Νόστιμα tips για όσους νηστεύουν

by Ioanna Tsoutsia

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


Μυστικά για να μην νιώσεις στέρηση, να μην πεινάσεις ποτέ και να κάνεις πιο νόστιμη την περίοδο της νηστείας.

 

 

Να ξεκαθαρίσουμε πως όταν μιλάμε για νηστεία, δεν μιλάμε για δίαιτα, παρόλο που έχει πολλά don’t όπως κι εκείνη. Από την άλλη, η νηστεία αποκλείει από το διαιτολόγιο μας όλα τα προϊόντα ζωικής προέλευσης τα οποία κακά τα ψέματα μας χορταίνουν καλύτερα. Αντίθετα, η νηστεία λόγω κατανάλωσης μεγάλης ποσότητας υδατανθράκων αφού ο πιο εύκολος τρόπος να χορτάσουμε είναι να το ρίχνουμε στο ψωμί και στα μακαρόνια, μπορεί να μας οδηγήσει στο να βάλουμε κιλά, παρά να χάσουμε. Εδώ πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να μην πέσουμε στην παγίδα τους και να θυμηθούμε τις αραβικές πίτες, τις τορτίγιες και τον πλούτο των λαχανικών που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή την εποχή.

Εκτός από όλα τα υπέροχα παραδοσιακά λαδερά πιάτα εποχής με λαχανικά και όσπρια που μπορούμε να καταναλώσουμε την περίοδο της νηστείας στα καθημερινά μας γεύματα, ας δούμε πως μπορούμε να μείνουμε στο διατροφικό μοντέλο που ακολουθούμε συνήθως, αντικαθιστώντας απλώς κάποιες τροφές με κάποιες άλλες.

 

 

1. Γάλα: Το πιο εύκολο απ’ όλα, αφού στην αγορά υπάρχουν πολλών ειδών ροφήματα με βάση το ρύζι, τη βρώμη, την καρύδα ή κάποιον ξηρό καρπό, τα οποία μπορούν να το αντικαταστήσουν στις περισσότερες παρασκευές, γλυκές ή αλμυρές (κρέμες, smoothies, μπεσαμέλ κλπ.)

2. Κρέμα γάλακτος: Αν δεν φοβόμαστε τις θερμίδες, είμαστε τόσο φανατικοί γλυκατζήδες που δεν μπορούμε να τους αντισταθούμε, τότε ναι, υπάρχει και φυτική κρέμα γάλακτος στην αγορά για να κάνουμε κρέμες, παγωτά ή σαντιγί, υπάρχει και η κρέμα καρύδας που θα δώσει κρεμώδη υφή στη σάλτσα των φαγητών μας.

3. Γιαούρτι: Μπορούμε να το αντικαταστήσουμε με γιαούρτι καρύδας, βρώμης ή σόγιας που υπάρχουν στην αγορά στη φυσική τους γεύση, ή να επιλέξουμε κάποιο με γεύση φρούτων, καφέ ή σοκολάτας σαν επιδόρπιο.

 

 

4. Τυρί: Αν είμαστε τόσο φανατικοί του τυριού, στην αγορά κυκλοφορούν τυριά αρκετών τύπων, λευκά ή κίτρινα που μπορούν να ικανοποιήσουν αυτή την ανάγκη.

5. Βούτυρο: εύκολα αντικαθίσταται από ελαιόλαδο ή άλλο φυτικό λάδι στις περισσότερες συνταγές. Αν πάλι θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε για επάλειψη στο ψωμί, υπάρχει πάντα και η μαργαρίνη.

6. Κρέας: ο μόνος τρόπος να αντικαταστήσουμε το κρέας, το ψάρι και τα πουλερικά είναι με θαλασσινά, όπως χταπόδι, σουπιές, καλαμάρια, γαρίδες κλπ. μια φορά την εβδομάδα. Επίσης υπάρχει και η λύση των κεμπάπ σόγιας τα οποία μπορούμε να μαγειρέψουμε σαν κρέας π.χ. σαν τας κεμπάπ ή λεμονάτο κλπ. και να το συνοδεύσουμε με ζυμαρικά, ρύζι, πατάτες, κάποιον πουρέ κλπ.

 

 

7. Κιμάς: εδώ τα πράγματα είναι πιο εύκολα, γιατί υπάρχει ο κιμάς σόγιας ο οποίος μετά από μούλιασμα και στράγγισμα μαγειρεύεται ακριβώς όπως ο κανονικός και μαζί του μπορούμε να φτιάξουμε σχεδόν τα πάντα, από μπιφτέκια, κεφτέδες, κιμά για μακαρόνια, παστίτσιο ή μουσακά, κιμαδόπιτες κλπ. Η έντονη χρήση λαχανικών μπαχαρικών και αρωματικών στο μαγείρεμα δίνει πολύ γευστικό αποτέλεσμα.

 

Μερικές νόστιμες ιδέες που δεν θα σε αφήσουν να πεινάσεις ποτέ:

 

 

Μπορούμε να έχουμε κάποια έτοιμα ντιπ σε ταπεράκι στο ψυγείο που θα μπορούμε να τα σερβίρουμε σαν συνοδευτικά στα κυρίως ή τα ενδιάμεσα γεύματα, να τα προσθέτουμε σε σάντουιτς κλπ.:

  • Χούμους
  • Πολτό ψητών λαχανικών (πιπεριά, παντζάρι κλπ.)
  • Μαϊντανοσαλάτα
  • Πολτό ελιάς
  • Πολτό λιαστής ντομάτας
  • Μελιτζανοσαλάτα
  • Φάβα

 

Μπορούμε να έχουμε στο ψυγείο έτοιμα βρασμένα μέσα σε ταπεράκι (διατηρούνται φρεσκότατα τουλάχιστον 3 ημέρες) κάποιο από τα παρακάτω ζυμαρικά, όσπρια, δημητριακά ή ψευδοδημητριακά τα οποία μπορούν να μετατραπούν εύκολα και γρήγορα σε μια χορταστική σαλάτα με την προσθήκη ωμών ή σοταρισμένων λαχανικών, φρέσκων μυρωδικών, ξηρών καρπών, ελιών, κάππαρης:

  • Κοντά ζυμαρικά (βίδες, πένες, φιογκάκια, κοφτό μακαρονάκι)
  • Φακές
  • Φασόλια μαυρομάτικα
  • Φαγόπυρο
  • Κινόα
  • Ρύζι

 

 

Μερικές κονσέρβες που μπορούν να φανούν σωτήριες γιατί τις προσθέσουμε σε σαλάτες, σάντουιτς και σάλτσες για μακαρόνια ή ρύζι:

  • Καλαμαράκια
  • Χταποδάκια
  • Καβούρι
  • Γαρίδες

 

 

Μερικά σνακ που μπορούμε να έχουμε μαζί μας στην τσάντα, σε σακουλάκι ή ταπεράκι:

  • Ξηρούς καρπούς
  • Αποξηραμένα φρούτα (χουρμάδες, σύκα, σταφίδες, βερίκοκα)
  • Παστέλι
  • Χαλβά ταχινιού σε μερίδες
  • Στικ ωμών λαχανικών (καρότο, κολοκύθι, πιπεριά)
  • Ντοματίνια
  • Κριτσίνια ή παξιμάδια
  • Ρυζογκοφρέτες ή καλαμποκογκοφρέτες
  • Κάποιο φρούτο (μπανάνα, μήλο, αχλάδι κλπ.)

Μπορείς να δεις ακόμη