|  |  | 

Κουζίνα ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Αποξηραμένα φρούτα, όλο γλύκα και οφέλη

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

 

Πέρα από την υπέροχη γεύση και τη γλύκα τους έχουμε κι άλλους λόγους για να τα εντάξουμε στη διατροφή μας. Ας δούμε τους 5 πιο σημαντικούς.

Στην Ελλάδα είμαστε απόλυτα εξοικειωμένοι με την κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων αφού είναι κάτι που γνωρίζουμε και τρώμε από την αρχαιότητα. Για να γίνω πιο συγκεκριμένη, αναφέρομαι στις σταφίδες και τα σύκα που καλλιεργούσαν και αποξήραιναν στον ήλιο από εκείνα τα χρόνια οι αρχαίοι πρόγονοί μας. Σήμερα βέβαια, η αγορά κατακλύζεται από μεγάλη ποικιλία αποξηραμένων φρούτων, ντόπιων και εισαγωγής και μια βόλτα σε ένα εξειδικευμένο κατάστημα ξηρών καρπών μπορεί να μας αφήσει με το στόμα ανοιχτό: βερίκοκα, δαμάσκηνα, χουρμάδες, κεράσια, ανανάς, διαφόρων ειδών μούρα όπως cranberries, γκότζι μπέρι, φράουλες, blueberries, αρώνια, φραγκοστάφυλα, αλλά και ακτινίδια, ροδάκινα, μήλο, πεπόνι, μπανάνα, μάνγκο, παπάγια, κίτρο, ιβίσκος, καρύδα κλπ. Κάποια από αυτά περιέχουν έξτρα ζάχαρη, κάποια όχι, καλό είναι να ελέγχουμε τι βάζουμε στο καλάθι μας γιατί δεν είναι όλα τόσο αθώα. Σε γενικές γραμμές οι καλύτερες επιλογές είναι οι σταφίδες -ξανθές και μαύρες, τα σύκα, τα δαμάσκηνα, υπάρχουν κι ελληνικά, τα βερίκοκα, οι χουρμάδες και η παπάγια.

 

 

Γιατί να τα εντάξουμε στη διατροφή μας

1.Είναι γεμάτα θρεπτικά συστατικά

Τα αποξηραμένα φρούτα περιέχουν σε συμπυκνωμένη μορφή όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν και ως φρέσκα. Είναι λοιπόν πλούσια σε υδατάνθρακες καθώς περιέχουν 68-80γρ. υδατανθράκων και φτωχά σε λίπος καθώς περιέχουν 0,3-1γρ λιπαρών ανά 100γρ. Επίσης είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες, όπως η E και η C, καθώς και σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ο σίδηρος, ο χαλκός, το σελήνιο και το κάλιο.

2.Για να αντικαταστήσουμε την ανάγκη μας για γλυκό

Ο διαιτολόγος δεν μας επιτρέπει τα γλυκά, όμως μας συστήνουν τα αποξηραμένα φρούτα σαν ενδιάμεσο σνακ μεταξύ των γευμάτων. Κι αυτό γιατί αποτελούν εξαιρετική πηγή φυσικών σακχάρων, σε ποσοστό 38-63%, με τη φρουκτόζη και τη γλυκόζη να αποτελούν τα κύρια σάκχαρά τους. Το πιο σημαντικό όμως είναι πως έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και δεν αυξάνουν το σάκχαρο του αίματος.

 

 

3.Κάνουν καλό στην καρδιά

Η αντιοξειδωτική τους σύνθεση προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα, εμποδίζοντας την οξείδωση της κακής χοληστερόλης (LDL). Τα αντιοξειδωτικά των αποξηραμένων σύκων ιδιαίτερα εμπλουτίζουν τις λιποπρωτεΐνες στο πλάσμα του αίματος και αποτρέπουν την οξείδωσή τους. Όσο για τα δαμάσκηνα συγκεντρώνουν το υψηλότερο θρεπτικό σκορ μεταξύ των αποξηραμένων και ακολουθούν οι χουρμάδες, λόγω της υψηλότατης περιεκτικότητάς τους σε φαινόλες.

4.Βοηθούν την ομαλή λειτουργία του πεπτικού

Η υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες τους δίνει ήπια καθαρτική δράση, ιδιαίτερα των ξηρών δαμάσκηνων. Υπολογίζεται ότι 10-12 ξηρά δαμάσκηνα παρέχουν 7 γρ. φυτικών ινών, που αντιστοιχούν στο 30% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης. Τα αποξηραμένα φρούτα υπερέχουν έναντι των φρέσκων και κυρίως έναντι των χυμών, που στερούνται φυτικών ινών. Επιπλέον, η κατανάλωση τους δεν προκαλεί ενοχλήσεις, όπως πόνο και πρήξιμο, δηλαδή δεν επιδεινώνει το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου.

5.Πρόληψη της οστεοπόρωσης

Σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο της Oκλαχόμα παρατηρήθηκε πως τα αποξηραμένα φρούτα συμβάλλουν στην πρόληψη της οστεοπόρωσης και πως η συστηματική κατανάλωση δαμάσκηνων οδήγησε στο σχηματισμό νέου οστού σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες.

 

Δείτε ακόμη