Στην περίπτωση που ανακαλύπτεις τώρα την τηλεργασία, ίσως ακόμη να δυσκολεύεσαι να προσαρμοστείς στα νέα δεδομένα και στον διπλό ρόλο που έχει πλέον το σπίτι σου, αποτελώντας και γραφείο. Όπως είναι φυσικό, αυτή η καινούρια συνθήκη «φέρνει» μαζί της νέους… πειρασμούς, στους οποίους θα πρέπει να αντισταθείς. Ένα από τα πιο σημαντικά εμπόδια είναι η ψυχαγωγία. Πρόσφατη έρευνα σε Αμερικανούς εργαζόμενους ανέδειξε την τηλεόραση σε κορυφαία «απειλή» για την παραγωγικότητα.
Όπως είναι φυσικό, βασικό «αντίδοτο» είναι η σωστή οργάνωση του χρόνου και του χώρου που αφιερώνει κανείς, δουλεύοντας από το σπίτι. Μάλιστα, αν η σωστή οργάνωση συνδυαστεί με τα σωστά τεχνολογικά εργαλεία, τότε θα καταλάβεις γιατί η τηλεργασία αποτελεί εδώ και καιρό παγκόσμιο trend, και όχι απλώς αναγκαίο κακό.
1. Διαμόρφωσε το κατάλληλο περιβάλλον
Αν το επιτρέπει το μέγεθος και η διαρρύθμιση του σπιτιού σου, διάλεξε έναν συγκεκριμένο χώρο στον οποίο θα δουλεύεις. Σημαντικό κριτήριο επιλογής είναι ο χώρος αυτός να σου εξασφαλίζει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ησυχία, μακριά από περισπασμούς όπως π.χ. η τηλεόραση.
Με αυτόν τρόπο, θα δημιουργήσεις μία «ζώνη εργασίας», στην οποία στην ιδανική περίπτωση θα μπορείς να απομονωθείς από τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, ώστε να ξεκουράζεσαι και να χαλαρώνεις σε όλο το υπόλοιπο σπίτι. Μάλιστα, επειδή το υπνοδωμάτιο είναι ο κατεξοχήν χώρος ξεκούρασης, το καλύτερο είναι να επιλέξεις κάποιο άλλο δωμάτιο για να δουλεύεις.
2. Φτιάξε ωράριο εργασίας
Η οριοθέτηση της εργασίας από την άποψη του χώρου θα σε βοηθήσει να οριοθετήσεις και χρονικά το πότε δουλεύεις και πότε ξεκουράζεσαι, διασκεδάζεις ή ασχολείσαι με το νοικοκυριό σου. Στην τηλεργασία, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να αρχίσουν όλα αυτά να «μπερδεύονται» μέσα στη μέρα.
Ένα τέτοιο «μπέρδεμα» θα σήμαινε π.χ. να εργαστείς για μισή ώρα, ώστε στη συνέχεια να μαγειρέψεις ή να βάλεις πλυντήριο, και μετά να δουλέψεις για άλλη 1 ώρα, για να δεις ακολούθως μια ταινία. Με μία τέτοια καθημερινή ρουτίνα, και θα καθυστερείς να τελειώσεις τη δουλειά σου, και θα έχεις την αίσθηση ότι δεν ξεκουράζεσαι ποτέ. Επομένως, είναι σημαντικό να φτιάξεις ένα ωράριο εργασίας, προσαρμοσμένο προφανώς στο ότι δουλεύεις πλέον από το σπίτι, και να προσπαθείς να το τηρείς όσο το δυνατόν περισσότερο.
3. Ξεκίνα σωστά την ημέρα
Όταν πήγαινες στη δουλειά, η πρωινή σου προετοιμασία αλλά και η ίδια η μετακίνηση ήταν διαδικασίες που εκτός των άλλων σε αφύπνιζαν πνευματικά, ώστε να είσαι πραγματικά έτοιμος να δουλέψεις φτάνοντας στο γραφείο. Με αυτή τη λογική, είναι σημαντικό και τώρα να μην ξεκινάς νωχελικά τη μέρα σου
Γι’ αυτό, φτιάξε ένα ανάλογο πρωινό τελετουργικό, βγάζοντας για παράδειγμα τις πιτζάμες αμέσως μόλις σηκωθείς από το κρεβάτι και βάζοντας όριο στον χρόνο που απολαμβάνεις τον καφέ σου. Ίσως επίσης σε βοηθήσει να φτιάχνεις καθημερινά μία λίστα με όσα θα πρέπει να κάνεις κάθε φορά στη δουλειά, έτσι ώστε να έχεις μικρούς από τούς στόχους να πετύχεις στο ωράριό σου.
4. Αξιοποίησε την τεχνολογία
Μέχρι πριν από λίγο καιρό, οι ηλεκτρονικές συσκευές που έχεις στο σπίτι χρησιμοποιούνταν κατά κύριο για ψυχαγωγία. Τώρα όμως, ενδεχομένως κάποιες από αυτές να μην καλύπτουν τις ανάγκες που «φέρνει» η δουλειά από απόσταση.
Έτσι, για παράδειγμα, μπορεί παλιότερα να μην σε απασχολούσε το γεγονός ότι το σήμα ίντερνετ έφτανε αδύναμο στο γραφείο του σπιτιού, αφού έστω και με μία σχετική δυσκολία μπορούσες να «σερφάρεις» στο ίντερνετ. Ωστόσο, αν τώρα επικοινωνείς με βιντεοκλήσεις με τους συναδέλφους σου, μάλλον θα σου είναι απαραίτητη μία λύση (π.χ. ένα Wi-Fi Extender ή Powerline kit) που θα επεκτείνει το οικιακό δίκτυο.
Υπάρχουν πολλές διαθέσιμες επιλογές σε hardware και software, για να δουλεύεις όσο το δυνατόν πιο εύκολα από το σπίτι.
5. Μην ξεχνάς τα διαλείμματα
Δουλεύοντας από το σπίτι, όσο σημαντικό είναι να μην ενδίδεις σε κάθε λογής περισπασμούς, άλλο τόσο απαραίτητο είναι να κάνεις συχνά και προγραμματισμένα διαλείμματα. Μάλιστα, τα διαλείμματα είναι ένας ακόμη λόγος για να δουλεύεις σε συγκεκριμένο χώρο στο σπίτι, αφού το να αλλάζεις δωμάτιο σε κάθε «time out» θα βοηθά να αλλάξει η διάθεσή του, αλλά και να «καθαρίσει» το μυαλό σου.
Αν το επιτρέπει ο καιρός, η καλύτερη βέβαια λύση είναι να βγαίνεις στη βεράντα ή την αυλή, για να παίρνεις καθαρό αέρα. Αντίθετα, με δεδομένο ότι η δουλειά σου «περνά» από μία οθόνη, θα πρέπει να αποφεύγεις να κάνεις το ίδιο και στα διαλείμματα – π.χ. χαζεύοντας στα social media.