Από την Ιωάννα Σταμούλου
Οι μόδες και οι τάσεις αφορούν πολλούς τομείς της ζωής μας κι αλλάζουν συνεχώς, επηρεάζοντας την καθημερινότητά μας τόσο όσο τους επιτρέπουμε. Όσον αφορά στις διατροφικές τάσεις, αυτές που ξεχώρισαν τη χρονιά που μας πέρασε είναι αρκετές, ας δούμε κάποιες σημαντικές.
Άλλες σχετίζονται με ζητήματα που αφορούν στην κλιματική αλλαγή, άλλες με ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής με άξονα το περιβάλλον και την ηθική, άλλες είναι μια μόδα που θα περάσει ή θα μείνει περισσότερο ή για πάντα κοντά μας.
1. Χορτοφαγία και αυστηρή χορτοφαγία
Όλο και περισσότεροι συνάνθρωποί μας προσπαθούν να περιορίσουν όσο γίνεται την κατανάλωση κρέατος από το καθημερινό τους διαιτολόγιο, ενώ κάποιοι άλλοι γίνονται χορτοφάγοι αποφεύγοντάς εντελώς το κρέας ή ακόμη και vegan, αποκλείοντας δηλαδή από τη διατροφή τους εκτός από το κρέας των ζώων και τα παράγωγά τους (αυγά, γάλα και γαλακτομικά) αλλά και τα προϊόντα εργασίας τους (π.χ. μέλι). Ο βιγκανισμός κερδίζει συνεχώς έδαφος ιδιαίτερα μεταξύ των νέων.
2. Ψαγμένη απαιτητική κρεατοφαγία
Στην αντίπερα όχθη οι ορκισμένοι κρεατοφάγοι αναζητούν το μάξιμουμ της απόλαυσης σε κομμάτια κρέατος ιδιαίτερων κοπών ή που προέρχονται από ζώα κάποιας ξεχωριστής ράτσας ή που έχουν υποστεί σίτεμα σε ειδικά ψυγεία κι έχουν ψηθεί με ιδιαίτερο τρόπο. Όλο και περισσότερα κρεοπωλεία, εστιατόρια και ψητοπωλεία προτείνουν στους πελάτες τους dry aged κρέατα ειδικής κοπής, όλο και περισσότερο το πελατολόγιο τους μεγαλώνει.
3. Οικονομική κρεατοφαγία
Μια τάση των τελευταίων χρόνων που βρίσκει αρκετούς οπαδούς είναι η στροφή στην κατανάλωση πιο φτηνών κομματιών κρέατος τα οποία μέχρι πρότινος δεν έχαιραν καμίας υπόληψης, όμως στις μέρες μας γνωρίζουν μεγάλες δόξες. Έτσι συνηθίσαμε πια να βλέπουμε στα μενού ψαγμένων εστιατορίων στηθοπλευρές, μάγουλα, ουρές, ενώ οι γίδες και οι προβατίνες απέκτησαν ζήτηση κι εκτός χωριού.
4. Στροφή σε προϊόντα gluten – sugar – lactose free
Η υπερβολική κατανάλωση τροφίμων υπερπλούσιων σε ζάχαρη, γλουτένη και λακτόζη, δημιούργησαν σε πολλούς δυσανεξίες και ασθένειες του γαστρεντερικού και όχι μόνο, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι να στρέφονται στην κατανάλωση προϊόντων χωρίς ζάχαρη αλλά με κάποιο υποκατάστατο γλυκαντικό (πχ. stevia, αλουλόζη), σε προϊόντα χωρίς ή λιγότερη γλουτένη, αλλά και σε γαλακτοκομικά με χαμηλή περιεκτικότητα λακτόζης ή υποκατάστατά τους (γάλα καρύδας, αμυγδάλου, βρώμης κλπ), αλλά και γενετικά μη τροποποιημένων τροφίμων (gmo – Genetic Modified) τα οποία αργά και σταθερά κερδίζουν την αγορά.
5. Στροφή στα τοπικά κι εποχικά προϊόντα
Όλο και περισσότεροι αντιλαμβάνονται ότι η κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών που είναι στην εποχή τους δεν είναι μόνο πιο φυσιολογική και υγιεινή επιλογή, αλλά και πιο οικονομική και πιο οικολογική. Επίσης, όλο και περισσότεροι ενδιαφέρονται για τη χώρα προέλευσης των προϊόντων που βάζουν στο καλάθι τους και προτιμούν τα δικά μας έναντι των ξένων που χρειάζονται τόνους καυσίμων για να ταξιδέψουν μέχρι τη χώρα μας και άλλους τόσους τόνους συντηρητικών για να αντέξουν το μακρύ ταξίδι.
6. Τα superfoods ξεκίνησαν να μας βάζουν σε σκέψεις…
Όλο και περισσότεροι αναρωτιούνται πόσο σούπερ είναι τελικά τα ξενόφερτα superfoods και αναγνωρίζουν πως τα δικά μας είναι καλύτερα. Πως η κορινθιακή σταφίδα υπερτερεί σε αντιοξειδωτικά, μέταλλα και βιταμίνες από οποιαδήποτε ζαχαρωμένο κινέζικο κράνμπερι, ανακαλύπτουν τις αρετές του τραχανά, παραδέχονται την ανοστιά του kale και της κινόας, αλλά και την υπεροχή της φρέσκιας ελληνικής σαρδέλας, του σκουμπριού και του γάβρου έναντι των σολομών εισαγωγής.
7. Τα προϊόντα ζύμωσης είναι στα πάνω τους
Το κίμτσι, ένα είδος κορεάτικου τουρσιού με βάση το κινέζικο λάχανο έχει γίνει πολύ μόδα και είναι πολλοί πλέον οι star chefs σε παγκόσμιο επίπεδο που πειραματίζονται με δικές τους συνταγές. Παράλληλα όλο και περισσότεροι ανακαλύπτουν τις ευεργετικές ιδιότητες των προϊόντων ζύμωσης και τα εντάσσουν στη διατροφή τους, όπως το κεφίρ, το γιαούρτι, το ξυνόγαλα, το ξυνολάχανο, προϊόντα που περιέχουν προβιοτικά κλπ