|  | 

Κουζίνα

Σορμπέ vs Γρανίτες

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


 

Το καλοκαίρι γίνονται αντικείμενο λατρείας για μικρούς και μεγάλους. Συχνά αντικαθιστούν ακόμη και το παγωτό, αφού είναι μια πιο ελαφριά εκδοχή του. Φτιάχνονται πανεύκολα στο σπίτι, έχουν πολλές ομοιότητες και μικρές διαφορές μεταξύ τους. Έχουν ως βάση τους τα φρούτα, γίνονται με λιγότερη ζάχαρη και χωρίς την προσθήκη γάλατος. Οι δημοφιλέστερες γεύσεις είναι φράουλα, κεράσι, μάνγκο, λεμόνι και πορτοκάλι, ενώ κυκλοφορούν πολλές παραλλαγές με γεύσεις αναψυκτικών, ροφημάτων, ακόμη και αλκοολούχων ποτών.

Για να φτιάξει κάποιος γρανίτα αρκεί να τοποθετήσει στην κατάψυξη το αγαπημένο του ρόφημα ή χυμό φρούτων, μέχρι να παγώσει και να γίνει στέρεο. Υπάρχουν βέβαια και επαγγελματικές μηχανές που συνήθως συναντάμε σε χώρους εστίασης. Παγώνουν πιο γρήγορα το υλικό που προσθέτουμε μέσα, και σερβίρουν σε ποτήρια το παγωμένο ρόφημα. Κάποιοι βέβαια προτιμούν το σορμπέ. Συχνά σερβίρεται χειμώνα καλοκαίρι σε επίσημα γεύματα μεταξύ δύο πιάτων για να καθαρίσει η γεύση από το προηγούμενο πριν περάσουν στο επόμενο. Πρόκειται για δύο δροσερά γλυκίσματα που απολαμβάνουμε σε διάφορες γεύσεις.

 

 

Σορμπέ

Το σορμπέ (sorbet) περιέχει κυρίως τον χυμό και την πούλπα, την πολτοποιημένη σάρκα, των φρούτων. Για την παρασκευή του χρειάζεται περισσότερη ζάχαρη, ή πιο πυκνό σιρόπι από τη γρανίτα. Έχει πιο πλούσια υφή και ελαφρώς πιο γλυκιά γεύση. Τα υλικά ενός σορμπέ πολτοποιούνται όλα μαζί και στη συνέχεια μπαίνουν σε παγωτομηχανή ή σε μεταλλικό μπολ στην κατάψυξη για να παγώσουν.

Συχνά προστίθεται και κάποιο αλκοολούχο ποτό όπως σαμπάνια, λικέρ, γλυκό κρασί, βότκα ή αρωματικό απόσταγμα. Σε αυτή την περίπτωση το σιρόπι γίνεται πιο ελαφρύ. Επίσης, κάποιοι προσθέτουν στα σορμπέ ασπράδια αυγών που όμως μειώνουν τη γεύση των φρούτων, η οποία αντιθέτως εντείνεται με τον χυμό λεμονιού. Πολλοί μπερδεύουν τα sorbet με τα sherbet, τα οποία ανήκουν στην ίδια οικογένεια όμως περιέχουν και γάλα ή κρέμα γάλακτος. Ένα ποτήρι σορμπέ παρέχει κατά μέσο όρο 280 θερμίδες.

Γρανίτα

Φτιάχνεται από χυμό φρούτων (με ή χωρίς την πούλπα), τσάι, καφέ ή αφεψήματα μαζί με ένα αραιότερο σιρόπι. Συνεπώς έχει λεπτότερη υφή, πιο άγλυκη γεύση, πιο μικροσκοπικούς κρυστάλλους και φυσικά λιγότερες θερμίδες. Υπάρχουν δύο είδη γρανίτας, εκείνη που είναι σε στέρεα μορφή όπως ένα παγωτό ξυλάκι, και εκείνη που είναι παγωμένη μεν αλλά ρευστή σε υφή και πίνεται με το καλαμάκι. Κάποιες φορές μπορεί να της προστεθεί κάποιο οινοπνευματώδες ποτό, ενώ θεωρείται απαραίτητη η προσθήκη χυμού λεμονιού, σαν γευστικός καταλύτης. Ένα ποτήρι γρανίτα παρέχει κατά μέσο όρο 150 θερμίδες.

 

Τips για την καλύτερη παρασκευή τους

  • Επιλέγουμε όσο το δυνατό πιο ώριμα και ζουμερά φρούτα, γιατί χρειαζόμαστε όλο τον χυμό και τη γλύκα τους.
  • Για τέλεια υφή στα σορμπέ μας, αξίζει να επενδύσουμε σε μια παγωτομηχανή και σε ένα δυνατό μπλέντερ για να πολτοποιούμε τα φρούτα, να θρυμματίζουμε πάγο και να χτυπάμε με ευκολία τα σορμπέ.
  • Στην αγορά υπάρχουν ειδικές θήκες και φόρμες για γρανίτες – ξυλάκι που κάνουν το πάγωμα και το σερβίρισμα απόλαυση.
  • Για να ξεφορμάρουμε τις γρανίτες-ξυλάκι βουτάμε τις θήκες για μερικά δευτερόλεπτα σε ζεστό νερό.

 

Δείτε ακόμη