Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου – Η τεχνολογία «σύμμαχος» για ποιοτικότερο ύπνο

by Zikou Stella

Σε όλους μας είναι σημαντικός και απαραίτητος ο πλήρης ύπνος, ωστόσο υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είτε έχουν προβληματικό ύπνο ή ακόμα χειρότερα πάσχουν από αϋπνία. Κανείς δεν πρέπει να στερείται τη θεραπεία για διαταραχές ύπνου. Αυτή είναι και η ιδέα πίσω από την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου. Ένα ετήσιο γεγονός που πραγματοποιείται την 3η Παρασκευή του Μαρτίου και έχει θεσπιστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

 

Πώς θα καταλάβεις ότι δεν κοιμάσαι καλά

Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει πολλές «δικλείδες» για την προστασία του. Μια από αυτές είναι οι ενδείξεις, δηλαδή συμπτώματα που παρουσιάζονται για να μας επισημάνει ότι κάτι δεν πάει καλά με την υγεία μας.

Τα συμπτώματα που δείχνουν ότι μάλλον δεν κοιμάσαι καλά είναι πολλά και συχνά μπορεί να μην καταλάβεις ότι οφείλονται στην έλλειψη ή στον μη ποιοτικό ύπνο. Τα πιο προφανή είναι το να ξυπνάς συχνά μέσα στη νύχτα (ακόμα και για να πας τουαλέτα), το αίσθημα ότι κάποιος σε πνίγει, το έντονο ροχαλητό, τα πολλά στριφογυρίσματα στο κρεβάτι, αλλά και φυσικά όταν δεν ξυπνάς αναζωογονημένος και με καλή διάθεση.

Η υπνηλία, τα πολλά χασμουρητά και οι πονοκέφαλοι μέσα στην ημέρα αποτελούν ξεκάθαρο σημάδι ότι δεν κοιμάσαι καλά. Πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μειωμένη απόδοση, θέματα μνήμης ακόμα και σημάδια κατάθλιψης ή άγχους.

Παράλληλα, μπορεί να έχει διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία του θυροειδή και γενικά το βιολογικό σου ρολόι (σε σημείο που να παίρνεις βάρος) και μπορεί να προκύψουν καρδιαγγειακά θέματα (όπως είναι για παράδειγμα η αυξημένη πίεση).

Μάλιστα, επηρεάζεται μέχρι και το ανοσοποιητικό σύστημα και γενικά τα αποτελέσματα είναι αθροιστικά σε βάθος χρόνου. Για αυτό και οι γιατροί πλέον πάντα ενδιαφέρονται ώστε να διορθώσουν πρώτα το θέμα του ύπνου ειδικά σε άτομα με αγχώδεις και καταθλιπτικές διαταραχές.

 

Αντιμετώπισε τώρα τα προβλήματα ύπνου

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για την αντιμετώπιση των διαταραχών ύπνου. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι η καλή διατροφή, το μειωμένο άγχος και η άσκηση μπορούν να βελτιώσουν τον ύπνο. Ωστόσο, για τους περισσότερους από εμάς, όλα τα παραπάνω δεν είναι πάντα εφικτά και για τον λόγο αυτό πολλές φορές χρειαζόμαστε τη βοήθεια της τεχνολογίας.

 

Η λύση βρίσκεται στον καρπό σου

Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει εντυπωσιακή ανάπτυξη στο χώρο των wearables και αυτό χάρη στις πολλές καινοτομίες που προσφέρουν. Οι πρώτες συσκευές μπορούσαν να παρακολουθούν βασικές δραστηριότητες, όπως ο αριθμός των βημάτων που έκανε ο χρήστης μέσα στην ημέρα. Ωστόσο πλέον ο αριθμός των λειτουργιών που ενσωματώνουν αυτές οι «μαγικές» συσκευές έχει αυξηθεί σημαντικά.

Τα περισσότερα από τα σύγχρονα wearables όπως είναι τα βραχιόλια ελέγχου δραστηριότητας (activity trackers) και τα «έξυπνα» ρολόγια (smartwatches) επικεντρώνονται στη μεγιστοποίηση της υγείας και της φυσικής κατάστασης. Μπορούν πλέον να παρακολουθούν όχι μόνο τον αριθμό των βημάτων που κάνεις καθημερινά, αλλά και τους παλμούς της καρδιάς, αποστάσεις που διανύθηκαν με τα πόδια ή με το ποδήλατο.

Πέρα από τη μέτρηση της σωματικής δραστηριότητας, μπορούν να σε βοηθήσουν να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου. Χρησιμοποιούν αισθητήρες για την καταγραφή βιομετρικών δεδομένων για την καρδιά, τον ρυθμό αναπνοής, την κίνηση, τη θερμοκρασία του σώματος και την εφίδρωση.

Όλα αυτά τα δεδομένα εμφανίζονται σε μια διαισθητική εφαρμογή στο κινητό σου και μπορείς από εκεί να ρυθμίσεις καλύτερα το καθημερινό πρόγραμμά σου, να ορίσεις υπενθυμίσεις, και να παρακολουθείς την πρόοδό σου.

 

Ύπνος μετά μουσικής

Εκατοντάδες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η απαλή, χαλαρωτική μουσική αποδεικνύεται ένας ευχάριστος, οικονομικός και ασφαλής τρόπος αντιμετώπισης της αϋπνίας. Πρόκειται για έναν εναλλακτικό μη φαρμακευτικό τρόπο για τη βελτίωση του ύπνου, ενώ ενδείκνυται για όλες τις ηλικίες.

Μια καλή λύση για να ακούς χαλαρωτική μουσική σε χαμηλή ένταση ενώ κοιμάσαι είναι και τα ακουστικά με earbuds από σιλικόνη για ασφαλή και άνετη εφαρμογή. Υπάρχουν επιλογές για ασύρματή ή ενσύρματη σύνδεση στο smartphone ή στο MP3 player σου.

 

 

Μάθε για τα ακουστικά ύπνου

Αυτή η νέα κατηγορία προϊόντων υπάρχει για να καλύψει τη σημαντική ανάγκη για ποιοτικό ήχο. Τα Sleeping Headphones είναι βέβαια κάτι περισσότερο από απλά ακουστικά που παίζουν κάποιον χαλαρωτικό ήχο.

Αναλυτικότερα, έχουν συχνά έτοιμες βιβλιοθήκες με ειδικά σχεδιασμένα ακουστικά κλιπ για ευεξία και χαλάρωση. Δηλαδή, μπορείς να επιλέξεις από προεγκατεστημένους ήχους ή να διαλέξεις κάτι δικό σου. Στην τελευταία περίπτωση πολλές συσκευές είναι συμβατές με διάφορα apps και υπηρεσίες (όπως είναι το Spotify).

Θα συναντήσεις ακουστικά ύπνου Bluetooth Headset με δεκάδες ήχους κατάλληλους για αγχόλυση και ξεκούραση. Στα ενδιαφέροντα στοιχεία είναι και η εφαρμογή για το κινητό, μέσα από την οποία μπορείς να κάνεις διάφορες παραμετροποιήσεις, όπως ξυπνητήρι, σίγαση ήχου κ.ά.

Ενδεικτικά, τα ακουστικά ύπνου  Kokoon Relax Black είναι από τα πιο εργονομικά ακουστικά, είναι ελαφριά και προσφέρουν τέλεια εφαρμογή, αλλά και απομόνωση θορύβου. Συμβατά με εφαρμογές όπως το Spotify, αλλά το πιο σημαντικό είναι οι ειδικοί αισθητήρες που έχουν και επιτρέπουν τη δυναμική προσαρμογή της λειτουργίας τους. Κατά μία έννοια «σε νιώθουν και σε φροντίζουν»!

 

Ασύρματα ηχεία στο υπνοδωμάτιο

Εάν σε κάθε περίπτωση δεν νιώθεις άνετα με τα ακουστικά κατά τη διάρκεια του ύπνου, υπάρχει πάντα και η λύση των φορητών ασύρματων ηχείων για να έχεις μουσική παντού. Μπορούν να συνδεθούν ενσύρματα ή ασύρματα με το smartphone ή το tablet σου. Αν θέλεις να υπάρχει απαλή, χαλαρωτική μουσική σε κάθε υπνοδωμάτιο, μια καλή επιλογή είναι ένα σύστημα ήχου multiroom που αποτελείται από δύο ή παραπάνω ηχεία. Η μουσική μπορεί να προέρχεται από τις ψηφιακές σου συλλογές ή από το διαδίκτυο και μπορείς να τη διαχειρίζεσαι από το  tablet ή το smartphone σου μέσω Wi-Fi και Bluetooth. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να έχεις διαφορετικά τραγούδια σε ξεχωριστά δωμάτια και με διαφορετική ένταση για κάθε χώρο.

 

Λιγότερες έντονες πηγές φωτός για καλύτερο ύπνο

Είναι γεγονός ότι οι έντονες πηγές φωτός επηρεάζουν την ποιότητα του ύπνου. Ο φωτισμός καταστέλλει την παραγωγή μελατονίνης – μια ορμόνη που βοηθά τον οργανισμό να γνωρίζει πότε είναι ώρα για ύπνο και πότε είναι η ώρα για να ξυπνήσει. Η πιο ιδανική λύση είναι η εγκατάσταση έξυπνου φωτισμού, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις έξυπνες λάμπες LED για να ρυθμίζεις τα φώτα στο σπίτι με το πάτημα ενός κουμπιού.

Θα μπορείς μέσω του smartphone ή του tablet σου να ρυθμίσεις τα φώτα σου να ενεργοποιούνται αυτόματα κατά το ηλιοβασίλεμα, να χαμηλώνουν για να μπορέσεις να χαλαρώσεις ή να απενεργοποιούνται αφού έχεις αποκοιμηθεί. Πέρα από ένα σωρό ευκολίες που προσφέρουν οι παραπάνω προτάσεις, θα κάνεις και οικονομία στους λογαριασμούς ρεύματος.

 

 

Χρειάζεται προσπάθεια και από πλευράς σου

Δεν αρκεί βέβαια η χρήση της τεχνολογίες για να κοπούν οι κακές συνήθειες οι οποίες μπορούν να ελαττώσουν δραστικά την ποιότητα του ύπνου. Αλλάζοντας μερικές συνήθειες, μπορείς να βελτιώσεις τη συνολική σου ευεξία και τον ύπνο.

Ξεκίνα με το να καθιερώσεις μια τακτική ώρα που πέφτεις για ύπνο και μια τακτική ώρα που ξυπνάς. Ωστόσο, αν σου αρέσει ο μεσημεριανός ύπνος, φρόντισε να μην υπερβαίνει τα 45 λεπτά.

Απαγορεύεται η καφεΐνη τουλάχιστον έξι ώρες πριν τον ύπνο. Αυτό περιλαμβάνει καφέ, τσάι και πολλά αναψυκτικά, καθώς και τη σοκολάτα. Το ίδιο ισχύει και για τα βαριά, πικάντικα ή πλούσια σε πρόσληψη ζάχαρης τρόφιμα τέσσερις ώρες πριν τον ύπνο. Προτίμησε ένα ελαφρύ σνακ πριν πέσεις για ύπνο.

Καλό είναι να απενεργοποιήσεις ή να κρατήσεις έξω από το υπνοδωμάτιο όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές (όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα) όταν έρθει η ώρα του ύπνου.

Καλύτερος ύπνος, καλύτερη ζωή

Η τεχνολογία γίνεται σύμμαχος σε πολλές πτυχές της ζωή μας και ο ποιοτικός ύπνος είναι μια από τις πιο σημαντικές. Γιόρτασε λοιπόν την Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου με έναν εύκολο, ήσυχο και ξεκούραστο ύπνο!

 

Άνοιξε το Spotify σου και χαλάρωσε ακούγοντας εδώ.

 

Μπορείς να δεις ακόμη