Φαγόπυρο: τι είναι και γιατί μας κάνει καλό

by Ioanna Tsoutsia

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


Το αποκαλούν διατροφικό θησαυρό και superfood και αφού κατέκτησε την Ασία και την Άπω Ανατολή, σιγά σιγά τρύπωσε και στις δικές μας κατσαρόλες κερδίζοντας τελικά μια θέση στο τραπέζι μας. Ο λόγος για το φαγόπυρο ή αλλιώς μαυροσίταρο…

Καλλιεργείται για τους πολύτιμους σπόρους του που έχουν καφετί χρώμα και είναι μικροί σε μέγεθος σε σχήμα τριγωνικό. Θυμίζουν σιτάρι, αλλά προέρχονται από έναν αυτοφυή θάμνο που δεν ανήκει καν στην οικογένεια των σιτηρών. Πρόκειται για ψευδοδημητριακό το οποίο συγγενεύει με το λάπαθο και το ραβέντι. Η επιστημονική ονομασία του είναι φαγόπυρο το εδώδιμον (Fagopyrum esculentum) ή αλλιώς μαυροσίταρο.

Στην Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα το εκτιμούν ιδιαιτέρως και φτιάχνουν ακόμη και ζυμαρικά από αυτό, ενώ στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης η κατσαρόλα με το φαγόπυρο δεν αδειάζει ποτέ και είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμο να συμπληρώσει το πρωινό, το μεσημεριανό και το βραδινό γεύμα της οικογένειας. Μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα αποτελούσε ένα από τα βασικότερα συστατικά της διατροφής στη Βρετανία, τη Νορμανδία, τη Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη. Στην Ελλάδα μόλις τα τελευταία χρόνια έγινε γνωστό, κυρίως μεταξύ ατόμων με δυσανεξία στη γλουτένη, όμως αξίζει πραγματικά την προσοχή μας.

 

Διατροφική αξία

Το φαγόπυρο είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνη και φτωχό σε λιπαρά. Περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β – ιδιαίτερα Β3, φολικό οξύ, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, φωσφόρο, ενώ δεν περιέχει καθόλου γλουτένη. 100 γρ. φαγόπυρο αποδίδει 343 θερμίδες όταν είναι ωμό και μόλις 93 θερμίδες μαγειρεμένο, αλλά μας προσφέρει πολλά περισσότερα:

  • Είναι καλή πηγή εύπεπτων πρωτεϊνών, μας χορταίνει εύκολα και βοηθά στην απώλεια λίπους και βάρους
  • Είναι gluten free
  • Συμβάλει στη μείωση της χοληστερόλης και του σακχάρου
  • Εξασφαλίζει την καλή λειτουργία του εντέρου και μειώνει το κοιλιακό πρήξιμο
  • Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση και βοηθά την καλή λειτουργία της καρδιάς

 

 

Πώς μαγειρεύεται

Το μετράμε με ένα φλιτζάνι και αφού το ξεπλύνουμε καλά και το στραγγίσουμε, το σιγοβράζουμε σε χαμηλή φωτιά με αλατισμένο νερό υπολογίζοντας για κάθε μέρος φαγόπυρου, δύο μέρη νερού, για 15 περίπου λεπτά. Ύστερα το σκεπάζουμε με πετσέτα και το αφήνουμε εκτός φωτιάς να φουσκώσει, προσθέτοντας τη λιπαρή ουσία της επιλογής μας (βούτυρο ή λάδι) καθώς και μπαχαρικά ή βότανα της επιλογής μας. Υπάρχει και άλλος πιο εύκολος τρόπος, το ξεπλένουμε, το μετράμε και το βάζουμε σε κατσαρόλα με το ανάλογο νερό. Ανάβουμε τη φωτιά και μόλις πάρει βράση τη σβήνουμε και αφήνουμε το φαγόπυρο σκεπασμένο με καπάκι. Μέχρι το πρωί θα έχει φουσκώσει και θα είναι έτοιμο για χρήση. Φυσικά υπάρχουν κι άλλοι πολλοί πιο ευφάνταστοι τρόποι να το μαγειρέψουμε, βάζοντάς το στη θέση του ρυζιού σε πιάτα με γεμιστά, σε πιλάφια, προσθέτοντάς το σε σαλάτες κλπ.

Μπορείς να δεις ακόμη