|  |  | 

Κουζίνα ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ

Φυσικά προβιοτικά

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για τα προβιοτικά που βοηθούν στην καλή υγεία του οργανισμού μας. Άλλα τα προμηθεύεσαι από το φαρμακείο σε μορφή χαπιών, ως συμπληρώματα διατροφής, κι αλλά και από τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ μέσω κάποιων ενισχυμένων τροφίμων. Κι όμως τα προβιοτικά υπάρχουν σε πολύ γνωστά τρόφιμα που καταναλώνεις καθημερινά.

 

 

Πριν μιλήσουμε για φυσικά προβιοτικά, ας δούμε πρώτα τι είναι τα προβιοτικά:

Πρόκειται για «καλούς» μικροσκοπικούς οργανισμούς (βακτήρια και ζυμομύκητες) που υπάρχουν ήδη σε υπερβολικά μεγάλο αριθμό στο γαστρεντερικό μας σύστημα, τα οποία ωφελούν το πεπτικό σύστημα και τον οργανισμό μας γενικότερα. Σκέψου πως ο αριθμός των προβιοτικών υπερέχει τον αριθμό των ανθρωπίνων κυττάρων σε αναλογία 10 προς 1! Τα πιο κοινά προβιοτικά ανήκουν στην οικογένεια των Lactobacillus και Bifidobacterium, ενώ υπάρχουν επίσης ζύμες, όπως τα Saccharomyces boulardii.

 

Πώς δρουν τα προβιοτικά

Κάθε μείωση πληθυσμού των «καλών» βακτηρίων στο έντερο διαταράσσει την ισορροπία στον οργανισμό και την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Αυτό που κάνουν τα προβιοτικά είναι να ενισχύουν τη δουλειά των «καλών» βακτηρίων που υπάρχουν ήδη στο έντερό σου ευνοώντας την ανάπτυξη τους.

 

Που και πώς μας βοηθούν τα προβιοτικά

  • Προστατεύουν τον οργανισμό κατά τη διάρκεια μιας θεραπείας με αντιβιοτικά.
  • Αμβλύνουν τα συμπτώματα συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ) κι έλκους στομάχου.
  • Συμβάλλουν στην πρόληψη και θεραπεία των μυκητιάσεων του γυναικείου κόλπου, των γυναικολογικών λοιμώξεων (κολπίτιδα, τραχηλίτιδα) και των ουρολογικών λοιμώξεων (κυστίτιδα).
  • Ανακουφίζουν σε περιπτώσεις δυσανεξίας στη λακτόζη.
  • Βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  • Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Συμβάλουν στην πρόληψη φλεγμονής στο έντερο έπειτα από χειρουργική επέμβαση σ’ αυτό αλλά και στην πρόληψη καρκίνου του εντέρου γενικότερα.
  • Συμμετέχουν σε διάφορες θεραπείες ασθενειών που σχετίζονται με το έντερο (νεκρωτική εντεροκολίτιδα -πιο συχνή στα νήπια- νόσος Crohn, ελκώδη κολίτιδα).
  • Συμβάλουν στην πρόληψη αλλά και στη θεραπεία δερματικού εκζέματος που σχετίζεται με αλλεργία στο αγελαδινό γάλα.

 

Τρόφιμα – φυσικά προβιοτικά

Άλλα τα βρίσκεις έτοιμα στο ψυγείο και το ράφι του σούπερ μάρκετ και με μια κίνηση τα βάζεις στο καλάθι σου. Άλλα μπορείς να τα φτιάξεις μόνος σου. Σε κάθε περίπτωση είναι στο χέρι σου να τα εντάξεις στην καθημερινή σου διατροφή και να επωφεληθείς από τα πολλαπλά τους οφέλη.

 

Φυσικό γιαούρτι με πέτσα, ή στραγγιστό

 

 

Το γιαούρτι είναι η πιο γνωστή πηγή προβιοτικών που διατηρούν την υγιή ισορροπία του εντέρου. Πριν αγοράσεις διάβασε προσεκτικά την ετικέτα του προϊόντος και προτίμησε γιαούρτια από «ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες» κι όχι κάποια που περιέχουν σάκχαρα και ζελατίνη όπως είναι τα επιδόρπια γάλακτος.

 

Αριάνι ή ξινόγαλο

Καλή πηγή προβιοτικών που αγοράζεις έτοιμο, ή το φτιάχνεις μόνος σου αναμειγνύοντας το παραδοσιακό γιαούρτι με λίγο νερό και φυσικό αλάτι. Μπορείς να το καταναλώσεις άμεσα, ή να το αφήσεις 12-24 ώρες να ζυμωθεί.

 

Γάλα με προβιοτικά

 

 

Το βουτυρόγαλα και γενικά οποιοδήποτε γάλα που καλλιεργείται με βακτήρια γαλακτικού οξέος είναι πλούσιο σε προβιοτικά. Το γάλα σόγιας θεωρείται επίσης πηγή με φυσικά προβιοτικά οφέλη. Στην αγορά υπάρχουν νέα προϊόντα από γάλα σόγιας στα οποία έχουν προστεθεί επιπλέον ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες. Έλεγξε τις ετικέτες τους κι επίλεξε εκείνα με την επισήμανση «εμπλουτισμένο με ζωντανές και δραστικές καλλιέργειες».

 

Κεφίρ

 

 

Το κεφίρ είναι ένα προϊόν ζύμωσης του γάλακτος από ένα γένος μυκήτων, που ονομάζεται κεφιράν και μοιάζει με μικρό κουνουπίδι. Οι λαοί των χωρών του Καυκάσου και της Μέσης Ανατολής το καταναλώνουν εδώ κι αιώνες και λέγεται πως αυτό είναι το μυστικό της μακροζωίας τους. Είναι παχύ και ρευστό, κάτι μεταξύ γιαουρτιού και γάλακτος με πολλαπλές ιδιότητες κι ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία αφού περιέχει 10 είδη ενεργών μικροοργανισμών, ευεργετικά βακτηρίδια, ζύμες, μέταλλα κι αμινοξέα. Οι πλήρεις πρωτεΐνες του κεφίρ αφομοιώνονται καλύτερα από το γιαούρτι και χρησιμοποιούνται ευκολότερα στο σώμα. Προσφέρει περισσότερα προβιοτικά από άλλα, πιο κοινά ζυμωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γιαούρτι, ή το βουτυρόγαλα. Υπάρχει έτοιμο στο εμπόριο, αλλά μπορείς να το φτιάξεις και μόνος σου σπίτι αν προμηθευτείς τους μύκητες κεφιράν. Κάποιοι δεν βρίσκουν τόσο ευχάριστη τη γεύση του γι’ αυτό δοκίμασέ το σε συνδυασμό με μούσλι και ξερά φρούτα, ή κάνε το smoothie μαζί με φρέσκα φρούτα.

 

Σπιτικό ξινολάχανο

Το ξινολάχανο περιέχει επίσης προβιοτικά. Μιλάμε βέβαια για το σπιτικό, μη παστεριωμένο λάχανο τουρσί γιατί η παστερίωση σκοτώνει τα χρήσιμα βακτήρια. Είναι τέλειο σε σάντουιτς, ή γαρνιτούρα σε ψητά κρέατα ενώ κάνει τέλειους λαχανοντολμάδες!

 

Σπιτικό τουρσί και πίκλες

 

 

Γιατί το τουρσί του εμπορίου μετά την ζύμωση αποστειρώνεται και χάνει τους φιλικούς προβιοτικούς μικροοργανισμούς, αλλά περιέχει και πολλά συντηρητικά και χρωστικές. Για σπιτικό τουρσί, διέλεξε φρέσκα λαχανικά εποχής, όπως λάχανο, σέλινο, καρότα, μπρόκολο, κουνουπίδι, ραπανάκια, αγγουράκια, κατά προτίμηση βιολογικά.

 

Μηλόξιδο

Το μηλόξιδο είναι μια επίσης καλή πηγή προβιοτικών. Πρόσθεσέ το σε βραστές κι ωμές σαλάτες, σε βινεγκρέτ και σάλτσες γλυκόξινες.

 

Προζυμένιο ψωμί

 

 

Το φυσικό προζύμι αποτελεί μια συμβιωτική καλλιέργεια μικροοργανισμών με πολλές ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό.

 

Ελιές

Οι ελιές σε άλμη αποτελούνται από μεγάλες ποσότητες προβιοτικών, διότι η άλμη επιτρέπει στις προβιοτικές καλλιέργειες να ευδοκιμήσουν.

 

Δείτε ακόμη Άρθρα