Μαγειρεύοντας παρέα με τα παιδιά

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

Η μαγειρική εκτός από απαραίτητη διαδικασία μέσα από την οποία εξασφαλίζουμε υγιεινά γεύματα για την οικογένειά μας, κάποιες φορές μπορεί να γίνει αφορμή να περάσουμε και δημιουργικό χρόνο στην κουζίνα παρέα με τα παιδιά.

Η αλήθεια είναι ότι τώρα που #μένουμεσπίτι περνάμε στο σπίτι περισσότερο χρόνο από ότι συνήθως. Και μπορεί να έχουμε πλέον στη διάθεσή μας εκείνο τον πολυπόθητο χρόνο που πάντα αναζητούσαμε και ποτέ δεν μας έφτανε για να ασχοληθούμε όσο θα θέλαμε με το σπίτι και τη μαγειρική, αλλά και με τα παιδιά μας. Μπορούμε λοιπόν να συνδυάσουμε τον ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά μας με την μαγειρική και να μαγειρέψουμε μαζί.

 

 

Τι κερδίζει ένα παιδί που μαθαίνει να μαγειρεύει με τους γονείς του:

  1. Εξοικειώνεται όχι μόνο με το μαγείρεμα αλλά και με τις πρώτες ύλες της μαγειρικής. Τι καλύτερο να μάθουν τα εποχικά λαχανικά και φρούτα μέσα από την προετοιμασία τους; Να ανακαλύψουν το φυσικό τους χρώμα, τη μυρωδιά και το σχήμα τους. Να τα αγγίξουν, να τα μυρίσουν, να τα γευτούν, να τα πλύνουν, να τα καθαρίσουν, να τα κόψουν, πάντα με την επιτήρηση του γονιού.
  2. Μέσα από αυτή τη γνωριμία είναι πολύ πιθανόν να ξεκινήσουν να τρώνε φαγητά που μέχρι πριν αρνιόντουσαν πεισματικά. Ο λόγος είναι απλός. Γιατί συμμετείχαν στην προετοιμασία του. Ποιος δεν θέλει να δοκιμάσει το φαγητό που έφτιαξε;
  3. Μαθαίνοντας ακόμη και σαν παιχνίδι πώς μαγειρεύεται ένα φαγητό, αποκτούν κάποιες υγιείς βάσεις στο χτίσιμο της προσωπικότητας τους. Μια γνώση που στο μέλλον όχι μόνο μπορεί να τους φανεί χρήσιμη, αλλά θα τα βοηθήσει στην ανεξαρτητοποίηση και στην μετέπειτα ατομική εξέλιξή τους.
  4. Μαθαίνοντας να μαγειρεύουν έστω και πολύ απλά πράγματα, θα κάνουν καλύτερες διατροφικές επιλογές μελλοντικά.
  5. Νιώθουν τεράστια ικανοποίηση γιατί θεωρούν πως κερδίζουν την εμπιστοσύνη των γονιών, γνωρίζοντας παράλληλα τη χαρά της προσφοράς και του μοιράσματος.
  6. Διαβάζοντας τη συνταγή μαθαίνουν να ακολουθούν οδηγίες βήμα-βήμα, να μετράνε σωστά, να υπολογίζουν καλύτερα τον χρόνο, να αποκτούν υπομονή κι επιμονή, να πιστεύουν στον εαυτό και τις ικανότητές τους.
  7. Μαγειρεύοντας παρέα, εξηγούμε παράλληλα στο παιδί τη σημασία της καθαριότητας των χεριών και της επιφάνειας προετοιμασίας του φαγητού, αλλά και την τάξη που κάθε τόσο πρέπει να επαναφέρουμε στην κουζίνα, ώστε να δουλεύουμε με άνεση. Αυτό από μόνο του είναι ένα μάθημα που μπορεί να διαμορφώσει ολόκληρη τη ζωή του.

 

 

Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός

Μια ποδιά κι ένας σκούφος στα μέτρα τους βοηθά τα παιδιά να μπουν στο πετσί του ρόλου. Κι αν αναρωτιέσαι πώς ξεκινάει κανείς, η προετοιμασία του πρωινού είναι πάντα μια καλή αρχή. Αν μάλιστα αφήσουμε τα ίδια τα παιδιά να αποφασίσουν τι θα φτιάξουμε, η όρεξή τους για μαγείρεμα θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο. Ιδού κάποιες ιδέες για αρχή:

  1. Smoothies: Μπορούν να αναλάβουν το πλύσιμο των φρούτων, τον τεμαχισμό των υλικών που μπορούν να διαχειριστούν, να ρίξουν στο μπλέντερ λίγα λίγα τα υλικά που θα αποφασίσουν τελικά να βάλουν και να κάνουν την ανάμειξη πατώντας το κουμπί της συσκευής. Μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε γάλα, γιαούρτι, φρούτα εποχής, νιφάδες βρώμης, μπισκότα, ξηρούς καρπούς, κομματάκια σοκολάτας, μέλι, κλπ).
  2. Τηγανίτες κι αυγοφέτες: Τα παιδιά μπορούν κάλλιστα να ρίξουν στο μπολ τα υλικά και να τα χτυπήσουν με τον αυγοδάρτη προετοιμάζοντας το χυλό. Μετά το ψήσιμο, μπορούν τα παιδιά να περιχύσουν τις τηγανίτες με μέλι.
  3. Επίσης μπορούν να στρώσουν το τραπέζι. Εάν τους δώσεις τα σουπλά, τα πιάτα, τα μαχαιροπίρουνα, τις χαρτοπετσέτες, τα ποτήρια και τα φλιτζάνια θα το κάνουν με μεγάλο κέφι.
  4. Όλοι μπορούν να βράσουν αυγά, ακόμη και τα παιδιά. Μπορούν να βάλουν τα αυγά στο κατσαρολάκι με το νερό, να το βάλουν στη φωτιά και να αναλάβουν να κρατήσουν χρόνο μέχρι να βράσουν. Τα 6 λεπτά είναι ένας ιδανικός χρόνος.

 

 

Και στη συνέχεια τι κάνουμε;

  • Για τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας πέραν του πρωινού, δεν χρειαζόμαστε κάποια «ειδική» συνταγή, αλλά κάτι που το δικό μας παιδί αγαπάει ή είναι σε θέση να αντιληφθεί. Το ιδανικότερο, θα ήταν να επιλέξουμε ένα από τα αγαπημένα του φαγητά, ώστε να εξασφαλίσουμε την προσοχή του και να το κρατήσουμε απασχολημένο σε όλα τα βήματα της διαδικασίας.
  • Τα μαθαίνουμε πως να χρησιμοποιήσουν κάποιες συσκευές: τον πολυκόπτη, το μπλέντερ, την τοστιέρα.
  • Εξηγούμε στα παιδιά τους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε -όχι μόνο τα παιδιά αλλά και οι ενήλικες- από φωτιές, αιχμηρά αντικείμενα και μαχαίρια, αλλά και πώς να κρατήσουν ένα μαχαίρι χωρίς κίνδυνο, ακόμα και αν πρόκειται για ένα σχετικά ακίνδυνο μαχαίρι τσαγιού, με ελάχιστα κοφτερή λεπίδα.
  • Προσπαθούμε να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στα παιδιά, όμως δεν τα αφήνουμε να ξεφύγουν από την προσοχή μας, τους εφιστούμε την προσοχή και χρησιμοποιούμε παρέα μαχαίρια και μαγειρεύουμε σε εστίες και φούρνους, πάντα με έλεγχο. Με την απαγόρευση έχουμε αντίθετα αποτελέσματα απ’ αυτά που θέλουμε.
  • Μερικά πράγματα που μπορούμε να μαγειρέψουμε μαζί είναι: Σαλάτες (με τα λαχανικά της επιλογής του), τοστ, τορτίγιες, ντιπ, ζυμαρικά, ρύζι, κουλουράκια, μπισκότα, κούκις κλπ.

 

Μπορείς να δεις ακόμη