Οι κονσόλες “μεγάλωσαν”. Έγιναν πλέον πλατφόρμες. Αυτό σημαίνει ότι μπαίνουμε στην εποχή που το hardware ανανεώνεται χωρίς να χάνεται η συμβατότητα, χωρίς να έρχονται τα πάνω κάτω για τις εταιρείες που φτιάχνουν παιχνίδια και εκδόσεις με διαφορετική “ιπποδύναμη” μπορούν να συνυπάρξουν στην αγορά χωρίς να ακυρώνει η μία την άλλη.
Όλη η οικογένεια PlayStation μαζί (πλην του PS Vita)
Το PS4 Pro είναι, πάνω από όλα, ένα PS4. Με τη διαφορά ότι έχει υψηλότερη συχνότητα επεξεργαστή και πολύ βελτιωμένο επεξεργαστή γραφικών. Οι δύο αυτές δομικές αλλαγές εξασφαλίζουν κάτι λιγότερο από τριπλάσια ισχύ σε σχέση με το κλασικό PS4, είτε το πρωτότυπο, είτε το PS4 Slim. Υπάρχουν και άλλες διαφορές σε συμπληρωματικά σημεία, αλλά η διαφορά ισχύος είναι φυσικά η μεγαλύτερη και πιο χειροπιαστή.
Το θέμα με το PS4 Pro όμως, είναι ότι συχνά παρουσιάζεται ως η κονσόλα που χρειάζεται κάποιος για να παίξει σε 4K. Και αυτή είναι η μισή αλήθεια. Εδώ θα διαβάσεις ολόκληρη την αλήθεια και θα δεις πως ό,τι είδους τηλεόραση και να έχεις, το PS4 Pro έχει να σου προσφέρει πράγματα. Κι ας λένε άλλα.
Λίγα λόγια για τα παιχνίδια
Κάτι που καλό είναι να ξεκαθαριστεί πριν από όλα είναι πως το PS4 Pro δεν τρέχει όλα τα παιχνίδια καλύτερα. Για να βελτιωθεί οτιδήποτε στο PS4 Pro πρέπει η ομάδα ανάπτυξης του παιχνιδιού να προσθέσει την ανάλογη υποστήριξη. Κάθε μεγάλη παραγωγή είναι “υποχρεωμένη” να προσφέρει βελτιώσεις όταν τρέχει στο PS4 Pro και σύντομα αυτό θα ισχύει για κάθε νέα κυκλοφορία. Ταυτόχρονα, κανείς δεν εμποδίζει την αναδρομική προσθήκη αυτής της υποστήριξης, αρκεί να κάνει τον κόπο η εταιρεία που σχεδίασε το παιχνίδι. Ενδεικτικά, τόσο το Middle-Earth: Shadow of Mordor, όσο και το inFamous: Second Son απέκτησαν τέτοιες δυνατότητες με απλή αναβάθμιση με patch που διατίθεται αυτόματα και δωρεάν μέσω PlayStation Network.
PS4, PS4 Slim και PS4 Pro στη σειρά
Κάθε νέο παιχνίδι για PS4 πρέπει να τρέχει και σε PS4 Pro αλλά και σε κανονικό PS4. Θα πρέπει όμως να προσφέρει βελτιώσεις στο PS4 Pro. Τι βελτιώσεις; Εξαρτάται. Ένα όμως είναι σίγουρο: δεν υποχρεούται ένα παιχνίδι να τρέχει σε 4K στο PS4 Pro. Για την ακρίβεια, σε πολλές περιπτώσεις, αυτό είναι τεχνικώς αδύνατο.
Λίγα λόγια για το 4K gaming στο PS4 Pro
Το PS4 Pro μπορεί να είναι σημαντικά ισχυρότερο από το κλασικό PS4, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί να πάρει ένα “βαρύ” και εντυπωσιακό παιχνίδι όπως το Uncharted 4 και να το τρέξει σε 4K. Στην πράξη υπάρχουν πολλά διαφορετικά σενάρια. Ένα παιχνίδι, αν δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, άρα μιλάμε για πιο μικρές και ανεξάρτητες παραγωγές ή μεταφορές παλαιότερων τίτλων, μπορεί όντως να παιχτεί σε πραγματική ανάλυση 4K. Άλλοι τίτλοι μπορούν να λειτουργήσουν σε ανάλυση υψηλότερη από 1080p Full HD. Η επιλογή δεν είναι μία. Ένας τίτλος μπορεί να τρέχει σε 1440p, άλλος σε 1800p ή οτιδήποτε άλλο. Υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες η ανάλυση είναι δυναμική και κινείται μεταξύ 1080p και 2160p (4K δηλαδή) ανάλογα με τη σκηνή και τις περιστάσεις.
Επιπλέον, αν ένα παιχνίδι τρέχει σε μια τέτοια ενδιάμεση ανάλυση, μπορεί να “ανεβεί” σε 4K με τη βοήθεια scaling, δηλαδή με επεξεργασία εικόνας. Αν θυμάσαι DVD players που ανέβαζαν την ανάλυση της εικόνας από 576i σε 1080p, τότε σίγουρα ξέρεις τι εστί scaling. Η Sony προτείνει συγκεκριμένη μέθοδο scaling, το λεγόμενο checkerboard scaling. Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε ακριβώς περί τίνος πρόκειται, σημασία έχει ότι λειτουργεί αρκετά καλά, άρα το τελικό σήμα μπορεί να είναι 4K ακόμη κι αν το παιχνίδι δεν λειτουργεί πραγματικά σε αυτήν την ανάλυση. Φυσικά, πάντα η πραγματική ανάλυση είναι καλύτερη από το προϊόν επεξεργασίας, αλλά ο καλός scaler μπορεί να καταλήξει σε αρκετά κοντινό αποτέλεσμα, σίγουρα καλύτερο από 1080p αφού έχει καλύτερο σήμα εξ αρχής το οποίο και βελτιώνει σε επίπεδο εικόνας. Πάντως η χρήση scaler δεν είναι υποχρεωτική για τις ομάδες ανάπτυξης. Για παράδειγμα, το Uncharted 4: A Thief’s End τρέχει μεν σε ανάλυση 1440p στο PS4 Pro αλλά δεν χρησιμοποιεί τον scaler που αναφέρθηκε προηγουμένως. Απλά τρέχει σε αυτήν την ανάλυση. Τέλος, ακόμη και όταν μια ομάδα ανάπτυξης επιθυμεί να χρησιμοποιήσει scaler, δεν είναι υποχρεωμένη να χρησιμοποιήσει το συγκριμένο. Εξαρτάται πάντα από το τι εξυπηρετεί το κάθε παιχνίδι, αλλά και με ποια μέθοδο τα πηγαίνει καλύτερα η μηχανή γραφικών που χρησιμοποιεί το παιχνίδι.
Η προσθήκη “τρίτου ορόφου” δίνει τον απαραίτητο χώρο για σωστό εξαερισμό και κατάλληλη ψύξη του ισχυρότερου πλέον εσωτερικού
Όπως αντιλαμβάνεσαι, το 4K gaming δεν είναι ακριβώς ο κανόνας στο PS4 Pro. Υφίσταται υπό προϋποθέσεις, άλλοτε κανονικά, άλλοτε στο περίπου. Υπάρχουν και ενδιάμεσες καταστάσεις.
Με αυτά ξεκαθαρισμένα πια, το ερώτημα που μένει, αυτονόητα, είναι τι μπορείς να περιμένεις από το PS4 Pro ανάλογα με το αν χρησιμοποιείς HDTV ή UHDTV ή monitor με ανάλογες αναλύσεις. Μπορεί να σκεφτείς ότι ένα monitor με ενδιάμεση ανάλυση μπορεί να βολεύει από τη στιγμή που κάποια παιχνίδια τρέχουν σε ενδιάμεση ανάλυση, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχει νόημα διότι το PS4 Pro ετοιμάζει πάντα το σήμα για οθόνη 1080p ή 2160p. Δεν θα έχεις κάποιο πρόβλημα, αλλά δεν είναι ίδια η συμπεριφορά με το ανεβοκατέβασμα ανάλυσης σε υπολογιστή.
Σε HDTV
Όταν είσαι σε HDTV, και εφόσον η ομάδα ανάπτυξης ενός παιχνιδιού έχει αποφασίσει να σου δώσει το περιθώριο να διαλέξεις μεταξύ διαφορετικών ρυθμίσεων, αργά ή γρήγορα θα διαπιστώσεις ότι μπορείς να κινηθείς μεταξύ κάποιων συγκεκριμένων επιλογών.
Supersampling
Κάποιοι τίτλοι τρέχουν σε υψηλότερη ανάλυση λοιπόν. Μπορεί να σου επιτρέπουν να τους τρέξεις σε χαμηλότερη και να έχεις κέρδη σε άλλους τομείς, ή όχι. Στην περίπτωση λοιπόν που είσαι σε οθόνη 1080p και διαλέξεις (ή δεν διαλέξεις αν δεν υπάρχει εναλλακτική) να τρέξεις παιχνίδι σε υψηλή ανάλυση, τότε συμβαίνει το λεγόμενο supersampling. Δηλαδή το παιχνίδι, στο μηχάνημα, ανεβαίνει όντως ανάλυση και ύστερα η τελική εικόνα πέφτει σε ανάλυση για να ταιριάξει με εκείνη της οθόνης. Αυτή η διαδικασία λέγεται supersampling και έχει κέρδη σε ποιότητα εικόνας, αφού μειώνεται το φαινόμενο aliasing (με σπαστές γραμμές “σκαλοπάτια” σε καμπύλες κ.λπ.) και κερδίζεις στην απόδοση λεπτομέρειας.
Διατίθεται ως πρόσθετη βάση για να σταθεί όρθιο το σύστημα
Υψηλό frame rate
Εναλλακτικά, μπορεί να έχεις την επιλογή να τρέξεις το παιχνίδι σε ανάλυση 1080p, με την ποιότητα γραφικών που περιμένεις στο κλασικό PS4, αλλά με περισσότερα καρέ το δευτερόλεπτο, υψηλότερο frame rate δηλαδή. Αυτό είναι σημαντικό σε παιχνίδια που αποδεικνύονται πιο ασταθή, ενώ, σε πολλές περιπτώσεις, η διαφορά στο ρεαλισμό και την ομαλότητα της κίνησης είναι πιο αισθητή διαφορά από την όποια βελτίωση γραφικών και, ανάλογα με το είδος του παιχνιδιού, μπορεί να έχει και θετικές επιπτώσεις στο gameplay. Η επιλογή αυτή πάντως δεν προσφέρεται πάντα και υπάρχει λόγος για αυτό. Κάθε παιχνίδι λειτουργεί με, ας πούμε, ένα εσωτερικό ρολόι. Το “ρολόι” αυτό συνδέεται με το frame rate. Αν η τεχνητή νοημοσύνη και άλλα στοιχεία υπολογίζονται σε τέτοια βάση, η αύξηση των καρέ μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή συμπεριφοράς του παιχνιδιού με τρόπο που να έχει αρνητικές επιπτώσεις όπως π.χ. να το κάνει πιο εύκολο από όσο πρέπει κ.ά. Αν το παιχνίδι δεν κινδυνεύει, τότε οι developers μπορεί κάλλιστα να σου δώσουν το περιθώριο να παίξεις με υψηλότερο frame rate. Και τότε η διαφορά στην αίσθηση είναι τεράστια. Υπάρχει λόγος άλλωστε που τα περισσότερα καρέ είναι πάντα προτεραιότητα στο PC gaming. Το άλμα από τα 30 στα 60 φαίνεται με την πρώτη ματιά.
Καλύτερα γραφικά
Το να παίξεις σε 1080p, αλλά με γραφικά καλύτερα από του κλασικού PS4, αλλά και από την περίπτωση που τρέχει σε υψηλότερη ανάλυση το παιχνίδι, είναι η εναλλακτική που προσφέρουν συχνότερα τα παιχνίδια που υποστηρίζει το PS4 Pro. Είναι στο χέρι σου να διαλέξεις αν τα καλύτερα γραφικά είναι σημαντικότερα για σένα από τα περισσότερα καρέ ή το supersampling όταν είσαι σε οθόνη ανάλυσης 1080p.
Η επιφάνεια πλέον είναι ακόμη πιο ματ και η υφή μένει ίδια από άκρη σε άκρη
Σε UHDTV
Οι επιλογές που αναφέρθηκαν για την προβολή σε HDTV λειτουργούν κανονικά και σε UHDTV. Δεν σε εμποδίζει κανείς να τις χρησιμοποιήσεις. Ωστόσο, οι ισορροπίες αλλάζουν κάπως. Σε οποιαδήποτε ρύθμιση 1080p καταλήγουμε σε εικόνα που υπολείπεται της ανάλυσης μιας οθόνης 4K. Η αναντιστοιχία σήματος και ανάλυσης panel είναι πάντα ζήτημα σε οποιαδήποτε οθόνη και καταλήγει σε λίγη θολούρα παραπάνω. Επομένως, επιλέγοντας τη ρύθμιση για υψηλότερη ανάλυση έχεις την καλύτερη δυνατή εικόνα σε UHDTV, αλλά, συνήθως, θυσιάζεις καλύτερα γραφικά ή καλύτερο frame rate. Κάποια παιχνίδια πάντως που τρέχουν πραγματικά σε 4K είναι όντως εντυπωσιακά σε UHDTV, ακόμη και αν δεν βελτιώνονται τα εφέ γραφικών, αλλά μόνο η ανάλυση. Το Ratch & Clank είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα.
Σε υψηλότερη ανάλυση είναι λιγότερο το aliasing, ένα φαινόμενο που αναφέρθηκε και πιο πριν, ενώ είναι σίγουρο ότι βλέπεις περισσότερη λεπτομέρεια, σε βαθμό που απλά δεν μπορεί να αποδώσει οθόνη χαμηλότερης ανάλυσης.
Το νέο χειριστήριο αφήνει το φως του Light Bar να φανεί μέσα από το touch pad ενώ μεταφέρει πλέον και δεδομένα μέσω σύνδεσης USB, όχι μόνο ρεύμα
Όλα είναι θέμα προτίμησης
Βλέπεις ότι δεν υπάρχει ένας δρόμος στο PS4 Pro. Συνήθως υπάρχουν τουλάχιστον δύο, μερικές φορές και τρεις, ό,τι οθόνη και αν χρησιμοποιείς. Έτσι έχεις το περιθώριο να διαλέξεις ανάλογα με τις δικές σου προτεραιότητες. Το σίγουρο είναι ότι αν θες καλύτερη απόδοση και τα καλύτερα δυνατά γραφικά, τότε θα δεις ότι θα προτιμάς συχνότερα τις επιλογές για 1080p. Αν απόλυτη προτεραιότητα είναι η ποιότητα απεικόνισης (που είναι διαφορετικό πράγμα από τα γραφικά), τότε η ρύθμιση υψηλής ανάλυσης είναι εκείνη που θα σε κερδίσει. Μερικές φορές, μπορεί να μην έχεις και καμιά επιλογή βέβαια. Τότε το κέρδος είναι συνήθως το supersampling σε HDTV και η καλύτερη εικόνα σε UHDTV.
Επιλογές, επιλογές, επιλογές λοιπόν. Κάνε τη δική σου.