μπορείς να τα προσθέσεις σε χυμό, ή smoothies.

 

Καρπούζι


Το καρπούζι έχει ελάχιστες θερμίδες, ενώ το λυκοπένιο που περιέχει προστατεύει την καρδιά κι ενισχύει την καλή κυκλοφορία του αίματος. Αυτό, βοηθάει στην εξομάλυνση της κυτταρίτιδας, η οποία πολλές φορές δημιουργεί και τοπικά προβλήματα κυκλοφορίας του αίματος.

 

Μπανάνα


Επειδή έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε κάλλιο βοηθά στην καλή κυκλοφορία του αίματος, ενώ περιορίζει την κατακράτηση υγρών. Επίσης, είναι εξαιρετικά θρεπτικό ως σνακ και ειδικά μετά από γυμναστική.

 

Ανανάς


Ο ανανάς είναι θρεπτικότατος, πλούσιος σε βιταμίνη Β και C. Πιο συγκεκριμένα, περιέχει βρομελίνη, μια ουσία που μειώνει τις φλεγμονές, διώχνει τις τοξίνες και παράλληλα διευκολύνει την πέψη. Δηλαδή, το φρούτο αυτό δεν παχαίνει, αποτοξινώνει κι ομορφαίνει την επιδερμίδα σου. Μπορεί να συνδυαστεί εύκολα, ειδικά με καλοκαιρινές σαλάτες, ενώ αποτελεί βάση για νόστιμους φυσικούς χυμούς.

 

Αβοκάντο


Η υπερτροφή αυτή είναι πλούσια σε ιχνοστοιχεία, βιταμίνες B, C και Ε, αλλά και καλά λιπαρά οξέα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να δρα αντιοξειδωτικά και να ενισχύει το μεταβολισμό. Ακόμη, μπορεί να σε χορτάσει γρήγορα και σωστά ώστε να μην πεινάς συνεχώς. Άλλο ένα θετικό του είναι πως μπορείς να το αξιοποιήσεις με πολλούς τρόπους, από απλό φρούτο και συστατικό χυμών και smoothies, μέχρι και ως dressing για σαλάτες ή ως υποκατάστατο του βουτύρου ακόμη και σε γλυκά.

 

Σκόρδο


Το σκόρδο μειώνει τη χοληστερόλη, διώχνει τις τοξίνες κι ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Μπορείς να το προσθέσεις σ’ όλες σχεδόν τις σαλάτες και τα φαγητά που ψήνονται σε φούρνο. Μαγειρεμένο, άλλωστε, δεν μυρίζει τόσο έντονα.

 

Καυτερές κόκκινες πιπεριές

 

Οι καυτερές κόκκινες πιπεριές (chilli) περιέχουν την καψαϊκίνη, η οποία ως ουσία ενισχύει το μεταβολισμό, καίει το λίπος, κι ευνοεί το κυκλοφοριακό, κυριολεκτικά, ανεβάζοντας τη θερμοκρασία του σώματός σου και τις διεργασίες του. Μπορείς να φτιάξεις δικές σου σάλτσες τσίλι, να τις χρησιμοποιήσεις σε σαλάτα, ή να τις συνδυάσεις με άπαχο ψημένο κόκκινο κρέας.

 

Πιπερόριζα

 

Γνωστή και ως ginger, είναι ένα μπαχαρικό που δρα προστατευτικά για τον οργανισμό σου. Ανάμεσα στ’ άλλα ενισχύει το γαστρεντερολογικό, μειώνει την όρεξη και βοηθά στην αποβολή των τοξινών κι άλλων παρόμοιων ουσιών. Μπορείς να την προσθέσεις σε ροφήματα όπως είναι το τσάι, ή οι φυσικοί χυμοί, ταιριάζει σε σαλάτες και σούπες, μπορεί να γίνει συστατικό μαρμελάδας κι άλλων γλυκών, ενώ μπορείς και να την τρίψεις και πάνω από διάφορα φαγητά.

 

Δενδρολίβανο
Το δεντρολίβανο ενισχύει το λεμφικό σύστημα κι έτσι απομακρύνει τοξίνες και ρύπους ειδικά από το δέρμα. Μπορείς να το προσθέσεις -σχεδόν- σε κάθε συνταγή με κρέας, ή μαγειρευτό φαγητό.

 

Σπαράγγια

 

Τα σπαράγγια είναι γεμάτα με βιταμίνες κι αντιοξειδωτικά. Ειδικότερα, προάγουν την υγεία του κυκλοφοριακού ενισχύοντας τα τοιχώματα φλεβών κι αγγείων. Ακόμη, αποτελούν ένα εξαιρετικό συνοδευτικό του άπαχου κόκκινου κρέατος.

 

Μπρόκολο

 

Είναι μία από τις καλύτερες πηγές βιταμίνης C κι αντιοξειδωτικών και ταυτόχρονα βοηθά στη διατήρηση των επιπέδων κολλαγόνου ενισχύοντας την υγεία της επιδερμίδας.

 

Γενικά τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά

 

Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (όπως το σπανάκι), πέρα από τη γενικότερη θρεπτική τους αξία, περιέχουν αντιοξειδωτικά όπως η λουτεΐνη, τα οποία αυξάνουν την ενυδάτωση του δέρματος και την ελαστικότητά του, μειώνοντας έτσι τα συμπτώματα της κυτταρίτιδας.

 

Λιπαρά ψάρια

 

Ψάρια πλούσια σε καλά λιπαρά (πχ.  σκουμπρί, τόνος, σολομός, σαρδέλα κ.ά.) ενισχύουν την υγεία των κυττάρων, αλλά και γενικά του δέρματος και του καρδιαγγειακού. Επιπρόσθετα, δίνουν ώθηση στον μεταβολισμό λίπους και ρυθμίζουν το σάκχαρο. Οπότε, φρόντισε να τα καταναλώνεις δύο φορές –τουλάχιστον- την εβδομάδα, συνοδεία πράσινων λαχανικών.

 

Κακάο και μαύρη σοκολάτα

 

Χωρίς να το παρακάνεις, γιατί έχουν πολλές θερμίδες και μπορεί να παχύνεις, το κακάο και η μαύρη σοκολάτα, με υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο, έχουν τόσα αντιοξειδωτικά ώστε να μειώνουν την κυτταρίτιδα, ν’ αντιμετωπίζουν φλεγμονές και να βελτιώνουν το καρδιαγγειακό.

 

 

Ποιά τρόφιμα ν' αποφεύγεις

 

Στον αντίποδα, υπάρχουν κάποιες τροφές, οι οποίες δεν παχαίνουν απλά, αλλά είναι τοξικές «βόμβες» που επιβαρύνουν το σώμα και δημιουργούν φλεγμονές. Ειδικά για την κυτταρίτιδα φαίνεται ότι την επιδεινώνουν δραματικά.

 

Τέτοιες είναι, οι πολύ αλμυρές, ή λιπαρές τροφές, καθώς και τα γλυκά, ή όσες τροφές έχουν αρκετή ζάχαρη. Όλες αυτές είναι πλουσιότατες σε θερμίδες, ανεβάζουν το σάκχαρο κι ενεργοποιούν τη δημιουργία λιπώδους ιστού. Προφανώς, τα επεξεργασμένα τρόφιμα (π.χ. λουκάνικα, σαλάμι, μπισκότα, γαριδάκια, κονσέρβες, σάλτσες) και το γρήγορο φαγητό (τηγανητά, ή junk food γενικότερα) είναι επίσης «φίλοι» της κυτταρίτιδας. Αυτό συμβαίνει, όχι μόνο λόγω των κορεσμένων λιπαρών και θερμίδων, αλλά κι επειδή περιέχουν πρόσθετα, καθώς κι επιπλέον «κρυμμένο» αλάτι, ή ζάχαρη.

 

Τέλος, το αλκοόλ επιβαρύνει -μεταξύ άλλων- το καρδιαγγειακό και το δέρμα. Αυτό γιατί, δίνει θερμίδες, έχει τοξικότητα και μειώνει τη θετική επίδραση της βιταμίνης C, του ψευδαργύρου κι άλλων ουσιών στον οργανισμό.

 

Μερικές επιπλέον συμβουλές και προτάσεις

 

Τέλος, πέρα από την διατροφή, φρόντισε ν’ ακολουθήσεις και τα εξής:

 

  • Να μειώσεις/διατηρείς το βάρος σου σε φυσιολογικά επίπεδα.
  • Να μην τρως υπερβολικά το βράδυ.
  • Να γυμνάζεσαι συχνότερα.
  • Να κόψεις το κάπνισμα.
  • Να μειώσεις το άγχος και να ξεκουράζεσαι καλά.
  • Να ελέγχεις το σάκχαρο και να κάνεις κι ορμονικό έλεγχο ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Να μην επηρεάζεσαι υπερβολικά από τα σύγχρονα πρότυπα ομορφιάς.

 

Μη λησμονείς, βέβαια, πώς η αυτοπεποίθηση, η καλή διάθεση και το καλό χιούμορ συχνά βοηθούν πολύ περισσότερο από ένα «τέλειο» κορμί. Αν τελικά υπάρχει κάτι τέτοιο.

 

 

Δείτε ακόμη