14 ΙAΝΟΥΑΡΙΟΥ: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΛΟΓΙΚΗΣ – ΔΕΚΑ VIDEO GAMES ΜΕ… ΛΟΓΙΚΗ ΛΥΣΗ

by Aggeliki Tsoukana

Κάθε χρόνο στις 14 Ιανουαρίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Λογικής. Καθιερώθηκε σχετικά πρόσφατα, στις 13 Νοεμβρίου 2019 από την UNESCO και το Διεθνές Συμβούλιο Φιλοσοφίας και Ανθρωπιστικών Επιστημών, με σκοπό να κεντρίσει το ενδιαφέρον όλων για την πνευματική ιστορία, την εννοιολογική σημασία και τις πρακτικές επιπτώσεις της λογικής. Ταυτόχρονα, αποτελεί φόρο τιμής στον Kurt Gödel και στον Alfred Tarski, δύο ανθρώπους με μεγάλη συνεισφορά στη διαμόρφωση της λογικής σκέψης στον 20ο αιώνα.

Στον τομέα της τεχνολογίας και της διασκέδασης, ένα μεγάλο κομμάτι τους που βασίζεται στη λογική είναι τα video games και κυρίως εκείνα που ανήκουν στο είδος των puzzles. Παρακάτω παρουσιάζονται δέκα από αυτά που θα δοκιμάσουν τα όρια της σκέψης και της λογικής σου.

 

Tetris

To Tetris είναι το πρώτο παιχνίδι που έρχεται στο μυαλό κάποιου που θέλει να διασκεδάσει χρησιμοποιώντας τη λογική του. Σχήματα διαφόρων ειδών, όλα αποτελούμενα από τέσσερα τμήματα πέφτουν σε μια δεξαμενή και εσύ πρέπει να ταιριάξεις μεταξύ τους δημιουργώντας γραμμές, προκειμένου να αδειάζει η οθόνη. Όσο προχωράει η ώρα, τόσο αυξάνει ο βαθμός δυσκολίας, λόγω της αύξησης της ταχύτητας με την οποία πέφτουν τα κομμάτια. Το Tetris είναι μια δημιουργία του Ρώσου προγραμματιστή Alexey Pajitnov, κυκλοφόρησε το 1986, παίζεται ακόμα μετά μανίας και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία χιλιάδων άλλων παρόμοιων παιχνιδιών.

 

 

The Swapper

Τα καλύτερα puzzle games συνδυάζουν τους μηχανισμούς του gameplay με την αφήγηση. Στο The Swapper, αναλαμβάνεις τον ρόλο ενός μηχανικού, που κλωνοποιεί τον εαυτό του για να προηγηθεί σε έναν κατεστραμμένο διαστημικό σταθμό. Μπορεί να δημιουργεί έως και τέσσερα αντίγραφα του εαυτού του και να εναλλάσσεται μεταξύ τους, αρκεί αυτά να είναι ορατά σε μία οθόνη. Ο συνδυασμός γρίφων, αφήγησης και απόκοσμου περιβάλλοντος δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία, που θα δοκιμάσει τη λογική σου σε πολλαπλά επίπεδα.

 

 

Zero Escape Trilogy

Μπορεί τα Escape Rooms να είναι της μόδα, όμως το είδος αυτό υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στα video games. Αν σου αρέσουν παρόμοιες εμπειρίες, σου προτείνουμε να δοκιμάσεις το Zero Escape Trilogy. Χαρακτηρίζεται ως μια συλλογή από visual novels και περιλαμβάνει το Zero Escape: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors, το Zero Escape: Virtue’s Last Reward και το Zero Escape: Zero Time Dilemma. Ένα πολύ μεγάλο μέρος του παιχνιδιού έχει να κάνει με την επίλυση γρίφων για να ξεφύγουν οι χαρακτήρες από θανατηφόρες παγίδες και τον υπόλοιπο χρόνο θα τον περάσεις με την αποκάλυψη των μυστηρίων που σε έφεραν αντιμέτωπο με δυσάρεστες καταστάσεις.

 

 

Lemmings

To Lemmings είναι ένα πρωτοποριακό puzzle platformer που κυκλοφόρησε το 1991 και αποστολή σου είναι να σώσεις όσο περισσότερα από αυτά τα ανθρωποειδή πλασματάκια, που χαρακτηρίζονται από τάσεις αυτοκτονίας. Ναι μεν το βασικό μέλημα του παίκτη είναι η προστασία τους, όμως υπάρχουν και περιπτώσεις που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί την προθυμία των Lemmings να θυσιαστούν, για το καλό των υπόλοιπων μελών της ομάδας. Η γραμμή του τερματισμού σε κάθε πίστα είναι μία, όμως τα εργαλεία για να φτάσει κανείς εκεί αλλά και οι τρόποι είναι πολύ περισσότεροι.

 

 

Fez

To Fez ήταν ο τίτλος που καθιέρωσε τα indie games στη συνείδηση του κοινού, λόγω της ποιότητας και της εφευρετικότητας που προσφέρει. Περιστρέφοντας το περιβάλλον της οθόνης κατά 360 μοίρες, ο πρωταγωνιστής ανακαλύπτει δρόμους που προηγουμένως δεν ήταν ορατοί και ταυτόχρονα λύνει γρίφους με τρόπους που ποτέ δεν είχαν διασχίσει το μυαλό του. Για να επιβιώσεις στον κόσμο του Fez ναι μεν απαιτείται να χρησιμοποιήσεις τη λογική σου, αλλά στην πλειοψηφία των περιπτώσεων με εντελώς αντισυμβατικό τρόπο.

 

 

The Talos Principle

Στο The Talos Principle, πρωταγωνιστεί ένα robot, που λύνει όλο και πιο δύσκολους γρίφους για να περιηγηθεί ανάμεσα σε αρχαία ερείπια. Στην αρχή του παιχνιδιού, ο δημιουργός του robot, ο Elohim, σας λέει να εξερευνήσετε τον κόσμο που έχει φτιάξει, αλλά να μην σκαρφαλώσετε σε έναν συγκεκριμένο πύργο στο κέντρο του. Καθώς το παιχνίδι εξελίσσεται, ωστόσο, είναι σαφές ότι το όμορφο περιβάλλον που εξερευνάς κρύβει πολλά μυστήρια. Το The Talos Principle θέτει φιλοσοφικά ερωτήματα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την ανθρώπινη συνείδηση, με μερικούς σοβαρά δύσκολους γρίφους στην πορεία. Δεν είναι τόσο χαλαρωτικό όσο άλλα του είδους του, αλλά σίγουρα αποτελεί παράδειγμα ενός εξαιρετικά σχεδιασμένου video game.

 

 

Baba Is You

Το Baba Is You είναι ένα ακόμα indie game που τα καταφέρνει περίφημα στην αύξηση του βαθμού δυσκολίας όσο προοδεύει ο παίκτης. Οι μηχανισμοί του gameplay είναι φαινομενικά απλοί και αυτό αποδεικνύεται από το τελικό αποτέλεσμα. Κάθε puzzle έχει τους δικούς του κανονισμούς, όπως για παράδειγμα “baba is you,” “wall is stop,” και “flag is win”. Στην παραπάνω περίπτωση, αυτό που πρέπει να κάνεις για να περάσεις στο επόμενο επίπεδο είναι ο Baba να φτάσει στη σημαία (flag). Πάντως, τίποτα δεν είναι απόλυτα σταθερό και μεταξύ της αρχής και του τέλους κάθε puzzle μπορείς να αλλάζεις του κανονισμούς, όπως για παράδειγμα να μετακινείς blocks. Το μόνο σίγουρο είναι πως το Baba Is You μπορεί να γίνει τόσο πολύπλοκο όσο θέλεις εσύ. Σε σημείο που να σκέφτεσαι αν πρέπει να περάσεις πάνω από έναν τοίχο ή να γίνει ο ίδιος ένας τοίχος.

 

 

Ghost Trick: Phantom Detective

Στο Ghost Trick: Phantom Detective αναλαμβάνεις τον χειρισμό ενός φαντάσματος που πάσχει από αμνησία και πρέπει να προσπαθήσει να αποτρέψει μελλοντικούς φόνους. Τα γεγονότα διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια μιας νύχτας και μπορείς να μεταφέρεσαι από τον πραγματικό στον φανταστικό κόσμο. Αυτό δίνει τη δυνατότητα αλληλοεπίδρασης με διαφορετικά αντικείμενα για την επίλυση του ίδιου γρίφου, ανοίγει την πρόσβαση σε νέες περιοχές ή αλλάζει τις ενέργειες των ζωντανών. Κάθε φορά μεταφέρεσαι τέσσερα λεπτά πριν μια δολοφονία και χρησιμοποιώντας το “ghost trick” θα πρέπει να αποτρέψεις τη μοίρα των υποψήφιων θυμάτων.

 

 

Keep Talking and Nobody Explodes

Στο Keep Talking and Nobody Explodes, εσύ και μια ομάδα φίλων θα πρέπει να απενεργοποιήσετε μια βόμβα. Όμως, δεν έχουν όλοι πρόσβαση στις ίδιες πληροφορίες. Στην αρχή κάθε πίστας σου δίνεται μια βόμβα με χρονόμετρο και μια σειρά από αντικείμενα που αποτελούν γρίφους. Οι φίλοι σου έχουν οδηγίες για το πως θα πρέπει να απενεργοποιηθεί η βόμβα, όμως δεν έχουν καμία οπτική επαφή μαζί της. Οπότε για να επιτευχθεί ο στόχος, θα πρέπει να συνδυαστεί η λογική με την επικοινωνία.

 

 

Return of the Obra Dinn

Το Return of the Obra Dinn είναι ένα παιχνίδι γρίφων και μυστηρίου, όπου αναλαμβάνεις τον ρόλο ενός ασφαλιστή της East India Company το 1807. Πέντε χρόνια αφότου δηλώθηκε ως αγνοούμενο, το πλοίο Obra Dinn επιστρέφει στο λιμάνι, όμως όλα τα μέλη του πληρώματος είτε είναι νεκρά, είτε έχουν χαθεί τα ίχνη τους. Αποστολή σου είναι να διαπιστώσεις τι συνέβη όλα αυτά τα χρόνια. Το μόνο εργαλείο που έχεις στη διάθεσή σου είναι το ρολόι τσέπης Memento Mortem, μέσω του οποίου θα έχεις σύντομη πληροφόρηση για τη μοίρα των μελών του πληρώματος. Βιώνοντας flashbacks θα πρέπει να καθορίσεις ποια ήταν τα μέλη του πληρώματος, πως συνδέονται μεταξύ τους, πως πέθαναν και ποιος τους σκότωσε.

 

Μπορείς να δεις ακόμη