Αποτοξίνωση: Μύθοι και πραγματικότητα

by Ioanna Tsoutsia

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


Στο όνομά της ορκίζονται όσοι προσέχουν τη διατροφή και την υγεία τους. Όμως τι είναι τελικά η αποτοξίνωση και ποια η άποψη της επιστήμης;

 

Τι είναι οι τοξίνες

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή θα πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τι είναι οι τοξίνες. Πρόκειται για βλαβερές ουσίες που εισέρχονται στο σώμα μέσω της κατανάλωσης κάποιων επεξεργασμένων τροφών (προϊόντα με ζάχαρη και λευκό αλεύρι), φαρμάκων,  λόγω κάποιων κακών συνηθειών όπως το κάπνισμα, λόγω κατάχρησης του αλκοόλ και της καφεΐνης ή μέσω περιβαλλοντικών παραγόντων όπως η επαφή με βαρέα μέταλλα και φυτοφάρμακα. Τοξίνες όμως παράγει και το ίδιο το σώμα μας από μόνο του. Στην ουσία πρόκειται για τα τελικά προϊόντα του φυσικού μεταβολισμού μας, τις ορμόνες του στρες και των υποπροϊόντων της λειτουργίας των βακτηρίων που υπάρχουν στον οργανισμό.

 

Τι είναι η αποτοξίνωση;

Είτε εισέρχονται από εξωτερικούς παράγοντες, είτε τις παράγει το σώμα μας, οι τοξίνες πρέπει να αποβληθούν από τον οργανισμό. Αυτή η διαδικασία είναι συνεχής και το σώμα μας την ακολουθεί φυσικά μέσω των οργάνων του χωρίς να μας ενημερώνει καν. Έτσι, το μεγαλύτερο ποσοστό απενεργοποίησης των τοξινών στον οργανισμό διενεργείται στο συκώτι (ήπαρ) και το υπόλοιπο στα νεφρά και στο έντερο. Αυτό το σύστημα του οργανισμού με το που δυνητικά επιβλαβείς ουσίες εισέρχονται στο σώμα μοιάζει με ετοιμοπόλεμο στρατό που δρα από μόνος του και προς όφελός μας.

 

Πώς γίνεται τελικά η αποτοξίνωση;

Η αποτοξίνωση γίνεται σε 3 φάσεις: Τροποποίηση, Εξουδετέρωση και Αποβολή

Κατά την πρώτη φάση, κάποια ένζυμα συμβάλλουν σε χημικές αντιδράσεις (κυρίως μέσω οξειδωτικών διαδικασιών) με τις οποίες το σώμα προσδιορίζει τις βλαβερές ουσίες και δημιουργούν ασταθείς τοξικές ουσίες.

Κατά τη δεύτερη φάση, αυτές οι ουσίες πρέπει να περιοριστούν και να γίνουν ακίνδυνες και διαλυτές ώστε να μπορέσουν να απορριφθούν φυσικά από το σώμα.

Στην τελευταία φάση τα τελικά προϊόντα της όλης διαδικασίας αποβάλλονται μέσω του δέρματος (ιδρώτας), των πνευμόνων (πτύελα), των νεφρών (ούρα) και της πεπτικής οδού (κόπρανα).

 

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;

Οι ορμόνες του στρες, τα φάρμακα και το κάπνισμα δημιουργούν πολλά ένζυμα της πρώτης φάσης. Χωρίς τις κατάλληλες θρεπτικές ουσίες και την υγρασία, ο οργανισμός μας, ιδιαίτερα το συκώτι επιβαρύνεται και μπορεί να οδηγηθεί σε δυσάρεστες καταστάσεις όπως φλεγμονές και ασθένειες.

 

 

Ποιες είναι αυτές;

Οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα φυτοθρεπτικά συστατικά όπως καροτενοειδή, φλαβονοειδή κλπ που υποστηρίζουν τα ένζυμα και τις μεταβολικές διαδικασίες που εμπλέκονται και στις τρεις φάσεις της φυσικής αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Και πού θα βρει ο οργανισμός μας αυτές τις θρεπτικές ουσίες, που θα τον δροσίσουν και θα τον ξεκουράσουν; Μα φυσικά στη σωστή διατροφή.

Σε όλα τα λαχανικά και ιδιαίτερα, τα κρεμμύδια, το σκόρδο, το σχοινόπρασο και τα πράσα, στο μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κινεζικό λάχανο, το λάχανο, το κουνουπίδι, το kale, τα ραπανάκια, το χρένο, τα γογγύλια και το κάρδαμο, το σέλινο, το αγγούρι και το σπανάκι. Στα φρούτα: βατόμουρα, μήλα, αχλάδια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια, πορτοκάλια και αβοκάντο. Σε όλα τα όσπρια. Σε καλά φυτικά λίπη όπως: ελαιόλαδο, έλαιο canola. Σε ξηρούς καρπούς όπως: αμύγδαλα, καρύδια Βραζιλίας, φουντούκια και φιστίκια. Σε βότανα και μπαχαρικά: δεντρολίβανο, κύμινο, κουρκούμη, σπόροι και έλαιο από άνηθο. Σε ψάρια πλούσια σε Ω λιπαρά. Σε ζωικές πρωτεΐνες ορθής εκτροφής.

 

Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε

  • Να επιλέγουμε τροφές ολικής άλεσης, χωρίς επεξεργασία και συνθετικές ουσίες.
  • Να καταναλώνουμε τουλάχιστον 6 ποτήρια νερού την ημέρα.
  • Να περπατάμε ή να ασκούμαστε σε τακτική βάση έτσι ώστε να ιδρώνουμε από την άσκηση.

 

Και κάπου εδώ αναρωτιόμαστε ισχύει τελικά η αποτοξίνωση;

Ισχύει, αλλά όχι με τον τρόπο που τον “πουλάνε” διάφορα προϊόντα και ειδικές δίαιτες. Οι έρευνες δείχνουν ότι δεν υπάρχει κανένα επιστημονικό στοιχείο που να επιβεβαιώνει τη λειτουργία της “αποτοξίνωσης”, ούτε στη μείωση βάρους, ούτε στην καταπολέμηση των τοξινών. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε λοιπόν είναι να αφήσουμε τον οργανισμό μας να κάνει μόνος του τη δουλειά του, αποφεύγοντας να επιβαρύνουμε τα όργανα που κάνουν τη δύσκολη δουλειά με βλαβερές συνήθειες, ταΐζοντάς τον υγιεινά, μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής και κρατώντας τον σε καλή φυσική κατάσταση.

Μπορείς να δεις ακόμη