|  | 

Gaming News

PS4 4.5 Firmware Update: Ουσιαστική αναβάθμιση!

 

Με την πιο πρόσφατη αναβάθμιση λογισμικού, το PS4 Pro έγινε ακόμη πιο χρήσιμο.

Οι αναβαθμίσεις σε εφαρμογές και λογισμικό γενικότερα, είναι πιο συχνό φαινόμενο από ποτέ. Στις κονσόλες συμβαίνει εδώ και χρόνια, όχι με... ρυθμό πολυβόλου βέβαια, προσθέτοντας πότε απλές διορθώσεις, πότε σημαντικότερες ή και τελείως νέες λειτουργίες. Οι μεγάλες αλλαγές έρχονται συνήθως με τους “στρογγυλούς” αριθμούς έκδοσης τους λογισμικού. Όταν δηλαδή πηγαίνουμε από την έκδοση π.χ. 4.0 και ό,τι την έχει ακολουθήσει στην έκδοση 5.0.

Το λογισμικό, το λειτουργικό ουσιαστικά, του PS4 έφτασε πρόσφατα στην έκδοση 4.5. Κρίνοντας από την αρίθμηση και μόνο, μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι δεν έχει νόημα να περιμένει και πολλά από αυτό. Έχουμε ξαναπεράσει από “μισά” άλλωστε και αποδείχθηκαν σχετικά πεζά. Όμως, αυτήν τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά και η έκδοση 4.5 έχει κάτι σημαντικό για όλους.

 

Υποστήριξη για εξωτερικό αποθηκευτικό μέσο

Από την αρχή ήταν εύκολο να προσθέσει κανείς αποθηκευτικό χώρο στο PS4 και στο PS4 Pro, αφού η αλλαγή του εσωτερικού δίσκου, με άλλο μαγνητικό ή και SSD για καλύτερες επιδόσεις ήταν απλή υπόθεση, δεν παραβίαζε την εγγύηση, ούτε περιοριζόταν στην υποστήριξη συγκεκριμένων δίσκων, εξαιρώντας βέβαια την πραγματικότητα ότι πρέπει να χρησιμοποιηθεί σκληρός δίσκος 2,5”, τύπου laptop δηλαδή.

Με το System Software Update 4.5 όμως, προστίθεται, επιτέλους, η δυνατότητα σύνδεσης εξωτερικού αποθηκευτικού μέσου για τη μεταφορά αποθήκευση και χρήση/αναπαραγωγή δεδομένων, κάτι που για προφανείς λόγους περίμεναν πως και πως εδώ και χρόνια οι κάτοχοι PS4. Μπορεί να μιλάμε για μαγνητικό δίσκο, για SSD, για USB flash drive, δεν έχει σημασία. Πρέπει όμως να έχει χωρητικότητα από 250GB και πάνω, αλλά και να ακολουθεί την προδιαγραφή USB 3.0. Η υψηλότερη χωρητικότητα που μπορεί να αναγνωρίσει το σύστημα σε εξωτερικό αποθηκευτικό μέσο είναι 8TB.

Ο δίσκος που θα διαλέξεις να χρησιμοποιήσεις πρέπει να είναι άδειος ή, αν έχει δεδομένα μέσα, να είναι δεδομένα που δεν σε ενδιαφέρει αν θα χάσεις. Είναι σημαντικό αυτό διότι για να χρησιμοποιηθεί ο οποιοσδήποτε εξωτερικός δίσκος σε PS4 ή PS4 Pro, πρέπει πρώτα να γίνει format. Κι επειδή κρυπτογραφείται από εκεί και πέρα, δεν πρόκειται να λειτουργήσει σε υπολογιστή χωρίς νέο format και απώλεια δεδομένων, ούτε και σε διαφορετικό μηχάνημα.

 

Πλέον, και τα δύο μοντέλα PS4 υποστηρίζουν προβολή Blu-ray 3D στο PSVR αλλά και τη χρήση αποθηκευτικού δίσκου.

Όταν συνδέσεις τελικά εξωτερικό αποθηκευτικό μέσο που πληροί τις βασικές προδιαγραφές, πηγαίνεις στα Settings, ύστερα στην κατηγορία Devices, από εκεί διαλέγεις USB Storage Devices, τη συσκευή που έχεις συνδέσει και ξεκινά το format. Μετά την ολοκλήρωσή του, ο χώρος που προσφέρει το εξωτερικό μέσο λειτουργεί ως συμπλήρωμα στον εσωτερικό δίσκο. Μπορείς να μεταφέρεις αρχεία από τον εσωτερικό στον εξωτερικό αποθηκευτικό χώρο και αντίστροφα, οπότε αν η μία ή η άλλη πλευρά σού εξασφαλίζει καλύτερη απόδοση, υψηλότερη ταχύτητα, μπορείς να μεταφέρεις καθετί εκεί που βολεύει. Για παράδειγμα μπορεί να έχεις ήδη SSD στο εσωτερικό της κονσόλας PS4 και ο εξωτερικός δίσκος να έχει ως προτεραιότητα το χώρο αντί για την ταχύτητα.

 

Καλύτερες επιδόσεις σε παλιά παιχνίδια με το PS4 Pro

Θα έχεις ακούσει ήδη πως με το PS4 Pro μπορείς να έχεις καλύτερα γραφικά ή/και επιδόσεις σε παιχνίδια που λειτουργούν έτσι κι αλλιώς και στο κανονικό PS4. Για να συμβεί αυτό βέβαια, πρέπει η όποια εταιρεία ή ομάδα ανάπτυξης έφτιαξε ένα παιχνίδι, να το αναβαθμίσει ώστε να αντιλαμβάνεται ότι βρίσκεται σε PS4 Pro, έχει περισσότερους πόρους και ισχύ στη διάθεσή του και είναι ώρα να τους αξιοποιήσει κάπως.

Σε γενικές γραμμές η Sony έχει ζητήσει από τις εταιρείες που αναπτύσσουν games να υποστηρίζουν το PS4 Pro με κυκλοφορίες από τα τέλη του 2016 κι έπειτα, χωρίς αυτό να είναι και απολύτως απαραίτητο βέβαια. Όποια ομάδα κάνει τον κόπο να αναβαθμίσει και παλαιότερους τίτλους, όπως έκανε σε πολλές περιπτώσεις και η Sony, μπορεί να εκμεταλλευθεί φυσικά το ισχυρότερο hardware.

Τι συμβαίνει όμως με όλους τους άλλους τίτλους που δεν έχουν αναβαθμιστεί και δεν πρόκειται να αναβαθμιστούν κιόλας, κυρίως επειδή δεν υπάρχει χρήμα και χρόνος για κάτι τέτοιο; Στην απορία αυτή απαντά με ενδιαφέροντα τρόπο το System Software Update 4.5.

 

 

Το Boost Mode βρίσκεται στην κατηγορία System, εντός των Settings.

Πριν όμως ασχοληθούμε με τα πιθανά κέρδη, χωρά μια υπενθύμιση για τη διαφορά που φέρνει στο τραπέζι το PS4 Pro ως hardware. Ουσιαστικά, έχει τον ίδιο επεξεργαστή με το απλό PS4, με τη διαφορά ότι τρέχει σε υψηλότερη ταχύτητα. Είναι δηλαδή σαν να φεύγεις από έναν επεξεργαστή με ταχύτητα Α και να πηγαίνεις σε επεξεργαστή της ίδιας γενιάς, των ίδιων γενικών χαρακτηριστικών, αλλά με ταχύτητα Β. Ή σαν να μεσολάβησε overclocking. Το μεγαλύτερο άλμα έγινε στον επεξεργαστή γραφικών. Και άλμα σε γενιά/αρχιτεκτονική έχουμε και άνοδο ονομαστικής ταχύτητας, αλλά και διπλασιασμό, ας πούμε, πυρήνων. Τέλος, η ταχύτητα της μνήμης ανεβαίνει ενώ, συνολικά, τα games αποκτούν πρόσβαση σε 512GB παραπάνω, αφού κάποια πράγματα περνούν πλέον σε 1GB επιπλέον, πιο αργής μνήμης, αφήνοντας περισσότερο χώρο στη γρηγορότερη μνήμη. Κάπως έτσι καταλήγει το PS4 Pro με υπερδιπλάσια ισχύ από το απλούστερο μοντέλο.

Τι σημαίνει η υπεροπλία αυτή όταν ένα παιχνίδι δεν έχει αναβαθμιστεί ειδικά για την αξιοποίησή της; Τα πιθανά αποτελέσματα είναι διάφορα. Αυτό που πρέπει να θυμάσαι ουσιαστικά είναι πως τα πράγματα δεν λειτουργούν όπως σε PC. Δηλαδή το ότι αγόρασες νέο επεξεργαστή και νέα κάρτα γραφικών μπορεί να σημαίνει ότι θα δεις μονομιάς ουσιαστική διαφορά, αλλά η κονσόλα δεν λειτουργεί έτσι.

Με την αναβάθμιση του System Software εμφανίζεται μια επιλογή ακόμη στις ρυθμίσεις, που σου επιτρέπει να ενεργοποιήσεις το λεγόμενο Boost Mode ώστε να τρέχει καλύτερα μη βελτιστοποιημένα παιχνίδια το PS4 Pro σου. Δεν είναι επιλογή που ενεργοποιείς ανά παιχνίδι. Είτε είναι ενεργή γενικά είτε όχι. Βέβαια το λογικότερο είναι να έχεις ενεργό το Boost Mode διότι και κέρδος να μην έχεις καθόλου, σημασία έχει ότι δεν θα έχεις απώλεια.

 

Διαφορετικά αποτελέσματα από παιχνίδι σε παιχνίδι

Στο Boost Mode λοιπόν αξιοποιείται η βελτίωση στην ταχύτητα του επεξεργαστή, η βελτίωση στην ταχύτητα και την αρχιτεκτονική του επεξεργαστή γραφικών, όχι όμως οι διπλάσιοι “πυρήνες” του τελευταίου. Ουσιαστικά, το Boost Mode κάνει το PS4 Pro να λειτουργεί σαν υπερχρονισμένο PS4 όταν τρέχει κάποιο παιχνίδι που δεν έχει αναβαθμιστεί για να αξιοποιήσει όλα όσα έχει.

 

 

Το Boost Mode είτε είναι ενεργό, είτε όχι. Δεν υπάρχει ρύθμισή του ανά παιχνίδι.

Αυτό δεν σημαίνει πως έχει νόημα να περιμένεις μια συγκεκριμένη κάθε φορά βελτίωση, αφού πολλά εξαρτώνται από την ιδιοσυγκρασία κάθε παιχνιδιού. Το κέρδος που μπορείς να περιμένεις μετριέται σε παραπάνω frames, άρα ομαλότερη κίνηση ενώ, κατά περίπτωση, θα δεις τους χρόνους φόρτωσης να μειώνονται.

Ξεκινώντας από το τελευταίο, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, η ταχύτητα του επεξεργαστή μπορεί όντως να παίξει ρόλο στην ταχύτητα φόρτωσης ενός παιχνιδιού, ειδικά σε περιπτώσεις με ανοιχτούς, μεγάλους κόσμους με πολλά στοιχεία κ.λπ. Συνεπώς, δεν θα το δεις να συμβαίνει συχνά, θα είναι πιο πολύ εξαίρεση παρά κανόνας.

Από εκεί και πέρα το αποτέλεσμα εξαρτάται από το πού πέφτει το μεγαλύτερο βάρος της επεξεργασίας σε ένα παιχνίδι. Ας πάρουμε για παράδειγμα το Assassin’s Creed Unity που είναι γνωστό για την ασταθή του απόδοση σε οποιαδήποτε κονσόλα. Ενώ λοιπόν σε κανονικό PS4, ειδικά σε σημεία με πολλούς χαρακτήρες, δεν υπάρχει ελπίδα να πιαστεί ο στόχος των 30fps, στο PS4 Pro, με το Boost Mode ενεργό, ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται σχεδόν πάντα και βλέπουμε ουσιαστικά το παιχνίδι όπως υποτίθεται ότι θα έπρεπε να τρέχει εξ αρχής - εξαφανίζεται δηλαδή το σταθερό του πρόβλημα απόδοσης. Μπορεί να ακούγεται ως πρόβλημα για την GPU, αλλά ο περιορισμός ήταν η CPU. Και εφόσον το παιχνίδι έχει πλέον πρόσβαση σε ταχύτερο επεξεργαστή, καλύπτει επιτέλους το κλασικό του πρόβλημα. Όταν ο περιοριστικός παράγοντας δεν είναι η CPU, αλλά η GPU, βλέπουμε επίσης κέρδη με το PS4 Pro.

 

 

 

Το Assassin’s Creed Unity δεν βελτιώθηκε επισήμως για το PS4 Pro. Όμως βρίσκει τα “λογικά” του επιτέλους με το Boost Mode.

Τη μεγαλύτερη βελτίωση τη συναντούμε σε παιχνίδια που έβρισκαν ταβάνι τόσο σε CPU όσο και σε GPU στο κλασικό PS4. Εκεί η βελτίωση στο frame rate μπορεί να είναι δραματική, της τάξης του 30% ή και παραπάνω.

Βέβαια υπάρχει και το ενδεχόμενο να μη δεις καμία ουσιώδη διαφορά. Αν ένα παιχνίδι είναι καλοζυγισμένο, πιάνει σταθερά το στόχο του σε καρέ ανά δευτερόλεπτο και έχει “κόφτη” που δεν του επιτρέπει να πάει παραπάνω, τότε δεν υπάρχει πραγματικά χώρος για βελτίωση.

 

Υποστήριξη Blu-ray 3D σε PSVR

Είτε με κανονικό PS4, είτε με PS4 Pro, μπορείς, ως γνωστόν, να δεις ταινίες σε Blu-ray και, εφόσον έχει τηλεόραση που υποστηρίζει 3D, και Blu-ray 3D. Με το Playstation VR να δείχνει διαφορετική εικόνα σε κάθε μάτι, ουσιαστικά έχουμε το ιδανικό σενάριο για τρισδιάστατη προβολή, χωρίς τεχνάσματα στην ουσία. Μέχρι πρότινος όμως δεν υποστηριζόταν η τρισδιάστατη προβολής ταινίας που έχει γυριστεί αναλόγως, κάτι που αλλάζει πλέον με την τελευταία αναβάθμιση του λογισμικού της κονσόλας. Αυτό ισχύει τόσο σε PS4 όσο και σε PS4 Pro.

Η εξέλιξη αυτή είναι διπλά ενδιαφέρουσα αν δεν έχεις 3D TV αλλά επένδυσες στο Playstation VR. Διότι να που με μια αναβάθμιση μόλις βρέθηκες σε θέση να παρακολουθήσεις τρισδιάστατη προβολή.

 

Αυτά και πολλά ακόμη

Η έκδοση 4.5 περιλαμβάνει πολλές αλλαγές ακόμη, ίσως όχι τόσο βροντερές, αλλά όχι ασήμαντες (η διαχείριση των γνωστοποιήσεων βελτιώνεται αισθητά μετά από χρόνια στασιμότητας για παράδειγμα). Η βασική τριάδα που περιγράψαμε όμως είναι αρκετά δυνατή ώστε να μάθεις να ανυπομονείς πλέον για την επόμενη αναβάθμιση.

Δείτε ακόμη