Τηλεόραση και μουσική, κύρια μέσα ψυχαγωγίας για τους έφηβους

by K-Admin 1

Παρά το γεγονός ότι τα σημερινά άτομα νεαρής ηλικίας έχουν περισσότερες επιλογές, σε ό,τι αφορά τα Μέσα ψυχαγωγίας, η τηλεόραση και η μουσική βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων τους, σύμφωνα με έκθεση της Common Sense Media. Συγκεκριμένα, για τα άτομα μεταξύ 8 και 12 ετών η τηλεόραση αποτελεί την κύρια δραστηριότητα τους σε επίπεδο ψυχαγωγίας, με το 62 τοις εκατό των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι βλέπει τηλεόραση κάθε μέρα. Όσον αφορά παιδιά και εφήβους, ηλικίας 13 έως 18 ετών, το 66 τοις εκατό από αυτούς λένε ότι ακούνε μουσική σε καθημερινή βάση. Οι έφηβοι που συμμετείχαν στην έρευνα «ξόδευαν» κατά μέσο όρο εννέα ώρες την ημέρα σε Μέσα ψυχαγωγίας, ενώ τα άτομα νεαρότερης ηλικίας είχαν μέσο όρο περίπου επτά ώρες σε καθημερινή βάση. Οι δραστηριότητες περιελάμβαναν τηλεόραση, ταινίες και online videos (αναπαραγωγή βίντεο, υπολογιστή και mobile games), χρήση social media, διάβασμα και μουσική.




Λιγότερος ο χρόνος σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Ο χρόνος μπροστά σε μία οθόνη – σε καθημερινή βάση – κυμαινόταν επίσης ανάλογα με την ηλικία. Περίπου το ένα τρίτο των συμμετεχόντων εφήβων της μελέτης (31 τοις εκατό), πέρασε τέσσερις έως οκτώ ώρες με screen media, ενώ το 26 τοις εκατό πέρασε περισσότερο από οκτώ ώρες μπροστά από μία οθόνη. Αντιθέτως, το 27 τοις εκατό των νεαρότερων ατόμων πέρασε τέσσερις έως οκτώ ώρες μπροστά σε μία οθόνη, με το 11 τοις εκατό να αναφέρει ότι ξόδεψαν περισσότερες από οκτώ ώρες. Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ριζώσει για τα καλά στη ζωή των εφήβων – οι συμμετέχοντες στην έρευνα είχαν κατά μέσο μία ώρα και 11 λεπτά σε αυτά – φαίνεται ότι περνούν περισσότερο χρόνο με άλλες δραστηριότητες.


Το 45 τοις εκατό των εφήβων χρησιμοποιούσαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε μέρα, αρκετά μικρότερο ποσοστό σε σχέση με εκείνους που άκουγαν μουσική (66 τοις εκατό) ή έβλεπαν τηλεόραση (58 τοις εκατό) κάθε μέρα, σύμφωνα με την έρευνα. Επιπλέον, μόνο το 36 τοις εκατό των εφήβων δήλωσαν ότι τους αρέσουν πολύ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε σύγκριση με το 73 τοις εκατό που ανέφερε το ίδιο για τη μουσική, και το 45 τοις εκατό που τους άρεσε πολύ η τηλεόραση.




Λιγότερο περιεχόμενο στα Social Media

Από τη «φύση» τους, τα social media δεν καταναλώνουν τον ίδιο χρόνο όπως άλλες μορφές ψυχαγωγίας, σημείωσε ο Jan Dawson, chief analyst της Jackdaw Research. «Με την τηλεόραση και τη μουσική, μπορείτε να βρείτε πάντα κάτι νέο για να παρακολουθήσετε – στο Netflix ή στη τηλεόραση, και μπορείτε να ακούτε νέα μουσική κάθε λεπτό για το υπόλοιπο της ζωής σας», ανέφερε ο Dawson. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν συγκεκριμένο περιεχόμενο και σύνδεση με φίλους, αλλά δεν είναι το μέσο που μπορείς να περάσεις τις ώρες που καταναλώνεις με την τηλεόραση ή τη μουσική», πρόσθεσε.


«Για το λόγο αυτό, η Facebook αναπτύσσει μία καρτέλα βίντεο και επικεντρώνεται στα άμεσα άρθρα. Θέλουν να σας προτείνουν πράγματα που δεν έχουν μοιραστεί οι φίλοι σας, γιατί αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να αυξηθεί ο χρόνος που δαπανά κάποιος στην υπηρεσία», τόνισε κλείνοντας το υψηλόβαθμο στέλεχος.




Ψηφιακό χάσμα

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, υπάρχει ένα αυξανόμενο χάσμα ισότητας μεταξύ των χρηστών που κατέχουν υπολογιστή, tablet και smartphone. Συγκεκριμένα, μόνο το 54 τοις εκατό των νοικοκυριών με εισόδημα λιγότερο από $35,000 το χρόνο είχαν laptop στο σπίτι, για παράδειγμα, σε σύγκριση με το 92 τοις εκατό των νοικοκυριών με εισόδημα $100,000 ή και περισσότερα. Το ίδιο ισχύει και για τους κατόχους smartphone. Μόνο το 51 τοις εκατό των εφήβων σε νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα είχαν ένα smartphone, σε σύγκριση με το 78 τοις εκατό των νοικοκυριών υψηλότερου εισοδήματος. Το χάσμα μεταξύ των παιδιών που η οικογένεια τους έχει την οικονομική δυνατότητα να τους προσφέρει ένα smartphone και εκείνων που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά για κάτι τέτοιο αποτελεί μία αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των εκπαιδευτικών. «Έχω ακούσει εκπαιδευτικούς σε κοινότητες χαμηλού εισοδήματος να μιλάνε γι ‘αυτό», δήλωσε ο Alan Simpson, επικεφαλής του τμήματος πολιτικής και επικοινωνιών της Internet Keep Safe Coalition.


Και πρόσθεσε: «Οι περισσότεροι από τους μαθητές τους έχουν κινητά τηλέφωνα, αλλά είναι πολλοί εκείνοι που δεν έχουν smartphones. Αυτό που έχει σημασία, για αποτελεσματικότερη εκπαίδευση, είναι να βεβαιωθούν ότι κάθε μαθητής μέσα στη τάξη μπορεί να έχει πρόσβαση σε online εργαλεία εκμάθησης που θέλουν να χρησιμοποιήσουν. Έτσι, εάν οι μισοί μαθητές έχουν τηλέφωνα που δεν μπορούν να συνδεθούν στο διαδίκτυο, τότε δεν έχουν την ίδια πρόσβαση που έχουν τα υπόλοιπα παιδιά».

Ψυχαγωγία και διάβασμα (ή αλλιώς multitasking)

Η έρευνα αναφέρει ότι περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες εφήβους της έρευνας συχνά ή ορισμένες φορές παρακολουθούσαν τηλεόραση (51 τοις εκατό), χρησιμοποιούσαν social media (50 τοις εκατό), ασχολούνταν με την αποστολή γραπτών μηνυμάτων (60 τοις εκατό) ή άκουγαν μουσική (76 τοις εκατό), ενώ έκαναν ταυτόχρονα τα μαθήματα τους στο σπίτι. Πολλοί έφηβοι ανέφεραν ότι οι δραστηριότητες αυτές δεν επηρέασαν – θετικά ή αρνητικά – την εργασία τους. Σχεδόν τα δύο τρίτα δήλωσαν ότι βρισκόντουσαν μπροστά από την τηλεόραση (63 τοις εκατό) ή ασχολούνταν με γραπτά μηνύματα (64 τοις εκατό) και δεν υπήρξε καμία επίπτωση στη μελέτη τους.




Εναλλαγή εργασιών

Ο διευθυντής του Research Group στο Πανεπιστήμιο Carleton, Timothy A. Pychyl, φαίνεται, ωστόσο, να έχει αντίθετη άποψη για τα παραπάνω, σημειώνοντας πως το “multitasking” περιγράφει ανακριβώς τις ταυτόχρονες δραστηριότητες των ανθρώπων. «Δεν υπάρχει multitasking για εμάς: εναλλάσσουμε τις εργασίες μας και διακόπτουμε τη διαδικασία εκμάθησης μας. Αν η μελέτη αφορά πολύ απλά μαθήματα πιθανότατα να μην επηρεάσει την εκμάθηση μας, αλλά κάτι που απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες σκέψης, όπως η σύνθεση ή ανάλυση, θα υποφέρουμε», ανέφερε ο Pychyl.


«Το multitasking μπορεί να είναι εύκολο όταν οι εργασίες είναι απλές ή τουλάχιστον μερικώς αυτόματες για εσένα», πρόσθεσε. «Από τη στιγμή που ο εγκέφαλος σας έχει να κάνει νέα πράγματα που απαιτούν περισσότερη επεξεργασία και παρατεταμένη προσοχή, το multitasking θα υπονόμευε την απόδοση», τόνισε κλείνοντας.




Οι διαφορές μεταξύ των δύο φύλων

Υπάρχουν πολλές διαφορές στις προτιμήσεις σε επίπεδο media μεταξύ των δύο φύλων, σύμφωνα με την Common Sense. Συγκεκριμένα, στα κορίτσια εφηβικής ηλικίας αρέσει να ακούνε μουσική (37 τοις εκατό), περισσότερο από τα αγόρια (22 τοις εκατό), ενώ επίσης προτιμούν περισσότερο το διάβασμα (14 και 5 τοις εκατό αντίστοιχα) και τη συμμετοχή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (14 και 5 τοις εκατό αντίστοιχα). Όσον αφορά στα video games, είναι συντριπτικά το αγαπημένο χόμπι των αγοριών (27 τοις εκατό), και αποτελεί πιο συχνή δραστηριότητα σε σχέση με τα κορίτσια (2 τοις εκατό). Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, η ενασχόληση με τα video games ήταν κατά μέσο όρο 56 λεπτά την ημέρα για τους έφηβους σε σύγκριση με τα επτά λεπτά για τα κορίτσια.


Μπορεί να υπάρχουν πολλά μέσα ψυχαγωγίας, ωστόσο οι νέοι αντλούν καθημερινά περιεχόμενο μέσα από τις οθόνες των φορητών συσκευών τους, κάτι που επιβεβαιώνεται από την έρευνα της Common Sense. Αναλυτικότερα, το 41 τοις εκατό των νεαρότερων σε ηλικία χρηστών πέρασαν τον περισσότερο χρόνο τους μπροστά στην οθόνη της φορητής συσκευής τους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους έφηβους ήταν 46 τοις εκατό.


Τέλος, οι γονείς φαίνεται να ανησυχούν περισσότερο για το περιεχόμενο με το οποίο αλληλεπίδρασαν τα παιδιά τους παρά για το χρόνο που ξόδεψαν μπροστά από τις οθόνες, σύμφωνα με την έρευνα. Περισσότεροι από τους μισούς εφήβους (53 τοις εκατό) και το 72 τοις εκατό των νεαρότερων σε ηλικία χρηστών (8 έως 12 ετών) ανέφεραν ότι δέχτηκαν παρατήρηση από τους γονείς τους σχετικά με το πόσο χρόνο πέρασαν μπροστά από μία οθόνη. Ωστόσο, το 66 τοις εκατό των εφήβων και το 84 τοις εκατό των νεαρότερων χρηστών σημείωσαν ότι δέχτηκαν παρατήρηση για το περιεχόμενο των media που χρησιμοποιούσαν.

Μπορείς να δεις ακόμη