|  |  | 

Κουζίνα ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ

Μπρόκολο: Η πράσινη δύναμη

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

Διαιτητικό κι άκρως ωφέλιμο για τον οργανισμό μας, το καταπράσινο μπρόκολο δίνει χρώμα στη δίαιτα και γεύση στο πιάτο μας.

Λαχανικό του φθινοπώρου και του χειμώνα, ξαδερφάκι του κουνουπιδιού και του λάχανου, ανήκει κι αυτό στην οικογένεια των σταυρανθών του γένους κράμβη, κι έχει ιταλική καταγωγή. Το κλασικό μπρόκολο έχει μια πράσινη κεφαλή που αποτελείται από πολλά μικρά μπουκετάκια, ωστόσο στην αγορά βρίσκουμε και το μοβ, και πιο σπάνια το μπρόκολο ρομανέσκο που έχει μία ασυνήθιστη αλλά εντυπωσιακή όψη, καθώς έχει πυραμυδοειδές σχήμα που αποτελείται από πολλές κορυφές με κλειστά άνθη, σε γεωμετρική συμμετρία.

 

 

Διατροφική αξία

Το μπρόκολο καλλιεργείται σ' όλο τον κόσμο κι έχει παντού φανατικούς φίλους αλλά κι ορκισμένους εχθρούς λόγω της δυσάρεστης μυρωδιάς που αναδύει καθώς βράζει στην κατσαρόλα. Κατά τ' άλλα είναι ένα πολύ νόστιμο λαχανικό φτωχό σε θερμίδες (μόλις 25-30 ανά 100γρ.) και πλούσιο σε βιταμίνες -ειδικά σε βιταμίνη C. Επίσης είναι καλή πηγή ασβεστίου, μαγνησίου, φολικού οξέως και καλίου, που το κάνουν ισχυρό αντιοξειδωτικό κι ενισχυτικό του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Η κατανάλωση του μπρόκολου κάνει καλό στα οστά, στα μάτια, βοηθάει στη δυσκοιλιότητα και βελτιώνει την εικόνα της επιδερμίδας. Τουαποδίδουν κι αντικαρκινικές ιδιότητες λόγω των φυτοχημικών που περιέχει, τα οποία αυξάνουν τη δραστηριότητα ομάδας ενζύμων που καταστρέφουν τους καρκινικούς παράγοντες κι εμποδίζουν την ανάπτυξη καρκινογενών κυττάρων. Λέγεται, επίσης, πως προλαμβάνει τα καρδιαγγειακά νοσήματα ρίχνοντας τα επίπεδα της χοληστερίνης και βοηθάει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων του σακχάρου.

 

 

Η σωστή επιλογή και συντήρηση

  • Επιλέγουμε μπρόκολα με βαθύ πράσινο χρώμα, που έχουν κεφάλι μ' αρκετά σκληρή επιφάνεια κι άκαμπτα κοτσάνια.
  • Το κιτρινωπό χρώμα στην κεφαλή του μπρόκολου σημαίνει ότι έχουν ανοίξει τα μπουμπούκια του, άρα πάει καιρός που αποχωρίστηκε το χωράφι που καλλιεργήθηκε.
  • Αγοράζουμε λογικές ποσότητες, όσο υπολογίζουμε πως θα καταναλώσουμε αφού το μπρόκολο δεν μπορεί να διατηρηθεί φρέσκο στο ψυγείο για περισσότερες από 5 μέρες.
  • Πριν το βάλουμε στο ψυγείο το τυλίγουμε σε χαρτί κουζίνας και το βάζουμε σε πλαστική σακούλα.
  • Για να το καταψύξουμε, το κόβουμε πρώτα σε μικρά μπουκετάκια, τα ζεματάμε για 3-4 λεπτά σε βραστό νερό, τα στραγγίζουμε κι αφού τα στεγνώσουμε τα κλείνουμε σε πλαστικά σακουλάκια τροφίμων που βάζουμε στην κατάψυξη.
  • Για να εξαφανίσουμε τη δυσάρεστη μυρωδιά στο βράσιμο, προσθέτουμε στο καπάκι της κατσαρόλας ένα κομμάτι βαμβάκι βουτηγμένο στο ξύδι, ή μέσα στην κατσαρόλα μια φέτα ψωμί, ή ένα λεμόνι κομμένο στη μέση.
  • Ο πιο υγιεινός τρόπος για να μαγειρέψουμε το μπρόκολο είναι στον ατμό, ώστε να διατηρούνται σε μεγάλο ποσοστό τα θρεπτικά συστατικά του.
  • Αν επιλέξουμε το βράσιμο στην κατσαρόλα προσέχουμε να μην το βράσουμε πάνω από 10 λεπτά. Αμέσως μετά το στραγγίζουμε και το σοτάρουμε σε παγωμένο νερό για να διατηρηθεί το χρώμα του (μπλανσάρισμα).

 

Χρήση στην κουζίνα

Εκτός από την κλασική ζεστή σαλάτα που κάνουμε βραστή, ή στον ατμό και σερβίρουμε με λαδολέμονο ως συνοδευτικό σε ψάρια και ψητά κρέατα, το μπρόκολο γίνεται και υπέροχη σούπα βελουτέ. Κάνει την καλύτερη παρέα σε τυριά κι αλλαντικά γι’ αυτό μπαίνει με τεράστια επιτυχία σε σουφλέ, ογκρατέν, ομελέτες και τάρτες αλλά και σε ζυμαρικά και ριζότα.

 

 

Δείτε ακόμη