|  | 

ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Καθημερινές συνήθειες που βλάπτουν την ψυχική σου υγεία

Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής κι οι πολλαπλές οικογενειακές κι επαγγελματικές υποχρεώσεις επιβαρύνουν ήδη αρκετά το σώμα και το πνεύμα σου. Ταυτόχρονα όμως, απλά καθημερινά πράγματα και συνήθειες που ίσως δεν φαντάζεσαι, σε επηρεάζουν εξίσου αρνητικά και συσσωρευτικά. Μάλιστα, επειδή η ψυχική υγεία είναι πολύ σημαντική στις μέρες μας κι επηρεάζει ακόμη και την υγεία του σώματος μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσεις μερικά πράγματα.

 

 

Δεν γυμνάζεσαι αρκετά και δεν τρέφεσαι σωστά

Η άσκηση κι η σωστή διατροφή κάνουν καλό τόσο στο σώμα, όσο και στον εγκέφαλό σου. Προστατεύουν από τις φλεγμονές, ενισχύουν τη δραστηριότητά του αλλά κυρίως τον βοηθούν να αποφύγει ακραίες καταστάσεις όπως η κατάθλιψη και το άγχος.

 

 

Δεν κοιμάσαι σωστά

Ο ύπνος επηρεάζει κυριολεκτικά τα πάντα κι αποτελεί βασικό μέσο αναγέννησης για το σώμα και το νευρικό σύστημα. Καλός ύπνος είναι ο συνεχής για τουλάχιστον έξι ώρες.

 

 

Παίρνεις τη ζωή πολύ σοβαρά

Συνετό είναι να φιλοσοφήσεις λίγο τη θέση σου στον κόσμο. Όμως δεν μπορείς να κάνεις τα πάντα σωστά ούτε να τα ελέγξεις όλα. Αντιθέτως μπορείς να γελάς και καμιά φορά να αυτοσαρκάζεσαι. Αυτό από μόνο του εκπαιδεύει τον εγκέφαλο στη θετική σκέψη και δρα ενάντια στη μελαγχολία.

 

 

Είσαι οπαδός του multitasking

Σίγουρα κάποιες φορές αναγκάζεσαι να είσαι πιο παραγωγικός και να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα και με ένταση. Όμως, αυτό δεν πρέπει να γίνεται συνέχεια και με πίεση, διότι τελικά προκαλείται άγχος, ανικανότητα για αποτελεσματική σκέψη και μειώνεται η καλή διάθεση. Το ίδιο ισχύει κι όταν υπεραναλύεις καταστάσεις. Να σκέφτεσαι κάτι όταν πρέπει και με μέτρο. Το να εμμένεις και να επανέρχεσαι διαρκώς σε κάτι, συνήθως δεν μπορεί να σου προσφέρει κάτι διαφορετικό ή καινούριο.

 

Παραμένεις σε μία τοξική σχέση

Μία τοξική σχέση απλά θα σε γεμίζει με αρνητισμό, προβλήματα και λιγότερη αυτοπεποίθηση. Προσπάθησε χωρίς φόβο να δεις που είσαι κι αν αξίζει αυτό που έχεις. Διαφορετικά, καθημερινά θα σε «τρώει» με τρόπο που δεν είναι πάντα εμφανής, αφού θα αποτελεί σταθερό καθημερινό βάρος και πρόβλημα.

 

 

Δεν έχεις προσωπικό χρόνο

Σαφώς κι οι υποχρεώσεις είναι πολλές κι ο χρόνος λίγος. Όμως δεν μπορείς να ζεις μόνο για τους άλλους χωρίς να έχεις έστω και λίγο δικό σου χώρο για τις δικές σου προσωπικές στιγμές. Ακόμη και μισή ώρα ημερησίως είναι αρκετή κι είναι εφικτό ακόμη κι αν έχεις παιδιά, ή δουλεύεις σε απαιτητικά ωράρια. Ασχολήσου έστω και λίγο με ό,τι σε κάνει ευτυχισμένο ή σε χαρακτηρίζει ως άνθρωπο.

 

 

Δεν είσαι αρκετά κοινωνικός

Προφανώς δεν γίνεται αναφορά σε φίλους μέσω social media. Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι η επαφή με άλλους ανθρώπους από κοντά έχει πολλαπλή θετική επίδραση. Συνεπώς, μην παραμελείς τους φίλους σου και μην ντρέπεσαι να πεις μία κουβέντα παραπάνω με έναν συνάδελφο ή έστω με όποιον συναντάς στην καθημερινή σου ρουτίνα.

 

Δεν συγχωρείς ειλικρινά 

Δεν συγχωρείς ειλικρινά τους άλλους ούτε και τον ίδιο σου τον εαυτό. Το ζητούμενο δεν είναι να ξεχνάς, αλλά η απελευθέρωση  από τα κακά συναισθήματα της αδικίας, της προδοσίας, του πόνου κτλ. Πρέπει να προχωράς έχοντας μάθει το μάθημά σου και χωρίς να κουβαλάς ανόητα βάρη που σε φθείρουν σταδιακά σαν ανοιχτές πληγές.

 

 

Το σκεπτικό σου είναι πολύ αυστηρό

Ακολουθείς τη λογική του «όλα ή τίποτα». Είναι ένα ανόητο, άκαμπτο και μη ρεαλιστικό σκεπτικό που απλά μεγεθύνει τα αρνητικά, σε κρατά εστιασμένο σε λάθος πράγματα και σε γεμίζει άγχος. Στη ζωή δεν είναι όλα win-win και πάντα κάτι θα κερδίζεις και κάτι θα χάνεις. Αυτό είναι το ωραίο κι ο ορισμός του «επιλέγω τι θέλω τελικά».

 

 

Μένεις έκθετος σε αρνητικές πράξεις άλλων

Η πίεση, η τοξικότητα, η κακή ενέργεια κι ο εκφοβισμός από άλλους είναι επικίνδυνα για την υγεία σου. Πρέπει να αποστασιοποιηθείς ανάλογα την περίπτωση. Τον εκφοβισμό κατήγγειλέ τον, απομακρύνσου από τους τοξικούς ανθρώπους και χτίσε τείχη ώστε να τα αποβάλεις όλα αυτά (π.χ. μέσα από χόμπι). Δούλεψε με τρόπο ώστε να είσαι περήφανος για ό,τι κάνεις κι έτσι να «προκαλείς» κατά μία έννοια την ζήλια τέτοιων ανθρώπων που είναι τελικά δυστυχισμένοι.

 

 

Είσαι αναβλητικός

Η αναβλητικότητα συνοδεύεται πάντα από αρνητικά συναισθήματα όπως είναι η βαρεμάρα, το άγχος, ο φόβος της αποτυχίας κι η χαμηλή αυτοπεποίθηση. Έτσι οδηγείσαι σ' έναν φαύλο κύκλο αρνητισμού. Αντίθετα η όποια δραστηριότητά σου σε ενισχύει σε όλα τα επίπεδα κι ειδικά στην αυτοεκτίμηση.

 

 

Υπερβάλεις με τη χρήση του κινητού

Πρόκειται για σημάδι των καιρών. Κανείς δεν αμφισβητεί τη χρησιμότητά του, αλλά αυτή η συνεχής υπερδιέγερση κι ο τρόπος που αναγκάζεται να δουλέψει ο εγκέφαλος σε αυτήν τη διαδικασία προκαλεί αποδεδειγμένα κατάθλιψη ή άγχος. Ειδικά πριν κοιμηθείς δεν πρέπει να παρασυρθείς από smartphone, internet και social media γιατί θα επηρεάσει μεταξύ άλλων και την ποιότητα του ύπνου σου.

 

 

Πιστεύεις στον λεγόμενο «μύθο της άφιξης»

Δηλαδή πιστεύεις λανθασμένα πως με το που θα φτάσεις σ' ένα επιθυμητό σημείο ή στόχο στη ζωή σου αυτομάτως θα λυθούν όλα τα προβλήματα σου και θα είσαι τρισευτυχισμένος. Δυστυχώς, αυτή η λογική σε γεμίζει αρνητισμό και δεν σου επιτρέπει να απολαύσεις κι όλα εκείνα τα ωραία που προκύπτουν κατά την πορεία προς τον στόχο σου. Συν του ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις κι όλα είναι σε συνεχή κίνηση κι εξέλιξη στην ζωή.

 

 

Περπατάς αδέξια

Έχει αποδειχτεί επιστημονικά πως αν περπατάς άτσαλα, με το κεφάλι κάτω, με κατεβασμένους ώμους και με νωθρό τρόπο τελικά αυθυποβάλλεσαι σε αρνητικές σκέψεις. Αλλάζει η χημική ισορροπία των ορμονών και του εγκεφάλου. Από την άλλη το καμαρωτό και με αυτοπεποίθηση περπάτημα έχει πολλές θετικές συνέπειες (ακόμη και την αύξηση της τεστοστερόνης στους άντρες).

 

 

Συνηθίζεις να γενικεύεις

Ο κόσμος ήταν πάντα πολύπλοκος κι οι γενικεύσεις απλά σε κάνουν να εστιάζεις λανθασμένα και να κοιτάς την αρνητική εκδοχή σε όλα. Ταυτόχρονα δεν σου επιτρέπουν να είσαι ανοιχτός σε νέες εμπειρίες και δεν σου επιτρέπουν να συγχωρείς και να βλέπεις τελικά πιο ρεαλιστικά τη ζωή.

 

 

Δεν δείχνεις έμπρακτα ευγνωμοσύνη

Τέλος, η πραγματική ευγνωμοσύνη σε γεμίζει με θετικά συναισθήματα, αλλά κυρίως σε γλιτώνει από ανόητες μικρές παγίδες όπως είναι αυτή της γκρίνιας. Σε αναγκάζει να εστιάσεις στα θετικά και στο να μην παρασύρεσαι από κάποιες αρνητικές καταστάσεις που θα προκύψουν.

 

 

 

Δείτε ακόμη