|  |  | 

HOW TO ΥΓΕΙΑ & ΕΥΕΞΙΑ

Στρώμα ύπνου και μαξιλάρι: Πώς να τα επιλέξεις και πώς να τα φροντίσεις

 

 

 

Πόσο χρόνο ξοδεύει ένας μέσος άνθρωπος στον ύπνο; Περίπου το 1/3 της ζωής του είναι η σωστή απάντηση.  Άρα ένας τριαντάχρονος έχει περάσει 10 χρόνια κοιμισμένος ενώ ένας εξηντάχρονος περίπου 20.  Τα νούμερα από μόνα τους είναι κάπως τρομακτικά.

Η αλήθεια όμως είναι ότι ένας 8ωρος ύπνος κάθε βράδυ, δεν είναι μόνο αναζωογονητικός αλλά απόλυτα απαραίτητος, ακόμα και για την επιβίωση, σε όποια ηλικία και αν βρίσκεσαι.

Το σώμα και το μυαλό κατά τη διάρκεια του ύπνου ξεκουράζονται ενώ παράγονται και πολύτιμες ουσίες για την υγεία και την ευεξία σου. Φυσικά, αυτό έχει να κάνει και με την ποιότητα του ύπνου, όχι μόνο με την ποσότητα. Γι' αυτό μην παίρνεις τον ύπνο σου αψήφιστα.

Δύο από τις συνιστώσες ενός καλού ύπνου είναι η επιλογή στρώματος και μαξιλαριού. Μάθε πώς θα την κάνεις προσεκτικά και ανάλογα με τις ανάγκες σου, αλλά και πώς θα τα φροντίζεις για να έχουν περισσότερη διάρκεια ζωής και να παραμένουν καθαρά και υγιεινά.

 

 

Επιλογή στρώματος ύπνου

Ένα στρώμα ύπνου πρέπει να σου παρέχει:

 

  • Άνεση

Είναι κάτι που θα το καταλάβεις από την πρώτη στιγμή δοκιμάζοντάς το. Εδώ βέβαια, η επιλογή έχει να κάνει και με τα προσωπικά σου γούστα. Άλλοι θέλουν το στρώμα τους κάπως σκληρό και άλλοι πολύ μαλακό. Αντικειμενικά πάντως, καλύτερα είναι να διαλέξεις ένα στρώμα μέτριο, που να παίρνει το σχήμα του σώματός σου καθώς θα ξαπλώνεις.

Αυτό το πετυχαίνουν τα λεγόμενα στρώματα «αφρού μνήμης», που βυθίζονται ανάλογα με το σχήμα του σώματός σου και το βάρος σου.

 

  • Στήριξη

Να παίρνει μεν το σχήμα του σώματός σου, αλλά να μην βουλιάζει περισσότερο στο σημείο του κορμού του σώματος, εκεί δηλαδή που υπάρχει το περισσότερο βάρος. Αν γίνει αυτό, θα κοιμάσαι πάντα με σώμα σε σχήμα «υ» και θα ξυπνάς με πόνο στη μέση και στον αυχένα. Γι' αυτό, το στρώμα που θα επιλέξεις πρέπει να έχει έξτρα ενίσχυση στη μεσαία ζώνη.

 

  • Υγιεινή και ασφάλεια 

Το υλικό από το οποίο είναι γεμισμένο και επενδυμένο το στρώμα σου έχει μεγάλη σημασία. Τα στρώματα που είναι φτιαγμένα από φυσικά υλικά, όπως κοκοφοίνικα, αλόη, χυμό καουτσουκόδεντρου και βαμβάκι, είναι σίγουρα περισσότερο ασφαλή για την υγεία σου.

Τα φυσικά υλικά δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη υψηλών θερμοκρασιών και προφυλάσσουν από την εξάπλωση παθογόνων οργανισμών όπως τη μούχλα. Σημαντικό ρόλο εδώ παίζει τόσο ο τρόπος κατασκευής όσο και η ύφανση, που πρέπει να επιτρέπουν την ελεύθερη κυκλοφορία του αέρα στο εσωτερικό του στρώματος.

 

  • Ανθεκτικότητα

Σίγουρα η αντοχή ενός στρώματος εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες, όπως το χρόνο χρήσης, το βάρος των προσώπων που ξαπλώνουν και τη συντήρηση. Κατά μέσο όρο, ένα στρώμα έχει δέκα χρόνια ζωής. Μετά απ' αυτό το διάστημα αρχίζει να μην επιτελεί το έργο του, να παρέχει δηλαδή άνεση, στήριξη και ασφάλεια.

Πάντως στην κατηγορία της μεγαλύτερης αντοχής, τα πρωτεία έχουν τα στρώματα ελατηρίων τύπου pocketed. Αυτά τα στρώματα περιέχουν μέχρι και 7 φορές περισσότερα ελατήρια από τα κλασικά, και μάλιστα ανεξάρτητα μεταξύ τους. Έτσι αν κάποιο χαλάσει, δεν επηρεάζει σημαντικά την άνεση και στήριξη του στρώματος.

 

Είδη στρωμάτων

 

  • Στρώμα ελατηρίων ανοιχτού τύπου

Περιέχει σειρές ελατηρίων συνδεμένα μεταξύ τους μ' ένα ελικοειδές σύρμα. Έχει χαμηλό κόστος αγοράς και προσφέρει αρκετά καλή στήριξη. Συστήνεται περισσότερο για μονά στρώματα, γιατί αν χρησιμοποιείται από δύο πρόσωπα με διαφορά βάρους, το ένα θα επηρεάζει το άλλο.

 

  • Στρώμα με ελατήρια pocketed

Περιέχει περισσότερα ελατήρια από την προηγούμενη κατηγορία και μάλιστα ανεξάρτητα μεταξύ τους. Ανταποκρίνεται καλύτερα στις κινήσεις του σώματος και παίρνει το σχήμα του, προσφέροντας άνεση. Συστήνεται για διπλά στρώματα καθώς δεν επηρεάζεται το ένα πρόσωπο από τις κινήσεις του άλλου. Το αρνητικό είναι πως θα σε δυσκολέψει λίγο στο γύρισμα, καθώς είναι αρκετά βαρύ.

 

  • Στρώμα memory foam

Είναι φτιαγμένο από ένα υλικό που προσομοιάζει με πολύ πυκνό σφουγγάρι. Καθώς ξαπλώνεις, παίρνει το σχήμα του σώματός σου και τη θερμοκρασία σου. Είναι άνετο και προσφέρει μια σταθερή βάση. Στις ζεστές μέρες ίσως να το βρεις λίγο άβολο, αφού μπορεί να αισθανθείς ότι είναι πολύ σφιχτό στο σώμα σου αλλά και το υλικό του είναι πιο ευαίσθητο στη θερμότητα παρά στο κρύο.

 

  • Στρώμα latex

Φτιαγμένο από χυμό καουτσουκόδεντρου, αναμεμειγμένο με συνθετικό latex. Μοιάζει με στρώμα αφρού αλλά δεν είναι τόσο ευαίσθητο στην θερμότητα. Λόγω του φυτικού latex που περιέχει, διαθέτει αντιμικροβιακές ιδιότητες.

 

 

Φροντίδα στρώματος

  • Γύρισμα.  Σε τακτά χρονικά διαστήματα, 3-4 φορές το χρόνο, πρέπει να γυρίζεις το στρώμα ανάποδα και από τις 2 κατευθύνσεις.
  • Κάλυψη. Ανάμεσα στα σεντόνια και στο στρώμα τοποθέτησε ένα κατάλληλο επίστρωμα, που από τη μία να αφήνει το στρώμα να αναπνέει, από την άλλη να μην επιτρέπει να περνάνε μέσα του οι σκόνες και τα ακάρεα. Πλένε το αρκετά συχνά.
  • Εξαερισμός. Αν υπάρχει η δυνατότητα, βγάζε μερικές φορές το χρόνο το στρώμα σου στον ήλιο για τίναγμα. Έτσι θα φεύγουν οι σκόνες και θα στεγνώνει ή όποια υγρασία.
  • Καθαρισμός. Κάθε φορά που αλλάζεις σεντόνια, πέρνα το στρώμα σου με την ηλεκτρική σκούπα  ή ακόμη καλύτερα με το Vortex της Hoover που εξαφανίζει όλα τα ακάρεα και σου παρέχει απόλυτη υγιεινή.

Προσοχή.  Μην σιδερώνεις πάνω στο στρώμα και ειδικά με σίδερο ατμού.  Θα εγκλωβιστεί μέσα του ο ατμός, θα υγροποιηθεί και θα προκληθεί μούχλα και βακτήρια.

 

 

 

 

Επιλογή μαξιλαριού

H επιλογή μαξιλαριού θέλει και αυτή λίγο ψάξιμο κυρίως ως προς το να προσφέρει σωστή στήριξη στο κεφάλι και στον αυχένα, αλλά και ως προς την υγιεινή. Ως προς τη στήριξη, η επιλογή θα πρέπει να γίνει ανάλογα με τη στάση ύπνου που συνηθίζεις.

 

  • Ύπνος στο πλάι

Προτίμησε ένα μαξιλάρι  ψηλό, με πυκνό γέμισμα και κάπως σκληρό για να ευθυγραμμίζει τον αυχένα με τη σπονδυλική στήλη και να γεμίζει πλήρως το χώρο ανάμεσα στο κεφάλι και στο στρώμα.

 

  • Ύπνος ανάσκελα

Προτίμησε ένα χαμηλό και σταθερό μαξιλάρι. Τα εργονομικά μαξιλάρια από latex είναι η καλύτερη επιλογή.

 

  • Ύπνος μπρούμυτα

Καλύτερα να αποφύγεις να κοιμάσαι μπρούμυτα καθώς ο αυχένας στρίβει αφύσικα και προκαλούνται πόνοι και αλλοιώσεις. Αν ωστόσο δεν μπορείς να κοιμηθείς αλλιώς, διάλεξε ένα σχεδόν επίπεδο μαξιλάρι.

Ως προς την υγιεινή, διάλεξε κάποιο μαξιλάρι γεμισμένο με φυσικά υλικά, όπως πούπουλα, μεταξωτές ίνες ή φυσικό latex.

 

 

Φροντίδα μαξιλαριού 

Το μαξιλάρι σου έρχεται σε άμεση επαφή με τη μύτη και το στόμα σου και αυτό συνεπάγεται τόσο ότι λερώνεται εύκολα, όσο και ότι επιβάλλεται να το διατηρείς καθαρό.

Γι' αυτό:

  • Τίναζέ το κάθε μέρα όταν στρώνεις το κρεβάτι για να απομακρυνθούν οι σκόνες και να κυκλοφορήσει ο αέρας. Μπορείς να διώξεις και τα ακάρεα με το Vortex της Hoover.
  • Άλλαζε συχνά μαξιλαροθήκη, ακόμα και ενδιάμεσα από τις αλλαγές σεντονιών.
  • Φόρεσε ανάμεσα στο μαξιλάρι και τη μαξιλαροθήκη, μια επένδυση από βαμβάκι για να το προστατεύσεις από λεκέδες ιδρώτα.
  • Πλένε το σύμφωνα με τις οδηγίες του και πριν το ξαναχρησιμοποιήσεις βεβαιώσου ότι έχει στεγνώσει πλήρως.

 

 

Δείτε ακόμη