|  | 

Κουζίνα

Τι πρέπει να έχει στην κουζίνα του ένας φοιτητής ή ένας αρχάριος μάγειρας

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

Για να κάνουμε τα δύσκολα εύκολα, ετοιμάσαμε λίστες για το σούπερ μάρκετ.

Ο καθένας που ανοίγει το δικό του σπιτικό έχει ένα μικρό άγχος με τα βασικά υλικά που πρέπει να έχει στο ντουλάπι της κουζίνας του ώστε να μην το φορτώνει με περιττά αλλά να είναι και σε θέση ανά πάσα στιγμή να μαγειρέψει κάτι απλό και νόστιμο. Πόσο μάλλον ένας φοιτητής που μέχρι χτες έμενε με τους γονείς του.

Τα απολύτως απαραίτητα για το ντουλάπι σου

 

Αυτά που λέμε πρώτης ανάγκης και τα χρειάζεσαι και χωρίς να μαγειρέψεις. Απλά με δυο τρία επιπλέον υλικά θα μπορείς να φτιάξεις ένα σάντουιτς ή μια σαλάτα.

  • Αλάτι + Πιπέρι: Από αλάτι είναι προτιμότερο το θαλασσινό και το πιπέρι τριμμένο και σε κόκκους. Μαζί με έναν μύλο μπαχαρικών για να το τρίβεις και να το προσθέτεις φρεσκοκομμένο στο φαγητό σου.
  • Ζάχαρη + Καφές: Όλοι χρειαζόμαστε έναν καφέ το πρωί που ξυπνάμε.
  • Τσάι + Χαμομήλι: Το τσάι είναι μια καλή εναλλακτική του καφέ. Το χαμομήλι εκτός από υπέροχο αφέψημα είναι απαραίτητο και για άλλες χρήσεις.
  • Ελαιόλαδο: Από τη σαλάτα μέχρι τα μαγειρευτά και τα ψητά, το ελαιόλαδο είναι το βασικό λάδι που χρησιμοποιείται σε κάθε περίσταση.
  • Ξίδι + Βαλσάμικο: Το απλό ξίδι είναι απαραίτητο σε πολλές συνταγές, το βαλσάμικο για τις σαλάτες και τις σάλτσες.
  • Μουστάρδα + Κέτσαπ: Για τα σάντουιτς, τις σαλάτες, τις σάλτσες κλπ.
  • Ψωμί
  • Ξερά βότανα: Ρίγανη, δάφνη και δυόσμος για αρχή είναι μια χαρά. Το θυμάρι, το δεντρολίβανο και το φασκόμηλο μπορούν να περιμένουν.

 

Τα πιο περιζήτητα υλικά στην κουζίνα σου

Αυτά που θα χρειαστείς σε πρώτη φάση αν μπεις στην κουζίνα να μαγειρέψεις κάτι τις…

  • Κρεμμύδι ξερό + σκόρδο: 2-3 ξερά κρεμμύδια και ένα κεφάλι σκόρδο καλό είναι να υπάρχουν πάντα στο σπίτι. Όλες οι συνταγές ξεκινάνε με την πρόταση «σοτάρουμε το κρεμμύδι και το σκόρδο με λίγο ελαιόλαδο».
  • Μπαχαρικά: Κανέλα σκόνη, πάπρικα γλυκιά, μπούκοβο αν σου αρέσουν τα καυτερά, κάρι. Ο πιο προχωρημένος βάζει στο καλάθι του κανέλα ξύλο, μοσχοκάρυδο, μπαχάρι, τσίλι, κάρι.
  • Κάποιες κονσέρβες: Ντοματάκια κονκασέ ή συμπυκνωμένος πολτός ντομάτας, πελτές ντομάτας, τόνος.
  • 1 πακέτο ζυμαρικά της επιλογής σου: Σπαγγέτι, βίδες, πένες κλπ.
  • 1 πακέτο φακές ή μαυρομάτικα φασόλια: Αυτά τα δύο όσπρια δεν χρειάζονται μούλιασμα πριν βράσουν. Αν δεν τα προτιμάς, μπορείς να επιλέξεις κάτι άλλο, όμως πρέπει να θυμηθείς να τα μουλιάσεις αποβραδίς σε νερό βρύσης πριν τα μαγειρέψεις.
  • 1 πακέτο ρύζι: Καρολίνα ή μπασμάτι ή παρμπόιλντ. Εύπεπτο υγιεινό και εύκολα διαχειρίσιμο είναι μια ακόμη καλή βάση για να δημιουργήσεις μαζί του ή να συνοδεύσεις κάτι ψητό.
  • 1 πακέτο τραχανά: Όσο κι αν ξινίζεις στην ιδέα, ο τραχανάς είναι το πιο εύκολο πράγμα που μπορείς να φτιάξεις ανα πάσα στιγμή με τα ελάχιστα υλικά που έχεις στη διάθεσή σου.
  • Δημητριακά (βρώμη, κορν φλέικς, μούσλι κλπ): Αν είναι η επιλογή σου για πρωινό.
  • Μέλι: Μαζί με μια φέτα ψωμί και λίγο βούτυρο, με γιαούρτι ή γάλα βρώμη και φρούτα ή ξηρούς καρπούς αποτελούν μια εξίσου καλή επιλογή πρωινού.
  • Αλεύρι για όλες τις χρήσεις: Είτε θέλεις να αλευρώσεις ένα κεφτέ, είτε να φτιάξεις μια απλή ζύμη, μπεσαμέλ ή κέικ θα το χρειαστείς σίγουρα.
  • Μερικές πατάτες ή γλυκοπατάτες: Μαγειρεύονται πανεύκολα και είναι καλή πηγή υδατάνθρακα.

 

Τα απαραίτητα του ψυγείου

 

Από δω θα βάλεις τικ και στο καλάθι σου μόνο ό,τι σε ενδιαφέρει σε διάστημα μιας εβδομάδας.

  • Αυγά: Βραστά, τηγανητά, ποσέ, στραπατσάδα ή ομελέτα είναι πάντα μια εύκολη, γρήγορη και νόστιμη λύση.
  • Γάλα + Γιαούρτι: Αν είσαι φίλος, είναι καλός τρόπος να ξεκινάς έτσι τη μέρα σου.
  • Βούτυρο: Για το ψωμί, το σάντουιτς, το τοστ ή το μαγείρεμα.
  • Φέτα τυρί και κάποιο άλλο σκληρό τυρί που τρίβεται ή τρώγεται σαν επιτραπέζιο.
  • Ψωμί του τοστ: Ένα τοστάκι σε σώζει πάντα τη δύσκολη ώρα.
  • Ζαμπόν και Τυρί: Για το τοστάκι.
  • Λαχανικά: Κάθε εποχή έχει τα δικά της αλλά κράτα τα παρακάτω ζευγάρια σαν μπούσουλα. Μπορούν να παίζουν εκ περιτροπής στο ψυγείο σου ανά εβδομάδα: ντομάτες και αγγούρι, λάχανο και καρότο, μαρούλι και κρεμμυδάκια φρέσκα είναι ταιριαστά ζευγάρια σαλάτας. Σκέψου μπρόκολο κουνουπίδι το χειμώνα, κολοκύθια και μελιτζάνες το καλοκαίρι.
  • Φρούτα: Λεμόνια για τις σαλάτες και τα ψητά, πορτοκάλια για φρέσκους χυμούς, μήλα, αχλάδια ή όποιο άλλο φρούτο σου αρέσει να συμπληρώνεις στο πρωινό σου ή να τρως σαν σνακ σκέτο ή μαζί με γιαούρτι. Τις μπανάνες τις κρατάμε στη φρουτιέρα.
  • Φρέσκα μυρωδικά: Μαϊντανός ή άνηθος για τις σαλάτες και τα φαγητά, σέλινο για τη σαλάτα και τη σούπα.
  • Κιμάς: Φρεσκοκομμένος αντέχει 2-3 μέρες στην συντήρηση. Αν δεν τον χρησιμοποιήσεις άμεσα βάλ’ τον στην κατάψυξη.
  • Κοτόπουλο: Αν το αγοράσεις ολόκληρο, ζήτα να σου το κόψουν σε μερίδες. Άσε στο ψυγείο όσο χρειάζεσαι και το υπόλοιπο κατάψυξη.
  • Κρέας: Διάλεξε το φαγητό που σου αρέσει και ζήτα από το χασάπη να σε βοηθήσει να διαλέξεις το κατάλληλο κομμάτι.

 

Μερικά tips για να εξοικονομείς χρόνο και χρήματα

  • Μην ξεκινήσεις να πας στο σούπερ μάρκετ χωρίς λίστα γιατί θα βάλεις στο καλάθι σου όλα τα άσχετα, εκτός από αυτά που χρειάζεσαι πραγματικά.
  • Τσέκαρε το ντουλάπι, το ψυγείο και την κατάψυξη να δεις τι σου λείπει από τα βασικά και πρόσθεσέ τα στη λίστα.
  • Σκέψου τι θα ήθελες να φας για πρωινό την εβδομάδα που έρχεται (π.χ. γάλα με δημητριακά, τοστ με ζαμπόν και τυρί, ψωμί με βούτυρο και μέλι ή μαρμελάδα, γιαούρτι με φρούτα και βρώμη) κι ό,τι σου λείπει ή λαχταράς, πρόσθεσέ το κι αυτό στη λίστα.
  • Σκέψου επίσης 2 τουλάχιστον φαγητά που θέλεις να μαγειρέψεις μέσα στην εβδομάδα και σημείωσε τα υλικά της συνταγής τους στη λίστα. Καλό είναι να μαγειρεύεις φαγητά για 2 ημέρες τουλάχιστον που αντέχουν στο ψυγείο και ζεσταίνονται εύκολα.

 

 

Δείτε ακόμη