|  | 

Κουζίνα

Μυστικά για τέλειες καλοκαιρινές σαλάτες

 

 

Από την Ιωάννα Σταμούλου


Η χωριάτικη σαλάτα όταν είναι φτιαγμένη με τα σωστά υλικά είναι η καλύτερη ίσως ελληνική σαλάτα. Όμως ας δούμε πως μπορούμε να εμπλουτίσουμε το ρεπερτόριό μας στις καλοκαιρινές σαλάτες έτσι ώστε να νιώθουμε χαρούμενοι όταν τις προετοιμάζουμε και ανάλαφρα χορτάτοι καθώς τις απολαμβάνουμε.

Το καλοκαίρι που θέλουμε το φαγητό μας πιο ελαφρύ, είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουμε τις σαλάτες μας πιο χορταστικές, έτσι ώστε να μπορούμε να αντικαταστήσουμε ένα γεύμα της ημέρας, μεσημεριανό ή βραδινό με μια τέτοια σαλάτα. Η χωριάτικη είναι μια καλή επιλογή, αφού είναι μια από τις πλέον νόστιμες, δροσερές και χορταστικές σαλάτες που μπορούμε να απολαύσουμε χωρίς δεύτερη σκέψη αυτή την εποχή αφού τη βρίσκουμε πάντα και παντού. Όμως όσο καλή κι αν ακούγεται είναι πολύ πιθανόν να τη βαρεθούμε αν την τρώμε τρίτη ή τέταρτη συνεχόμενη ημέρα. Aς δούμε τις εναλλακτικές που έχουμε ώστε να κάνουμε τις σαλάτες μας πιο νόστιμες, χορταστικές και σίγουρα υγιεινές:

 

 

1. Βραστές σαλάτες

Μια καλή επιλογή είναι οι βραστές σαλάτες με χόρτα και λαχανικά εποχής (βλήτα, αρμύρα, κολοκυθάκια, πατάτες, παντζάρια, αμπελοφάσολα κλπ). Στις βραστές σαλάτες προσθέτουμε λαδολέμονο ή λαδόξυδο, ανάλογα τα γούστα του καθενός και τη συνταγή. Κάποιες φορές στις βραστές σαλάτες μπορούμε να προσθέσουμε φρέσκια ντομάτα ξυσμένη στον τρίφτη και λίγη φέτα.

 

 

2. Πρωτεΐνη στις σαλάτες

Το ψητό ή το βραστό κοτόπουλο και τα πουλερικά γενικότερα, τα βραστά αυγά, τα ψαρικά (τόνος, σολομός, πέστροφα κλπ), τα αλλαντικά που δεν έχουν υποστεί θερμική επεξεργασία είναι υλικά που προσθέτοντάς τα στις σαλάτες μας θα τους δώσουν νοστιμιά πολυπλοκότητα και θα τις κάνει πολύ πιο χορταστικές.

 

 

3. Τυρί μεν, με μέτρο δε

Αδιαμφισβήτητα το τυρί κάνει πιο χορταστική και δίνει γεύση και ένταση σε μια σαλάτα, αλλά κάνουμε λογική χρήση στη φέτα όταν πρόκειται για χωριάτικη και προτιμάμε κρεμώδη τυριά πιο χαμηλά σε θερμίδες (ξινομυζήθρα, κατίκι, ανθότυρο, cottage cheese) στις υπόλοιπες σαλάτες ή προσθέτουμε σε φλούδες την παρμεζάνα κι όχι με το κιλό.

 

 

4. Σαλάτες με βάση ζυμαρικά, ρύζι και σπόρους

Μακαρονοσαλάτες, ρυζοσαλάτες κι άλλες με βάση το πλιγούρι, την κινόα ή το φαγόπυρο, είναι σαλάτες ιδιαίτερα χορταστικές και μας δίνουν τη δυνατότητα να τους προσθέσουμε άπειρα υλικά. Από ψιλοκομμένα ωμά ή σοταρισμένα λαχανικά, αβοκάντο, ψητό ψιλοκομμένο κοτόπουλο, ψαρικά επεξεργασμένα (τόνο, αντζούγια, ρέγκα, σαρδέλα κλπ) τυρί, αυγά βραστά, αλλαντικά, φρέσκα μυρωδικά κλπ.

 

 

5. Οσπριοσαλάτες

Μπορούμε φτιάξουμε χορταστικές σαλάτες με βάση βραστά όσπρια (φασόλια, φακές, ρεβίθια κλπ) προσθέτοντάς τους ψιλοκομμένο κρεμμύδι και όλων των ειδών τα λαχανικά, άλλες φορές ωμά κι άλλες ελαφρά σοταρισμένα, αλλά και κάποιο ψαρικό, φρέσκα μυρωδικά και πρασινάδες διάφορες.

 

 

6. Φρούτα στις σαλάτες

Τα φρούτα του καλοκαιριού ταιριάζουν πολύ με τις σαλάτες μας και μπορούν να τους χαρίσουν έξτρα δροσιά και άρωμα. Μπορούμε λοιπόν να προσθέσουμε στις ντοματοσαλάτες μας κομμάτια από καρπούζι ή πεπόνι, στις πράσινες σαλάτες ωμά ή ελαφρώς ψημένα φρούτα όπως ροδάκινα, βερίκοκα, κεράσια, φράουλες.

 

7. Ψωμί και παξιμάδι για τη χόρταση

Για να γίνουν όχι μόνο πιο τραγανές αλλά και πιο νόστιμες και χορταστικές οι σαλάτες, μπορούμε να τους προσθέσουμε σπασμένο παξιμάδι ή κρουτόν που θα φτιάξουμε μόνοι μας με μπαγιάτικο ψωμί που θα κόψουμε σε κυβάκια και θα ψήσουμε στον φούρνο ή σε αντικολλητικό τηγάνι.

 

 

8. Ξερά φρούτα και ξηροί καρποί

Τα ξερά φρούτα (σταφίδες, ξερά σύκα, ξερά δαμάσκηνα, ξερά βερίκοκα, κράνμπερις) σε μικρή ποσότητα μπορούν να δώσουν στις σαλάτες μια επιπλέον γλύκα ενώ οι ψιλοκομμένοι ξηροί καρποί θα δώσουν έξτρα γεύση και τραγανότητα.

 

9. Ελαιόλαδο στις βινεκτρέτ

Προτιμάμε το ελαιόλαδο από κάθε άλλο λάδι στις σαλάτες μας κι αποφεύγουμε τα έτοιμα ντρέσινγκ. Φτιάχνουμε τα δικά μας με βάση  ελαιόλαδο, χυμό λεμονιού ή άλλων εσπερισοειδών, ξύδι, αλάτι, πιπέρι, μουστάρδα και μια γλυκιά ουσία όπως μέλι, πετιμέζι με μέτρο, χωρίς υπερβολή που μπορεί να μετατρέψει μια αθώα σαλάτα σε βόμβα θερμίδων.

 

 

Δείτε ακόμη